Rolul Metodelor și Tehnicilor Interactive de Grup în Dezvoltarea unor Trăsături de Caracter Deziderabile la Școlarul Mic

Referat
8.5/10 (2 voturi)
Domeniu: Psihopedagogie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 12 în total
Cuvinte : 4142
Mărime: 21.31KB (arhivat)
Publicat de: Avram Simion
Puncte necesare: 7
ROLUL STRATEGIILOR DIDACTICE INTERACTIVE ÎN ACTIVITATEA INSTRUCTIV - EDUCATIVA UNIVERSITATEA AUREL VLAICU ARAD

Extras din referat

Pornind de la maxima ca Nimic nu este usor în aceasta lume si fiecare lucru îsi are importanta lui,în misiunea de învatator avem în vedere realizarea eficienta a unei sarcini cu tinta pe metode si tehnici pentru o învatare activa, care sa duca la declansarea constiinciozitatii atât a învatatorului cât si a elevului.

Activizarea predarii-învatarii presupune folosirea unor metode, tehnici si procedee care sa-l implice pe elev în procesul de învatare urmarindu-se dezvoltarea gândirii, stimularea creativitatii, dezvoltarea interesului pentru învatare în sensul formarii lui ca participant activ la procesul de educatie. Astfel, elevul este angajat sa înteleaga lumea în care traieste si sa aplice în diferite situatii de viata ceea ce a învatat.

Fiecare elev simte nevoia apartenentei la o comunitate(familie, clasa, scoala), sa fie apreciat si respectat în cadrul acesteia, sa fie folositor altora.

Pentru ca o clasa sa fie o comunitate de învatare, învatatorul si elevii ar trebui sa fie preocupati pentru construirea ei în toate activitatile.

O clasa care functioneaza ca o comunitate optima pentru învatare presupune ca elevii sa se simta respectati, întelesi, sa aiba grija unii de altii, sa aiba nevoi, scopuri si valori comune, sa decida împreuna.

ROLUL STRATEGIILOR DIDACTICE INTERACTIVE ÎN ACTIVITATEA

INSTRUCTIV - EDUCATIVA

Locul central pe care-l ocupa strategiile de predare-învatare în cadrul tehnologiei didactice este dat de faptul ca proiectarea si organizarea lectiei se realizeaza în functie de decizia strategica a cadrului didactic, corelata cu interesele si dorintele elevilor.

Strategiile didactice interactive au un rol esential si ocupa un loc important în toate cele trei faze ale conceperii si realizarii activitatii didactice.Prima faza o constituie proiectarea , atunci când, în functie de factorii care influenteaza alegerea strategiei, profesorul decide ce strategie va folosi în activitatea de predare-învatare.Opteaza pentru o strategie bazata pe învatarea prin cooperare sau prin competitie, prin cercetare, descoperire sau prin receptare activa a informatiilor.Faza de desfasurare a activitatii, atunci când se materializeaza, se concretizeaza strategia didactica aleasa în mod flexibil si prin adaptari continui.Faza(auto)evaluarii, care are în vedere aprecierea rezultatelor si a calitatii strategiilor didactice aplicate.

Indiferent de configuratia concreta a diferitelor modele de proiectare a lectiei,toate acorda strategiilor didactice un rol esential în realizarea obiectivelor instructiv-educative.(Dan, Potolea,1989, p.142)

Menirea strategiilor este aceea de a crea sanse elevilor, de a se implica în situatii concrete de învatare, în asa fel încât abilitatile sa fie dobândite la un nivel calitativ superior.

Date fiind rolul si importanta recunoscute ale strategiilor didactice în provocarea si realizarea învatarii în clasa, locul pe care-l ocupa acesta în cadrul etapelor de proiectare didactica este dat de momentul în care se stabileste CUM anume se va proceda, în raport cu celelalte componente ale activitatii instructiv  educative.

In proiectarea activitatii instructiv-educativa se opteaza pentru un tip de experienta de învatare, un tip de lectie (mixta, de formare de priceperi si deprinderi, de recapitulare, de verificare, activitati creative), stabileste scopurile (informative, formative si educative) si obiectivele operationale, structureaza si adapteaza continutul lectiei, decide asupra unei strategii didactice în functie si de resursele umane, materiale, de timp, de principiile didactice, realizând combinatii optime între metode, tehnici, procedee, mijloace de invatamânt si formele optime de organizare a colectivului.

