Chipul Preotului

Cuprins referat Cum descarc?

INTRODUCERE 2
CAP. 1 - SFANTUL VASILE CEL MARE 3
1.1 VIATA SI OPERA 3
A. VIATA SFANTULUI VASILE 3
B. OPERA SFANTULUI VASILE 4
1.2 SFANTUL VASILE - DESPRE PREOTIE 6
CAP. 2. SFANTUL GRIGORIE TEOLOGUL 10
2.1 VIATA SI OPERA 10
A. VIATA SFANTULUI GRIGORIE 10
B. OPERA SFANTULUI GRIGORIE 11
2.2 SFANTUL GRIGORIE - DESPRE PREOTIE 14
CAP. 3. SFANTUL IOAN GURA DE AUR 22
3.1 VIATA SI OPERA 22
A. VIATA SFANTULUI IOAN 22
B. OPERA SFANTULUI IOAN 22
3.2 SFANTUL IOAN - DESPRE PREOTIE 23
CONCLUZII 33
BIBLIOGRAFIE SELECTIVA 35


Extras din referat Cum descarc?

INTRODUCERE
Preotia este, in primul rand si mai presus de orice, misiune, si ani misiunea slujirii lui Dumnezeu si slujirii oamenilor. Ea se deosebeste fundamental de toate indeletnicirile omenesti, de toate celelalte ocupatii din lume.
In viata Bisericii, si-n viata religios morala a credinciosilor, preotul indeplineste o misiune de mare si fundamentala insemnatate. Prin Sfanta Taina a Hirotoniei preotul este ,,uns" cu putere harica pentru savarsirea serviciilor religioase, propovaduirea cuvantului divin si conducerea credinciosilor spre mantuire.
Preotul este ,,mana" prin care Domnul nostru Iisus Hristos, pe Sfanta Cruce, trage la Sine pe credinciosi, si este ,,gura graitoare ,, prin care Arhiereul vesnic propovaduieste cuvantul divin si inalta rugaciuni catre Tatal Ceresc pentru mantuirea lumii.
Preotul este unealta prin care Hristos boteaza faptura umana spaland-o de pacat, facand-o madular viu al Trupului Sau vesnic.
Prin puterea harului preotiei si cu mijlocirea Duhului Sant, preotul preface painea si vinul in Trupul si Sangele Domnului, cu care se impartasesc credinciosii spre viata de veci si mantuirea sufletului.
Preotul este ,,gura" si ,,mana" cu care Mantuitorul Hristos ii conduce pe credinciosi pe calea mantuirii spre dobandirea virtutilor si fericirea vesnica, alaturi de El in Biserica si prin Biserica in lume.
Misiunea preoteasca este grea pentru ca cere multe jertfe, dar in acelasi timp este si sublima, caci ce poate fi mai inaltator pentru constiinta morala a unui preot decat a sti ca are Sfanta misiune sa conduca sufletele spre mantuire si unirea lor cu Dumnezeu.
CAP. 1
SFANTUL VASILE CEL MARE
1.1 VIATA SI OPERA 
A. VIATA SFANTULUI VASILE
Sfantul Vasile cel Mare s-a nascut in anul 330 in Capadocia, intr-o familie cu totul deosebita, vestita pentru bogatia materiala si spirituala a acesteia. Temelia educatiei sale este pusa de tatal sau, Vasile, profesor de retorica la Neocezareea in Pont, iar pe mama sa o chema Macrina. Doi dintre fratii sai au devenit episcopi alaturi de el: Grigore de Nyssa si Petru al II-lea de Sebasta, iar sora sa, Macrina cea tanara a ajuns un model de viata ascetica.
Dupa ce a studiat la Cezareea Capadociei, la Constantinopol si Atena, revine in tara si devine profesor de retorica. Nu dupa mult timp paraseste cariera de profesor pentru a imbratisa viata monahala. Dupa primirea Sfantului Botez, face un pelerinaj la marile centre de traire ascetica din Egipt, Palestina, Siria si Mesopotamia. Dupa acest pelerinaj se stabileste la schitul Iris de langa Neocezareea, unde strange in jurul sau o multime de ucenici punand astfel temelia primei vieti cenobitice .
