Rolul familiei și școlii în educarea inteligenței emoționale a copiilor

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Psihopedagogie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 5 în total
Cuvinte : 2146
Mărime: 13.04KB (arhivat)
Publicat de: Anca B.
Puncte necesare: 6
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Danciu Viorica

Extras din referat

Secolul XX a scos la iveală o mare problemă a omenirii. Stresul cotidian, viaţa agitată, alergătura după foloase materiale, au făcut ca tot mai puţini adulţi să pună accent pe formarea sufletească a tinerei generaţii. Ne întrebăm din ce în ce mai des de ce copiii noştri sunt tot mai violenţi, de ce starea de nervozitate este din ce în ce mai crescută, de ce cooperarea se transformă în conflict, de ce respectul reciproc se observă din ce în ce mai rar. Această stare de lucruri ne tulbură mai ales când ne gândim că noi ca şi cadre didactice şi mai ales ca părinţi am încercat să le oferim copiilor noştri tot ceea ce aveau nevoie din punct de vedere material. Puţini părinţi sunt aceia care îşi pun problema că odraslelor lor le lipseşte căldura sufletească. Părinţii pun tot mai mult accent pe latura materială a rolului lor şi uită de latura sentimentală, foarte importantă în dezvoltarea sănătoasă şi echilibrată a copiilor. Prinşi în vâltoarea vieţii, copleşiţi de problemele existenţei fizice, părinţii motivează prin lipsa timpului faptul că nu-şi fac griji în ceea ce priveşte dezvoltarea emoţională a copiilor lor.

Din această cauză mulţi copii au ocazia să-şi deschidă sufletul doar la grădiniţă şi mai târziu la şcoală acolo unde colegii şi dascălul lor au timp să-i asculte. Ar fi bine dacă măcar aici s-ar întâmpla acest lucru. De cele mai multe ori însă şi dascălii se pierd în a da informaţii ştiinţifice cât mai multe şi lasă de o parte preocuparea pentru stările emoţionale ale copiilor, deşi dascălilor în timpul pregătirii lor profesionale li s-a atras atenţia că instrucţia copiilor merge mână în mână cu educaţia acestora. Să ne amintim că unul din cei mai mari pedagogi Quintilian spunea că „non multum sed multus” sau părintele pedagogiei Comenius spunea că „prefer un cap bine făcut, unuia bine umplut”.

Dezvoltarea armonioasă a copiilor noştri depinde atât de îmbunătăţirea coeficientului de inteligenţă academică, dar mai ales de creşterea coeficientului de inteligenţă emoţională. Un tânăr bine pregătit profesional nu are certitudinea că se va descurca în viaţă mai bine decât unul mai puţin pregătit pe această latură, dar mai bine educat din punct de vedere al inteligenţei emoţionale.

Aici intervine rolul adulţilor prezenţi în viaţa de zi cu zi a copiilor. Pentru a fi capabil de acest lucru părinţii şi cadrele didactice trebuie să fie ei în primul rând educaţi în acest sens. Cadrele didactice din considerentul că au studiat cât de cât psihologia îi pot ajuta pe părinţi iniţiindu-i în aplicarea în familie a principiilor educaţiei inteligenţei emoţionale. Părinţii au nevoie mai mult ca oricând să înţeleagă de ce inteligenţa emoţională este atât de importantă în activităţile zilnice legate de creşterea copiilor şi în închegarea unei familii bazate pe afecţiune, pe devotament şi pe rezolvarea problemelor cotidiene. Educaţia bazată pe inteligenţa emoţională foloseşte tehnici specifice, simple, dar importante, care pot contribui la pacea şi armonia familiei. Primul pas este acela de a-i învăţa pe părinţi să lucreze cu propriile emoţii inteligent, constructiv, pozitiv şi creativ respectând realităţile biologice şi rolul sentimentelor în natura omenească. Acest tip de educaţie porneşte de la faptul că totalitatea acţiunilor noastre ne permite să creăm un echilibru sănătos în relaţiile cu copiii prin accentuarea importanţei sentimentelor şi prin controlul emoţiilor

