Elaborati o schema conceptuala in care sa reprezentati legaturile semnificative dintre urmatoarele concepte: - persoana personalitate / individ individualitate - psihologie/psihic educatie Persoana inseamna individul uman concret. Personalitatea insa, este o constructie teoretica elaborata de psihologie, in scopul intelegerii si explicarii modalitatilor de fiintare si functionare ce caracterizeaza organismul psihofiziologic pe care il numim persoana umana. Personalitatea este ceva si face ceva. Sistemele psihofizice latente motiveaza sau directioneaza o activitate si o gandire specifica atunci cand intra in actiune. Toate sistemele care compun personalitatea trebuie considerate ca tendinte determinate. Ele exercita o influenta directoare asupra tuturor actelor adoptative si expresive prin care personalitatea ajunge sa fie cunoscuta. "Orice comportament si orice gandire sunt caracteristice persoanei si (...) sunt unice pentru aceasta. " In prezent exista trei termeni: individ, persoana, personalitate. Individ este acea totalitate a elementelor si insusirilor fizice, biochimice, biologice si psihofiziologice ( innascute sau dobandite ) care se integreaza intr-un sistem pe baza mecanismului adaptarii la mediu. Temenul individ se atribuie tuturor organismelor vii. Fiind o entitate biologica si o unitate structural si functional indivizibila, omul este, primordial, un individ. Persoana am legat-o de manifestarea actuala a omului intr-o situatie sociala data, manifestare care se subordoneaza unui anumit rol. Personalitatea am asociat-o cu mecanismul si logica generala de organizare si integrare in sistem generic supraordonat a componentelor bioconstitutionale, psihice si socio-culturale. Persoana si personalitatea sunt determinantii pe care ii atribuim exclusiv omului. Depinzand direct de structura biologica, temperamentul este propriu nu numai omului, ci si animalelor, Temperamentul tine de latura formala, de suprafata a personalitatii si nu de cea interna, de continut. El nu are o semnificatie axiologica, nereclamand o impartire a oamenilor in buni sau rai, in superiori sau inferiori, intrebarea la care ne raspunde temperamentul este una de ordin pur fenomenologic, dinamico-energetic: cum se exteriorizeaza si se manifesta o persoana, intr-o situatie concreta sau alta, sub aspectul intensitatii sau a fortei, al mobilitatii si echilibrului diferitelor tendinte, pulsiuni si procese biologice de semn contrar (forta-slabiciune, labilitate-inertie, excitatie-inhibitie, control-impulsivitate, impresionabilitate etc) Pavlov a pus in corespondenta tipurile generale de sistem nervos comune omului si animalelor, cu cele patru temperamente stabilite in antichitate: a) tipul puternic-echilibrat-mobil are drept corespondent temperamentul sangvinic (vioi, comunicativ, sociabil, adaptabil, controlat) b) tipul puternic-echilibrat-inert are corespondent temperamentul flegmatic (calm, tacut, nesociabil, lent, greu adaptabil la situatii noi, putin impresionabil, rezistent la stres si frustratii) c) tipul puternic-neechilibrat-excitabil are corespondent temperamentul coleric (rezistent, vioi, hiperactiv, irascibil, impulsiv, imprudent, trairi emotionale explozive, instabilitate comportamentala, tendinta de dominare in relatiile interpersonale, saturatie si plictiseala rapida la monotonie) d) tipul slab are drept corespondent temperamentul melancolic (interiorizat, retras, sensibil, delicat). Pavlov a demonstrat ca cele patru tipuri considerate pure se combina intre ele, dand 16 tipuri mixte, singurele care se intalnesc in realitate, tipul pur fiind o entitate mai mult teoretica. Caracteristicile de baza ale personalitatii: Extravertirea (e) si introvertirea (i)- legate de preferinta noastra pentru lumea exterioara, respectiv interioara. Functia senzoriala (S) si cea intuitiva (I)- legate de modul in care asimilam informatii despre lumea inconjuratoare. Functia reflexiva (R) si cea afectiva (A) - legate de procesul prin care luam decizii. Functia juducativa (J) si cea perceptiva (P) - legate de preferinta noastra pentru un stil de viata mai organizat, respectiv mai flexibil. EDUCATIA reprezinta ansamblul activitatilor si influentelor pozitive, pe termen lung, care implica fiinta umana ca factor al propriei sale deveniri: - Educatia proiecteaza dezvoltarea psihica si asigura conditiile realizarii acestei proiectari; - Educatia este cea care asigura legatura intre potentialitatile de dezvoltare (date de ereditate) si oferta de conditii si oportunitati a mediului, selectand atat insusirile determinate genetic, cat si componentele de mediu care corespund obiectivelor educationale. - Actiunea educativa trebuie sa armonizeze datele oferite de ereditate si mediu, in mod creator si adaptat fiecarui individ (sau grup de indivizi). Aceasta deoarece ceea ce s-a dovedit, intr-un moment sau pentru un individ, benefic, poate fi daunator intr-un alt moment sau pentru un alt individ.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).