Eusebiu, episcop de Cezareea, sesizand aptitudinile deosebite ale lui Vasile, il convinge sa primeasca harul preotiei. Este hirotonit preot in anul' in aceasta noua calitate Sfantul Vasile se dedica trup si suflet indatoririlor safe, fiind un bun sfatuitor, remarcabil exeget al Sfintei Scripturi, stalp al credintei si al Bisericii lui Hristos. Dupa moartea lui Eusebiu in anul 370, este numit succesor al acestuia in scaunul de episcop al Cezareei, mitropolit al Capadociei, si exarh al diocezei politice a Pontului. Constient de importanta misiuni sale, Sf. Vasile s-a ostenit sa fie la inaltimea raspunderilor care-i reveneau. A incercat sa curme schismele si ereziile din Rasaritul crestin, prin cuvantari unite cu fapte, prin tratate polemice de mare valoare teologica, prin legaturi practice cu toti care aveau trebuinta de ajutorul lui, ajutand pe cei saraci, pe cei bolnavi si pe napastuitii soartei.
In acest scop infiinteaza un complex de asistenta sociala langa Cezareea, supranumit ,,Vasiliade" unde cei bolnavi, si cei saraci primeau ajutorul cuvenit.
In legatura cu ,,Vasiliadele", Sf. Grigorie spune ca: ,, trebuie asezate mai presus decat cele sapte minuni ale lumii"2.
In plan religios Sf. Vasile s-a confruntat cu aripa extremista a Arienilor, condusa de Eunomiu. Il infrunta personal pe imparatul Valens, si pe trimisii acestuia, adepti ai arianismului.
B. OPERA SFANTULUI VASILE
Opera scrisa completeaza excelent portretul Sf. Vasile. Activitatea sa literara in domeniul teologic, ii dezvaluie in plinatatea maretiei sale. in scrierile sale Sf. Vasile a abordat cele mai variate teme cum ar fi: asceza, dogmatica, pedagogia, liturgica si altele de mare importanta pentru dezvoltarea Bisericii in cadru epocii sale si nu numai.
Dintre operele dogmatice amintim: ,,impotriva lui Eunomiu (Adversus Eunomium) conceputa in trei carti si scrisa intre anii 363-365. In tratatul ,,Despre Sfantul Duh" argumenteza consubstantialitatea Fiului si al Sfantului Duh cu Tatal.
Dintre operele ascetice ale Sf. Vasile amintim: Regulile Morale". Aceasta colectie de reguli este structurata in 313 Reguli mici (Regulae brevius tratatae), si 55 Reguli mari (Regulae fuius tractatae). In ele sunt sfaturi pentru viata de zi cu zi dintr-un asezamant monahal si sunt redactate sub forma de dialog, iar in Biserica de Rasarit au ramas ca temelie a organizarii vietii manastiresti.
In domeniul pedagogic, Sf. Vasile a scris faimosul tratat: "indemn catre tineri", unde abordeaza deschis problema educatiei tinerilor si defineste limpede atitudinea Bisericii fata de cultura si stiinta pagana, in care tinerii trebuie sa caute mierea si sa evite otrava .
Spre deosebire de alti Sf. Parinti, Sf. Vasile nu a scris comentarii biblice in adevaratul sens al cuvantului. Cu toate acestea ,,Omiliile" si ,,Cuvantarile" sale insumeaza adevarate comentarii pe marginea unor texte scripturistice. Un rol important in acest context il ocupa cele noua ,,Omilii" la Hexameron, adica cele sase zile ale creatiei (Facere 1,1-26). Aceste omilii sunt neintrecute in frumusete retorica si bogatie de ideii, ceea ce a facut ca ele sa circule nu numai in Rasarit ci si in Apus.


Fisiere in arhiva (1):

  • Chipul Preotului.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!