Problematica educatiei in Romania

Extras din referat Cum descarc?

Definirea educatiei se poate face din diverse unghiuri de vedere. Ioan Cerghit identifica urmatoarele posibile perspective de intelegere a educatiei:
-  Educatia ca proces - actiunea de transformare in sens pozitiv si pe termen lung a fiintei umane, in perspectiva unor finalitati explicit formulate.
-  Educatia ca actiune de conducere - dirijarea evolutiei individului spre stadiul de persoana formata, autonoma si responsabila.
-  Educatia ca actiune sociala - activitatea planificata ce se desfasoara pe baza unui proiect social, care comporta un model de personalitate. 
-  Educatia ca interrelatie umana - efort comun si constient intre cei doi actori: educatorul si educatul.
-  Educatia ca ansamblu de influente - actiuni deliberate sau in afara vointei deliberate, explicite sau implicite, sistematice sau neorganizate, care contribuie la formarea omului ca om.
Trasaturi ale educatiei ca fenomen:
- educatia este un demers aplicabil doar la specia umana;
- educatia consta intr-un sistem de actiuni preponderent deliberate, ea este o ,,propunere" a unei anumite intentionalitati; actiunile intamplatoare sunt purtatoare de mesaje educogene, dar ele nu pot fi induse la copii in mod automat, ci trebuie mediate, integrate, exploatate prin actiuni conjugate ale factorilor educatiei;
- aceste actiuni permit o organizare, a structurare si chiar o planificare sub aspectul sarcinilor si timpului acordat;
- educatia se realizeaza in perspectiva unui ideal de personalitate umana, in acord cu repere culturale si istorice bine determinate;
- educatia nu este o etapa limitata numai a unei anumite varste, ci se prelungeste pe intreg parcursul vietii unui individ.
Functiile educatiei sunt percepute in mod diferentiat de catre teoreticienii acestui domeniu.
1. Ioan Nicola - functiile de selectare si transmitere a valorilor de la societate la individ
- functia de dezvoltare a potentialului biopsihic 
- functia de pregatire a individului pentru insertia in social
2. Safran - functia cognitiva - de vehiculare a tezaurului de cunostinte
- functia economica - de pregatire si formare a indivizilor pentru productia materiala
- functia axiologica - de valorizare si creatie culturala.
Functia principala a educatiei se impleteste conceptual din functiile invocate mai sus sau prin suprasolicitarea uneia dintre ele, atunci cand realitatea socioistorica o cere.
In fond prin educatie se urmaresc doua mari scopuri: 
o instructia - sa-i dam copilului cunostinte generale de care va avea nevoie
o educatia - sa pregatim in copilul de azi pe omul de maine. (Berger)
Scopul educatiei este atins atunci cand individul obtine acea autonomie care-l determina sa fie stapan pe propriul destin si pe propria personalitate. O parte din trasaturile personalitatii sunt formate direct prin educatie, insa foarte multe dintre calitatile acesteia sunt opera propriei formari, care depinde, in ultima instanta, tot de educatie.
Maurice Dubesse: ,,Educatia nu-l creeaza pe om, ea il ajuta sa se creeze".


Fisiere in arhiva (1):

  • Problematica educatiei in Romania.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!