Valorizare si considerente metodice in rezolvarea problemelor de matematica la clasa a III-a

Extras din referat Cum descarc?

Educatia intelectuala ocupa un loc important in ansamblul activitatii educative, multi autori considerand-o ca fiind "axul principal" al intregului demers educativ, intrucat, pe de o parte, integrarea activa a individului in societate nu este posibila fara ca acesta sa asimileze valorile fundamentale acumulate in patrimoniul spiritual al omenirii, iar pe de alta parte, asigura premisele absolut necesare pentru realizarea celorlalte componente ale educatiei. Se poate aprecia ca importanta deosebita a acestei componente a educatiei in formarea personalitatii umane este sporita in contextul actual si datorita cresterii ponderii elementelor de factura intelectuala in cadrul tuturor activitatilor umane.
Pornind de la faptul ca educatia intelectuala reprezinta o latura importanta a activitatii educationale si ea constituie un raspuns la schimbarile sociale si trebuintelor omului "de a sti", este oportun ca elevii sa fie pusi in ipostaze si contexte variate, angajandu-le energia, dezvoltandu-le vointa, disciplina si ritmicitatea in munca prin rezolvarea unor sarcini cu o finalitate reala si-n acelasi timp sa le oferim sansa de a-si planifica propria activitate pentru a le genera ordine in gandire si actiune. 
Aceasta disciplinare si dezvoltare, mai ales a gandirii se realizeaza prin abordarea variatelor tipuri de probleme la matematica, folosind diverse metode de rezolvare a problemelor. Printre aceste metode, se numara si metoda grafica.
2. Corpul lucrarii
a)Prezentarea metodei grafice
Metoda grafica este o metoda matematica de rezolvare a problemelor, care face parte din programa scolara a claselor a III-a si a IV-a. Se poate intalni si mai devreme, in culegeri sau la unele concursuri scolare.
Metoda aceasta presupune rezolvarea unei probleme prin reprezentarea grafica a marimilor date in problema si a relatiilor dintre marimile necunoscute si cunoscute. Aceasta reprezentare grafica se face cu ajutorul segmentelor. De aceea i se mai spune si ,,metoda segmentelor". Unii autori(inca nu sunt toti pusi de acord) folosesc denumirea de metoda figurativa si clasifica problemele care se rezolva prin metoda figurativa in doua mari categorii si anume:
-cu date sau marimi discrete intelegand prin aceasta ca marimile pot fi numarate cate una si ca se pot pune in corespondenta dupa anumite criterii, in acest caz, ,,figuram" marimile prin simboluri;
-cu date sau marimi continue, caz in care se pot schematiza datele utilizand segmente(metoda segmentelor).
Ma voi referi in continuare la problemele pentru care folosim reprezentarile grafice cu ajutorul segmentelor. La clasa a III-a, se rezolva prin metoda grafica(sub acest nume este mai cunoscuta in randul invatatorilor) probleme de doua tipuri:
-aflarea a doua numere cand se cunoaste suma si diferenta lor;
-aflarea a doua numere cand se cunoaste suma / diferenta si raportul lor.
b) Exemple de probleme care se rezolva prin metoda grafica la clasa a III-a
1.Aflarea a doua numere cand se cunoaste suma si diferenta lor:
Ionel si Vlad au impreuna 70 de timbre. Ionel are cu 30 mai multe timbre decat Vlad. Cate timbre are fiecare baiat?
In parc se joaca 20 de fete si baieti. Stiind ca baietii sunt cu 10 mai putini decat fetele, aflati cati baieti si cate fete se joaca in parc.
3 numere consecutive au suma 363, care sunt acestea?
2.Aflarea a doua numere cand se cunoaste suma / diferenta si raportul lor : 
Mama si Angela au impreuna 30 ani. Stiind ca mama are de 5 ori varsta Angelei, sa se afle cati ani are fiecare.
Intr-o curte sunt gaini si rate. Numarul gainilor este de trei ori mai mare decat numarul ratelor. Daca scazi din numarul gainilor numarul ratelor, obtii 20. Cate gaini si cate rate sunt in curte?
c)Valorizarea metodei grafice
Problema apare ca un ,,obstacol cognitiv in relatiile dintre subiect si lumea sa, iar asumarea sarcinii de a depasi obstacolul, ca si demersurile cognitive si tehnice intreprinse in acest scop contureaza domeniul rezolvarii problemelor." (Neveanu et al., 1990) In fata unei situatii-problema, rezolvitorul ,,traieste simultan doua realitati: una de ordin cognitiv, referitor la experienta pe care si-o reactualizeaza, si alta de ordin motivational, ce rezulta pe baza elementului-surpriza, de noutate si necunoscut, cu care se confrunta acesta" (Radu, 1969).
Valorizarea metodei grafice consta in disciplinarea eforturilor mintale de intelegere a celor invatate si aplicarea algoritmului in structurile conduitei crea tive, inventive. Acest lucru va contribui la dezvoltarea cognitiva, motivationala si emotionala a elevilor. Valorizarea metodei grafice se realizeaza numai daca acestia au inteles si si-au insusit algoritmul de rezolvare a acestui tip de probleme.
d)Pregatirea elevilor in vederea formarii algoritmului de rezolvare a problemelor
Nu se poate insusi eficient algoritmul de rezolvare a acestui tip de probleme daca elevii nu au fost pregatiti in prealabil pentru aceasta. Ma refer in acest caz la o pregatire cognitiva. Ei trebuie sa posede conceptele de ,,segment", si ,,parte dintr-un intreg". Se realizeaza parcurgand anterior capitolele ,,Elemente de geometrie plana" si, respectiv ,,Fractii". Dupa acest demers, ar fi recomandat ca elevii sa aplice in practica notiunea de ,,segment" in rezolvarea unor probleme familiare lor: problemele simple sau compuse.
Exemple:
1)Ionel are 70 de timbre iar Vlad are cu 30 mai multe. Cate timbre au in total?
Se reprezinta datele problemei prin segmente:


Fisiere in arhiva (1):

  • Valorizare si considerente metodice in rezolvarea problemelor de matematica la clasa a III-a.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

Neveanu-Popescu, P., Andreescu, F., Bejat, M.,(1990) Studii psihologice privind dezvoltarea copiilor intre 3 si 5 ani, Bucuresti, E.D.P.
Paraschiva Purcaru, M., A.,( 2008), Metodica activitatilor matematice si a aritmeticii pentru institutori/profesori din invatamantul primar si prescolar, Brasov, Editura Universitatii "Transilvania"
Radu, I.,(1969), Psihologia invatarii, Bucuresti, Editura Enciclopedica Romana
Samarascu, N.,(2014), Aritmetica, metodica si tehnici, Pitesti, Editura Tiparg


Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!