1. SITUATIA EDUCATIONALA Unul dintre cele mai simple modele de structurare a unei situatii educationale este modelul triunghiului pedagogic propus de J.Haussaye (1993). Acesta situatie pedagogica presupune trei elemente: profesor, elevi si cunoasterea (continuturile predarii-invatarii). Cele trei elemente reprezinta varfurile unui triunghi, laturile acestuia evidentiiand legatura dintre ele. Relatiile dintre cele trei elemente luate cate doua, exprima, fiecare un proces esential in desfasurarea activitatii educationale si anume: - Predarea, care privilegiaza axa profesor -cunoastere, elevul devenind "tertul inclus. Cu toate ca, aparent, predarea angajeaza profesorul si elevii, in realitate, ea privilegiaza raportul profesorului cu continutul informational ce urmeaza a fi transmis elevilor. Elevii nu au nici un rol esential in construirea cunoasterii, ci ei doar o receptioneaza in forma transmisa de profesor. - Invatarea, care privilegeaza axa elevi cunoastere, profesorul devenind "tertul inclus", el necontribuind in mod esential la realizarea procesului invatarii. - Formarea, care privilegiaza axa profesor-elevi, cunoasterea fiind acum pe postura de "tert inclus" .1. In primul rand, triungiul pedagogic al lui Haussaye conceptualizeaza si reda foarte bine structura de baza a unei situatii educationale. Profesorul, elevii si continuturile predarii-invatarii sunt elemente esentiale ale oricarei activitati de instruire-formare. In al doiea rand, sunt evidentiate procesele esentiale desfasurate in orice situatie educationala, dand posibilitatea constientizarii rolului si ponderiifiecareia in activitatea instructionala. Este evident faptul ca formarea personalitatii elevilor este un proces complex, facilitat, calauzit si realizat de catre profesor, pri activitatea sa, prin rolurile si functiile indeplinite de acesta in procesul instructiv-educativ desfasurat in scoala si in afara ei. 2. PROFESORUL -factor esential al formarii elevilor Traditional, activitatea profesorului , rolul si functiile sale sunt legate de predare. Profesorul este cel care preda elevilor anumite cunostinte cu scopul de a fi asimilate, invatate de catre acestia. Element component al instruirii, predarea este definita ca activitate de transmitere/comunicarea cunostintelor prelucrate pedagogic, adica selectate, ordonate si prezentate elevilor de catre profesor. Ea privilegiaza relatia profesor-cunoastere din cadrul triunghiului pedagogic al lui Houssaye, elevii avand misiunea de a receptiona cunostintele transmise de profesor. Conceptii mai putin rigide asupra predarii considera ca "predarea implica invatare", in acest sens predarea ar consta in producerea (intentionata) a unor schimbari in comportamentul si conduita elevilor , adica realizarea invatarii, in "inducerea" si chiar "producerea efectiva a invatarii" Cu toate ca exista opinii potrivit carora "predarea implica invatare", "invatarea este logic implicata de predare ", "predarea si invatarea se manifesta ca procese co-evaluative" sau "predarea se legitimeaza a fi un proces mult mai larg decat seria actiunilor si interactiunilor din clasa", totusi atat timp cat predarea ar fi conceputa ca fiind transmitere/comunicarea unor continuturi si mai putin ca mod de organizare , dirijare si facilitare a invatarii realizata de elevii insasi, ea ramane activitatea predominanta a profesorului focalizata pe continut. In masura in care instruirea elevilor are in vedere abilitatea lor pentru a invata rapid, eficient si durabil si in consecinta, formarea personalitatii lor, rolul profesorului se schimba, iar predarea devine un proces si o si o activitate care dirijeaza elevii in realizarea invatarii facilitandu-le dezvoltarea progresiva a personalitatii lor. .2. Considerata componenta esentiala a instruirii, predarea isi demonstreaza valentele sale formative in masura in care urmareste dirijarea si facilitarea invatarii elevilor. Asadar, in orice situatie educationala, sarcina esentiala a profesorului nu trebuie sa fie in primul rand, predarea (transmiterea / comunicarae unor cunostinte ) si mai degraba, organizarea, dirijarea si consilierea / asistarea elevilor pentru a invata eficient. Profesorul trebuie sa fie preocupat de ce, cat si cum invata elevii pentru a-si forma personalitatea si nu atat pe predarea unor cunostinte. Fara a nega in totalitate rolul predarii in anumite contexte educationale, subliniem faptul ca profesorii trebuie sa privilegieze, in activitatea desfasurata, relatia lor cu elevii (formarea) si a elevilor cu cunoasterea (invatarea). Mai exact ei trebuie sa fie buni manageri ai activitatilor de invatare realizate de elevi si impreuna cu ei, cu scopul de a contribui la formarea acestora.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).