Succesul și eșecul școlar

Previzualizare referat:

Extras din referat:

Succesul scolar se defineste prin formarea la elevi, in concordanta cu cerintele programelor scolare, a structurilor cognitive (sisteme de cunostinte), operationale(priceperi, capacitati, abilitati), psihomotrice (deprinderi), afectiv-motivationale si socio-morale (atitudini, trasaturi de vointa si caracter). Succesul scolar trebuie analizat din perspectiva obtinerii de catre elevi a unui randament scolar superior, care sa le permita in viitor integrarea socio-profesionala si realizarea unei personalitati productive, receptive fata de schimbari, intelingente, creative, capabile sa ia decizii si sa se adapteze rapid la situatii noi.

Insuccesul scolar se defineste prin ramanerea in urma la invatatura a unor elevi, care nu reusesc sa obtina un randament scolar la nivelul cerintelor programelor si ale manualelor scolare. El este premisa inadaptarii la mediul socio-profesional, la nivelul cerintelor acestuia.

Factorii reusitei scolare

Succesul scolar angajeaza intreaga personalitate a elevului si care este dependent de interactiunea mai multor factori:

- factorii biologici: se refera la starea de sanatate a organismului, la anumite deficiente ale analizatorilor la echilibrul endocrin, la boli cronice si tulburari nervoase si mai ales la bazele biologice ale creierului functiile analitico-sintetice ale acestuia, irigarea sanguina, calitatea neuro-transmitatorilor, legaturile dintre neuroni, rapiditatea formarii reflexelor conditionate etc.

- factorii psihologici cuprind procesele psihice(cognitive, afective, volitive), insusirile psihice(temperament, aptitudini, interese), fenomene psihice(atentia si limbajul), nivelul de inteligenta si de aspiratie, atitudinea fata de munca, vointa de a invata, anumite tulburari de personalitate(neliniste, hiperemotivitate, infantilism, nevroze), tulburari de activitate(apatie, dezinteres, oboseala, incetineala).

- Factorii pedagogici se refera la stilul didactic al profesorului, eficienta metodelor de predare-invatare alese, ca si a celor de evaluare, proiectarea si realizarea situatiilor de invatare, interesul fata de rezultatele obtinute de elevi etc.

- Factorii socio-culturali cuprind mediul psiho-socio-cultural familial si grupul de prieteni ai copilului.

- Factorii stresanti pot fi de natura fizica(zgomot, aer poluat, iluminare insuficienta, frig, umezeala), de natura fiziologica(boli organice, subnutritie, somn insuficient), de natura psiho-sociala(supraincarcare, lipsa de antrenament in invatare, vizionarea abuziva la T.V. si jocuri pe calculator, anumite conflicte dintre parinti si elevi, intre profesori si elevi si chiar in relatia elevi-elevi).

Acesti factori reduc capacitatea de invatare, elevul stresat trecand prin trei faze:

- faza de alarma: stare generala de oboseala, tulburari de memorie si nervozitate.

- faza de agitatie, febrilitate si hiperactivitate.

- Faza de depresie si apatie, cand elevul este epuizat, are dureri de cap, isi pierde capacitatea de munca, devine obsesiv.

Surmenajul intelectual poate fi evitat prin inlaturarea factorilor stresanti, dozarea rationala a eforturilor elevilor, prin sport si prin plimbari in aer liber, respectarea orelor de somn, alternarea muncii cu odihna activa, asigurarea conditiilor de viata si de studiu, pregatirea zilnica a lectiilor. In ceea ce priveste profesorul, acesta trebuie sa se pregateasca pentru activitatile didactice si sa foloseasca metode activ-participative, realizand lectii de invatare deplina si evaluare formativa pentru constatarea progresului si inlaturarea ramanerilor in urma la invatatura.

Mijloacele de identificare si cauzele esecului scolar

Esecul scolar este o realitate complexa in scoala contemporana, el fiind de cauze psiho-individuale, socio-familiale si pedagogice. El poate fi prevenit, diminuat sau inlaturat daca este identificat la timp pe baza studierii cauzelor, daca se cunosc fazele acestui proces si se actioneaza in etape de catre toti factorii educationali, folosindu-se metode adecvate.

Esecul scolar este un proces care se desfasoara in patru faze:

In prima faza elevul apare nemultumit de scoala pentru ca nu intelege lectiile si nu poate rezolva temele scolare. A, urmare, apar primele

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Succesul si esecul scolar.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
6/10 (4 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
3 pagini
Imagini extrase:
3 imagini
Nr cuvinte:
1 015 cuvinte
Nr caractere:
5 626 caractere
Marime:
9.83KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Referat
Domeniu:
Psihopedagogie
Tag-uri:
scoala, educatie, succes
Predat:
la facultate
Materie:
Psihopedagogie
Sus!