Predarea  învatarea  evaluarea activitatii didactice succed si incud toate aceste operatii si decizii strategice depinzând în mare masura de buna lor corelare si deducere reciproca, precum si de creativitatea cadrelor didactice si de alti factori ce tin de elevi (personalitatea, nivelul de pregatire, motivatia). Accentul se pune nu pe CE voi preda elevilor ci pe CUM voi reusi sa-i determin pe elevi sa învete. Putem sa afirmam ca strategiile didactice constitue cheia reusitei activitatii instructiv educative si elementul ei central.

Preview document

Rolul Metodelor și Tehnicilor Interactive de Grup în Dezvoltarea unor Trăsături de Caracter Deziderabile la Școlarul Mic - Pagina 1
Rolul Metodelor și Tehnicilor Interactive de Grup în Dezvoltarea unor Trăsături de Caracter Deziderabile la Școlarul Mic - Pagina 2
Rolul Metodelor și Tehnicilor Interactive de Grup în Dezvoltarea unor Trăsături de Caracter Deziderabile la Școlarul Mic - Pagina 3
Rolul Metodelor și Tehnicilor Interactive de Grup în Dezvoltarea unor Trăsături de Caracter Deziderabile la Școlarul Mic - Pagina 4
Rolul Metodelor și Tehnicilor Interactive de Grup în Dezvoltarea unor Trăsături de Caracter Deziderabile la Școlarul Mic - Pagina 5
Rolul Metodelor și Tehnicilor Interactive de Grup în Dezvoltarea unor Trăsături de Caracter Deziderabile la Școlarul Mic - Pagina 6
Rolul Metodelor și Tehnicilor Interactive de Grup în Dezvoltarea unor Trăsături de Caracter Deziderabile la Școlarul Mic - Pagina 7
Rolul Metodelor și Tehnicilor Interactive de Grup în Dezvoltarea unor Trăsături de Caracter Deziderabile la Școlarul Mic - Pagina 8
Rolul Metodelor și Tehnicilor Interactive de Grup în Dezvoltarea unor Trăsături de Caracter Deziderabile la Școlarul Mic - Pagina 9
Rolul Metodelor și Tehnicilor Interactive de Grup în Dezvoltarea unor Trăsături de Caracter Deziderabile la Școlarul Mic - Pagina 10
Rolul Metodelor și Tehnicilor Interactive de Grup în Dezvoltarea unor Trăsături de Caracter Deziderabile la Școlarul Mic - Pagina 11

Conținut arhivă zip

  • Rolul Metodelor si Tehnicilor Interactive de Grup in Dezvoltarea unor Trasaturi de Caracter Deziderabile la Scolarul Mic.doc

Alții au mai descărcat și

Strategii Metodice Utilizate în Vederea Stimulării și Dezvoltării Creativității Elevilor din Clasele I-III

INTRODUCERE MOTIVATIA ALEGERII TEMEI Stiintele educatiei joacă un rol din ce în ce mai influent în viata societătii contemporane, si aceasta ca...

Robert Cialdini, Psihologia Persuasiunii - Recenzie

Pornind de la ideea ca oamenii sunt condusi de o serie de modele comportamentale preprogramate, ce genereaza actiuni umane automate, de cele mai...

Modelarea Caracterului Creștin în Adolescență

“A educa înseamna a cultiva curatenia sufleteasca si buna cuviinta a copiilor si tinerilor, a-l creste pe copil moral si în evlavie, a-l creste pe...

Centru de zi pentru copii aflați în posibil abandon școlar

1. Descriere 1.1 Titlul proiectului : Centru de zi pentru elevii aflati in situatie de posibil abandon scolar 1.2 Locul de desfasurare si durata...

Violența în școală

Violenta umana este o tema a prezentului in multe tari, violenta sociala, ca si cea interpersonala reprezinta argumente solide pentru dezvoltarea...

Vulnerabilitate psihică

Vulnerabilitatea trebuie privita ca un raspuns adaptativ neadecvat si uneori insuficient al persoanei la solicitarile psihice sau fizice obisnuite,...

Probleme Psihologice Tipice ale Vârstei Preadolescenței și Adolescenței

Pubertatea ca şi adolescenţa - specifice pentru a doua decadă a vieţii omului - se caracterizează prin trecerea spre maturizare şi integrare în...

Jocul cu părinții

Ce inseamna pentru copil un tata contabil, avocat, vanzator? Nimic. Este un individ care iese din casa dimineata si se intoarce oboist seara. Si...

Ai nevoie de altceva?