Strategii de Identificare si Schimbare a Atitudinilor si Sentimentelor

Extras din referat Cum descarc?

Consilierul scolar trebuie sa posede un repertoriu de strategii de lucru prin care sa-l ajute pe clientul sau pentru a-si atinge scopurile propuse. Aceste strategii, puse in actiune de catre consilier, devin moduri de operare sau planuri de actiune, care sunt destinate obtinerii unor rezultate precise. Fara a epuiza lista strategiilor posibile, vom prezenta in continuare strategiile care pot fi utilizate, cu relativa usurinta, atat de catre consilierii incepatori, cat si de catre o mare parte din cadrele didactice cu pregatire psihopedagogica si experienta indelungata la catedra.
Pe ansamblu, majoritatea strategiilor consilierii pot fi grupate in patru mari categorii: a) strategii de identificare a atitudinilor si sentimentelor negative; b) strategii de schimbare a atitudinilor si sentimentelor negative; c) strategii de identificare a comportamentelor negative; d) strategii de schimbare a comportamentelor negative.
1. Strategiile de identificare a atitudinilor si sentimentelor negative
Adeseori, clientul nu este capabil sa-si identifice si sa exprime sentimentele si atitudinile care-i genereaza starea de disconfort psihocomportamental.
In asemenea situatii, consilierul trebuie sa gaseasca modalitatile prin care sa-l ajute pe client sa se examineze si sa se exprime pentru a putea ajunge apoi la o schimbare pozitiva.
In cele ce urmeaza, prezentam un set de strategii de identificare a atitudinilor si sentimentelor, cu precizarea ca nu exista o strategie anume functionala pentru toti clientii si nici chiar pentru toti consilierii. Ca urmare, consilierul trebuie sa opteze pentru cea mai adecvata strategie situatiei respective.
1.1. Clarificarea si reflectarea sentimentelor clientului
Examinarea si intelegerea propriilor sentimente de catre client apare de la sine in situatiile in care consilierul clarifica si reflecta atitudinile si sentimentele clientului asa cum sunt ele exprimate in cadrul sedintei de consiliere. In asemenea situatii, consilierul utilizeaza raspunsuri (afirmatii) de tipul:
- "Chiar credeti asta?" sau "Vreti sa spuneti asta?"
- "Pareti suparat" sau "Va simtiti foarte bine".
Clarificarea si reflectarea sentimentelor clientului este foarte utila atunci cand sentimentele sale puternice il impiedica pe client sa ia masuri in vederea atingerii scopului sau. De asemenea, o astfel de strategie este indicata si in situatiile in care clientul pare blocat, el fiind incapabil de a face progrese. Este vorba aici de o persoana care poate fi limitata numai la un mod de comportament, deoarece raspunsul ei este dictat, in primul rand, de sentimentele sale. Spre exemplu, un parinte se va comporta punitiv fata de copilul sau care incepe sa vina tot mai des cu note mici de la scoala, pana cand sentimentele lui de resentiment vor fi clarificate si exprimate.
In general, majoritatea indivizilor care se comporta punitiv (ii invinovatesc pe altii, sunt sarcastici etc.) sunt incapabili sa raspunda in alt mod, pana cand sentimentele lor de jignire sau suparare sunt clarificate, exprimate si reduse in intensitate.
1.2 .Modelarea sentimentelor de catre consilier
Una din modalitatile cele mai eficiente de a-l ajuta pe client sa-si exprime sentimentele si atitudinile este modelarea acestui proces de catre consilier. Consilierul isi exprima sentimentele sale despre propria persoana sau despre modul in care s-ar simti el daca ar fi in locul clientului, prin raspunsuri de tipul: "Cred ca am realizat ceva si ma simt multumit de asta".
Consilierul poate sa arate cum s-ar simti el daca ar fi fost in locul clientului sau spunand: "Daca m-ar fi tratat pe mine in felul acesta, m-as fi suparat foarte tare". Aceasta strategie este utila, mai ales in cazul clientilor care sunt incapabili, din diferite motive, sa aiba un raspuns emotional adecvat. Spre exemplu, consilierul poate presupune ca una din cauzele pentru care un elev foarte bun incepe sa primeasca note slabe la scoala sunt resentimentele acestuia fata de presiunea pe care o resimte din partea parintilor. Totusi, consilierul nu poate fi sigur de acest lucru, intrucat clientul sau pare a fi un copil docil si neutru.
Intr-o asemenea situatie, consilierul poate incerca sa stimuleze la client exprimarea sentimentelor prin modelarea propriei sale reactii spunand: "Daca parintii mei ar exercita o presiune asa de mare asupra mea, atunci m-as infuria foarte tare. N-as mai tine asa de mult la note mari". Prin utilizarea acestei strategii, consilierul provoaca sentimente adecvate la clientul respectiv, demonstrand cum ar reactiona o alta persoana in aceeasi situatie.


Fisiere in arhiva (1):

  • Strategii de Identificare si Schimbare a Atitudinilor si Sentimentelor.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!