Profilul psihologic al vârstei școlare mici

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Psihopedagogie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 7 în total
Cuvinte : 2296
Mărime: 16.82KB (arhivat)
Puncte necesare: 5
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: facultatea ovidius

Extras din referat

Din din punct de vedere intelectual asistam la un real salt in procesul gandirii, concretizat in aparitia operatiilor logice. In stadiul senzoriomotor modalitatea principala de adaptare este actiunea obiectuala, copilul dobandind informatii prin simturi si actiuni sau miscari motorii ale corpului. Aceasta modalitate imbraca forma actional-obiectuala. In stadiul urmator, preoperational, reprezentarea sau imaginea devine modalitate principala de receptionare si prelucrare a informatiei, ea luand forma gandiri in imaginiv (gandire reprezentativa, gandire intuitive). Incepand cu acest stadiu procesarea informatiei se realizeaza cu ajutorul operatiilor logice, de unde forma gandirii verbal-logica. Saltul consta deci in atributul pe care il capata gandirea, aceea de a fi operationala. De la gandirea intuitiva se trece la gandirea operativa. Sensul operativ al gandirii se exprima prin aceea ca presupune utilizarea operatiilor in procesarea informatiei. Este vorba bineinteles de operatii mintale. Ce sunt ele? In viziunea lui Jean Piaget, operatiile sunt “actiuni interiorizate sau interiorizabile, reversibile si coordinate in structuri totale”(F. Longeot, 1969, pag. 13). Trasatura principala a unei operatii logice este reversibilitatea. Ea confera respectivei operatii posibilitatea folosirii concomitente a sensului direct si, invers, a anticiparii mintale a rezultatului, a efectuarii unor corecti si aproximari, toate desfasurandu-se pe plan mintal. In stadiul anterior,preoperational acestea la se realizeaza pe plan material, prin tatonari obiectuale. Reversibilitatea, proprie operatiei mintale, marcheaza un moment important in dezvoltatrea intelectuala sau cognitiva. Datorita acestor operatii gandirea copilului poate patrunde dincolo de ceea ce ofera cunoasterea intuitiva. Experimental relatat de Jean Piaget confirma toate acestea. Este vorba de trecerea unor margele dintr-un pahar in altul (de dimensiuni diferite). Pana la debutul acestui stadiu copilul crede ca fiecare varsare a margelelor duce la schimbarea cantitatii. In cadrul stadiului despre care vorbim, subiectul este sigur ca numarul margelelor se conserva. Raspunsul poate fi explicat numai prin reversibilitatea operatiei mintale dobandite in acest stadium, si care ii permite copilului sa poata intelegeca varsarea margelelor din “A” in “B” poate fi corectata prin varsarea inversa (J. Piaget, 1965, pag. 184-185). Tot asa in cazul elementelor ordonate “ABC”, copilul poate intelege ca “B” ramane invariabil intre “A” si “B” ca si intre “C” si “A”.

Se considera ca indicatorul formarii operatiilor concrete il constituie ideea de invarianta, de conservare a unor caracteristici (cantitate, volum, lungime etc.) pe fondul unor modificari vizibile pe care le sufera obiectele. Experimental conservarii lichidului in conditiile varsarii lui in doua pahare de dimensiuni diferite, este relevant din acest punct de vedere. Mecanismul mintal al invariatiei este reversibilitatea, iar intelegerea acesteia denota prezrnta unei operatii mintale. S-a demonstrat experimental ca intelegerea invariatiei sau conservarii se dobandeste treptat: la 7-8 ani conservarea substantei, la 9 ani conservarea greutatii, la 11-12 ani, conservarea volumului etc. Surprinderea invariatiei, a ceea ce este constant si identic in lucruri, se bazeaza pe capacitatea de a coordona intre ele operatiile gandirii, de a le grupa in sisteme unitare, toate acestea fiind posibile prin mecanismul reversibilitatii.

Dupa complexitatea lor operatiile sunt de doua feluri: concrete si formale (propozitionale), primele fiind proprii acestui stadiu, celelalte functionand in stadiile urmatoare.

Din acest considerent perioada cuprinsa intre 7-11 ani mai este cunoscuta sub denumirea de stadiul operatiilor concrete sau stadiul concret operational.

