Canonizarea

Cuprins referat Cum descarc?

CUPRINS 2
INTRODUCERE 3
SCURT ISTORIC AL PROCEDURII DE CANONIZARE 4
PROCEDURA DE CANONIZARE IN BISERICA CATOLICA 6
CANONIZAREA SFINTILOR IN BISERICA ORTODOXA 9
CONCLUZII 11
BIBLIOGRAFIE 12


Extras din referat Cum descarc?

INTRODUCERE
Actul de cinstire al sfintilor dainuie de la inceputurile crestinismului si este dovada a faptului ca sfintenia pe care au dobandit-o multi dintre membrii Trupului tainic al lui Hristos, Biserica, este dar al unitatii Bisericii, prin care se revarsa darurile harului dumnezeiesc. Dincolo de diferentele confesionale, Biserica Ortodoxa si Biserica Catolica impreuna venereaza un numar considerabil de sfinti, cu precadere din primele secole crestine, martiri si marturisitori.
In ciuda acestui punct de convergenta, parcursul istoric a adus cu sine scindari si pe acest palier, conturat in jurul procesului de canonizare. Daca in Biserica Ortodoxa, procesul de canonizare a pastrat caracterul initial de recunoastere a descoperirii lucrarii lui Dumnezeu printr-un sfant, procesul de canonizare fiind in acest sens un act constatator, Biserica Catolica, mostenind si perpetuand filonul legalist roman, a adoptat o pozitie profund juridica in ceea ce priveste recunoasterea sfinteniei. Astfel, actul de recunoastere devine un act declarativ, iar procesul de canonizare devine o procedura de canonizare.
In acest sens, o serie de intrebari care se nasc pe marginea actului canonizarii isi gasesc raspunsuri doar tinand cont de diferentele privind cele doua perspective: constatator-ortodoxa si declarativ-catolica.
Cu privire la initiativa, istoria a aratat ca, mai intotdeauna, aceasta a fost a poporului credincios, evlavia populara a fost elementul fervent al recunoasterii sfinteniei unui om induhovnicit, in primele veacuri clerul marginindu-se la supravegherea si inlaturarea unor abuzuri sau greseli in aceasta materie. Daca in Apus problema minunilor este o conditie sine qua non in perspectiva canonizarii, Rasaritul nu a accentuat in asa mare masura acest aspect, tinand cont de faptul ca darurile Duhului Sfant sunt nenumarate, iar minunile sunt interventii exceptionale pe care Dumnezeu le ingaduie, ci nu sunt o conditie a vietii de sfintenie.
Lucrarea de fata isi propune o trasare in linii cate mai clar definite a celor doua acte de canonizare, cel apusean si cel rasaritean, pentru o mai buna intelegere a unor evenimente din planul cotidian concret, printre care se numara cazul imparatului Constantin, considerat Sfant de Biserica Ortodoxa, impreuna cu mama sa, Elena, Biserica Catolica recunoscand sfintenia doar a mamei sale. O intrebare legitima in acelasi sens se leaga si de recunoasterea Fericitilor Augustin si Ieronim cu titlul de ,,fericiti", titlu care nu este comun spatiului ortodox, provenind din lumea catolica.
In vederea atingerii acestui scop este necesara o scurta incursiune prin istorie, care va evidentia transformarile produse in sfera catolica. De asemenea, descrierea procedurii de canonizare in Biserica Catolica va oferi posibilitatea unei abordari comparative in ceea ce priveste intelegerea sfinteniei in context inter-confesional, ca indumnezeire a omului in intelegere ortodoxa sau ca dar al Bisericii in acceptie catolica. 
SCURT ISTORIC AL PROCEDURII DE CANONIZARE
Daca cinstirea decedatilor in istoria crestinismului a aparut foarte devreme, dupa cum reiese din inscriptii si surse de diferite tipuri, doar in al doilea mileniu al vietii Bisericii se naste un proces real de canonizare.
In perioada secolelor I-V, in viata comunitatilor crestine se vorbeste mai mult de mucenici. In aceasta perioada iau nastere martirologii, adica cataloage si colectii unde erau inserate prenumele credinciosilor, ziua mortii si locul de inmormantare. ,,In martirologii se insemna ziua mortii martirilor si aceasta se si serba in mod principal, pentru ca era socotita ziua proslavirii lor de catre Domnul, ziua in care murind pentru lume se nasteau pentru ceruri. De aceea, in scrierile vechi ale Bisericii, zilele mortii martirilor sunt numite <<natalitiae>>, zile de nastere" . Prin cinstirea acordata martirilor, crestinii aveau inaintea lor modele de urmat, actul de cinstire rodind in actul de imitare. Viata crestina era o pregatire pentru martiriu, iar martiriul era actul culminant al marturisirii credintei crestine.
O schimbare radicala intervine in perioada de sfarsit a persecutiilor, in primul rand cu pacea lui Constantin (313), apoi cu edictul de la Tesalonic. Aceasta situatie socio-politica adauga la cultul mucenicilor, pe cel al marturisitorilor - credinciosi care au suferit grava violenta in perioada de persecutie, dar au reusit sa scape de moarte, sau persoane care au acceptat pe Hristos in viata pamanteasca, prin pocainta iesita din comun si viata ascetica.
Atat in cazul mucenicilor, cat si in cel al marturisitorilor intalnim o cinstire spontana colectiva, fara initiative sau aprobari de natura eclesiastica. Nu exista nicio urma de procese formalizate.


Fisiere in arhiva (1):

  • Canonizarea.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

1. ANDREI Baron de Saguna, Compendiu de dreptul canonic al Unei Santei Sobornicesti si Apostolesti Biserici, ed. a III-a, Ed. Tip. Arhidiec., Sibiu, 1913;
2. FLOCA, Ioan N., Drept canonic bisericesc, legislatie si administratie bisericeasca, vol. II, EIBMBOR, Bucuresti, 1990;
3. LEVILLAIN, Philippe, Dizionario storico del papato, Bompiani, 1996;
4. PERNOUD R., I Santi nel Medio Evo, Rizzoli, Milano, 1986;
5. TAMAS, Ioan, Mic dictionar crestin catolic, Iasi, Editura Sapientia, 2001;
6. https://www.pemptousia.ro/2014/05/proclamarea-sfinteniei-dupa-metoda-catolica-si-traditia-ortodoxa/


Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!