Preview document

Rolul familiei și școlii în educarea inteligenței emoționale a copiilor - Pagina 1
Rolul familiei și școlii în educarea inteligenței emoționale a copiilor - Pagina 2
Rolul familiei și școlii în educarea inteligenței emoționale a copiilor - Pagina 3
Rolul familiei și școlii în educarea inteligenței emoționale a copiilor - Pagina 4
Rolul familiei și școlii în educarea inteligenței emoționale a copiilor - Pagina 5

Conținut arhivă zip

  • Rolul Familiei si Scolii in Educarea Inteligentei Emotionale a Copiilor.doc

Alții au mai descărcat și

Dezvoltarea Competențelor de Comunicare a Școlarilor Mici prin Intermediul Lecturii

Introducere ,,Cultura unui om se formează, în primul rând, prin lectură. De aceea, din frageda copilărie, e bine să iubim cartea, să o citim,...

Profesorul Ideal - O Abordare Interdisciplinară

ARGUMENT Modul de transmitere a informaţiei şi, în mod deosebit, formatorii, care asigură circulaţia ei, constituie pilonii esenţiali ai...

Rolul Inteligenței Emoționale în Succesul Școlar

1 INTELIGENŢA EMOŢIONALĂ 1.1 Conceptul de inteligenţă emoţională Spre deosebire de inteligenţa academică care a fost studiată de peste o sută de...

Recenzie Inteligența Emoțională de Daniel Goleman

Inteligenta emotionala include autocontrolul, zelul, perseverenta si capacitatea de automotivare. Toate aceste aptitudini le pot fi insuflate...

Inteligența Emoțională

Ce înseamnă de fapt inteligenţa emoţională? În 1995, psihologul american Daniel Goleman a publicat o carte care a devenit best seller - "Emotional...

Psihicul și Caracteristicile Acestuia

Dictonul socratic „nosce te ipsum” („cunoaste-te pe tine însuti”) reprezinta un punct de plecare în dezvoltarea ulterioara a stiintelor. Socrate,...

Psihopedagogie

Continut: 1. Obiectul de studiu 2. Evolutia psihologiei 3. Specificul cercetarii psihologice 4. Metode de cercetare 1.1. Obiectul de studiu...

Handicapul de Limbaj

Constituirea logopediei Logopedia face parte si ea din sistemul stiintelor psihopedagogiei speciale si poate fi apreciata ca fiind un domeniu...

Te-ar putea interesa și

Consilierea Persoanelor Aflate în Situații de Risc

CAPITOLUL I NOŢIUNI GENERALE PRIVIND CONSILIEREA 1.1. Repere teoretice privind consilierea În sens larg, consilierea reprezintă o acţiune...

Prevenirea Consumului de Alcool

Introducere Moldova este perceputa ca fiind o tara cu o cultura adanc inradacinata a consumului de alcool. Din pacate, deseori, consumul regulat...

Dezvoltarea Inteligenței Emoționale - Mijloc de Prevenire a Consumului de Droguri și Alcool

Capitolul I : Introducere în domeniul inteligenţei emoţionale Trăim într-o cultură în care copiii sunt învăţaţi încă de mici să asculte cu...

Devianța școlară - suicidul la elevi - cauze și modalități de prevenire

O posibilă definiţie a sinuciderii, dată de Alfred Adler, este: "Un protest activ împotriva colaborării utile, o retragere totală din faţa...

Predarea și Învățarea în Spritul Dezvoltării Gândirii Critice

ARGUMENT (DE CE) AVEM NEVOIE DE GÂNDIRE CRITICĂ? Pentru a putea răspunde la întrebarea-provocare, să reflectăm asupra următoarei poveşti: În...

Consiliere psihologică

Ce este consilierea psihopedagogică? În sens larg, consilierea reprezintă o acţiune complexă prin care “se urmăreşte sugerarea modului de a...

Psihologia Educației

CURS 1 CULTURA ÎNVĂŢĂRII. COMPETENŢELE PROFESIONALE, GENERALE ŞI SPECIFICE ALE PROFESIEI DIDACTICE Competenţa didactică Calificările cheie...

Ai nevoie de altceva?