Operatiile acestui stadiu, care se substituie intuitiei sunt deocamdata “concrete”; el se desfasoara pe plan mintal, dar continua sa fie legate de actiunea cu obiectele. Gandirea este legata astfel de realitate. Logicul se intemeiaza pe situatii concrete,in interiorul carora obiectele pot fi organizate si clasificate in sisteme potrivit unui criteriu adoptat in prealabil. Copilul intelege ca elementele pot fi schimbate sau transformate, conservandu-si insa caracteristicile initiale. Conservarea cantitatii constituite, prealabil, fundamentul operatiilor concrete. Scolarul mic operaeaza cu ceea ce este real, cu ceea ce este imediat prezent sin u cu ceva posibil, cu sensuri concrete “aici si acum” (Landy, 1987, pag. 345). Opearatiile concrete sunt legate de actiunea obiectuala, in cadrul unor actiuni practice sau acest obiect, in conditiile in care rationamentul logic se sprijina pe actiuni immediate. Gandirea intemeiata pe operatii concrete devine inoperanta cand obiectele sunt inlocuite cu enunturi sau propozitii verbale. Rationamentul intemeiat functional pe operatii concrete nu se poate desprinde de concretul imediat pentru a se avanta in domeniul alternativelor si posibilului.

In esenta, deci, operatia concreta, cu toate ca se desfasoara pe plan mintal, se aplica asupra obiectelor sau situatiilor reale, spre deosebire de operatia formala care se aplica unor enunturi verbale (propozitii).

Preview document

Profilul psihologic al vârstei școlare mici - Pagina 1
Profilul psihologic al vârstei școlare mici - Pagina 2
Profilul psihologic al vârstei școlare mici - Pagina 3
Profilul psihologic al vârstei școlare mici - Pagina 4
Profilul psihologic al vârstei școlare mici - Pagina 5
Profilul psihologic al vârstei școlare mici - Pagina 6
Profilul psihologic al vârstei școlare mici - Pagina 7

Conținut arhivă zip

  • Profilul Psihologic al Varstei Scolare Mici.doc

Alții au mai descărcat și

Influența implicării părinților asupra performanțelor școlare ale copiilor

Introducere Familia exercită o influență puternică asupra copiilor prin implicarea acestora în educația lor, astfel familiei îi revine rolul de a...

Robert Cialdini, Psihologia Persuasiunii - Recenzie

Pornind de la ideea ca oamenii sunt condusi de o serie de modele comportamentale preprogramate, ce genereaza actiuni umane automate, de cele mai...

Modelarea Caracterului Creștin în Adolescență

“A educa înseamna a cultiva curatenia sufleteasca si buna cuviinta a copiilor si tinerilor, a-l creste pe copil moral si în evlavie, a-l creste pe...

Centru de zi pentru copii aflați în posibil abandon școlar

1. Descriere 1.1 Titlul proiectului : Centru de zi pentru elevii aflati in situatie de posibil abandon scolar 1.2 Locul de desfasurare si durata...

Violența în școală

Violenta umana este o tema a prezentului in multe tari, violenta sociala, ca si cea interpersonala reprezinta argumente solide pentru dezvoltarea...

Rolul Metodelor și Tehnicilor Interactive de Grup în Dezvoltarea unor Trăsături de Caracter Deziderabile la Școlarul Mic

Pornind de la maxima ca Nimic nu este usor în aceasta lume si fiecare lucru îsi are importanta lui,în misiunea de învatator avem în vedere...

Vulnerabilitate psihică

Vulnerabilitatea trebuie privita ca un raspuns adaptativ neadecvat si uneori insuficient al persoanei la solicitarile psihice sau fizice obisnuite,...

Probleme Psihologice Tipice ale Vârstei Preadolescenței și Adolescenței

Pubertatea ca şi adolescenţa - specifice pentru a doua decadă a vieţii omului - se caracterizează prin trecerea spre maturizare şi integrare în...

Te-ar putea interesa și

Predarea și învățarea limbii române la școlarul de vârstă mică, cu abordare între școala generală și școala specială

ARGUMENT Alegerea acestei teme de cercetare este fondată pe mai multe motive. Un prim motiv este dat de importanţa educaţiei văzută ca factor de...

Aspecte Metodologice ale Însușirii Categoriilor Gramaticale de Gen și Număr ale Substantivului la Elevii din Învățământul Primar

CAPITOLUL I. INTRODUCERE I.1. Importanta studierii limbii române în ciclul primar Limba româna reprezinta în esenta continuarea limbii latine...

Familia, școala, delincvența juvenilă și rolul asistenței sociale

Delincventa juvenila exista , o spun si datele statistice. Infractionalitatea in randurile minorilor a devenit un fenomen social ce da fiori...

Importanța Evaluării Inițiale în Realizarea unui Demers Didactic Eficient

Importanta evaluãrii initiale în realizarea unui demers didactic eficient Educatoare-Serban Monica –Grãdinita Liceului Pedagogic „Sabin Drãgoi”...

Stadiile dezvoltării psihice

Am arătat că dezvoltarea psihică se realizează în stadii, fiecare caracterizându-se printr-o configuraţie proprie de procese şi însuşiri psihice....

Ai nevoie de altceva?