Referate pentru domeniul Psihopedagogie pagina 6 din 31

doc

Fundamentele psihologiei - fomarea noțiunilor științifice în școală

Elementul de baza al gandirii este notiunea sau conceptual prin care se reflecta ceea ce este esential si general in obiecte si fenomene, precum si relatiile esentiale dintre acestea. Formarea notiunii se bazeaza pe procese psihice elementare, cu deosebire pe perceptie, care reflecta trasaturile concrete ale obiectelor si fenomenelor, trasaturi generale si particulare. Cuvantul este acela care face posibila trecerea de la reprezentare la notiune. In procesul gandirii, notiunea se manifesta ca semnificatie a cuvantului. In afara cuvantului, notiunea nu poate exista. Numai datorita cuvantul... vezi detalii

doc

Persoanele cu dizabilități și munca

" Omul nu este decat o trestie, cea mai slaba din natura; dar este o trestie cugetatoare. Nu trebuie ca intregul Univers sa se inarmeze spre a-l strivi. Un abur, o picatura de apa e destul ca sa-l ucida. Insa in cazul in care Universul l-ar strivi, omul ar fi inca mai nobil decat ceea ce-l ucide, pentru ca el stie ca moare; iar avantajul pe care Universul il are asupra lui... acest Univers nu-l cunoaste!" Blaise Pascal ,,DE LA DIZABILITATE LA ABILITATE" Angajarea asistata - ideal sau realitate? Intr-o societate a caror mecanisme economice se bazeaza pe principiile economiei concurential... vezi detalii

docx

Educabilitate

Educabilitatea reprezinta capacitatea fiintei umane de a beneficia de actiune educativa si de a realiza acumulari progresive in plan comportamental. Prin urmare, educabilitatea priveste omul ca fiinta educabila, care se modeleaza structural si informational sub actiunea conjugata si interdependenta au unui complex de factori interni si externi. 1.1Caracteristicile individuale care definesc educabilitatea. Aceste caracteristici faciliteaza activitatea de invatare planificata, eficienta si continua ele pot fi grupate in doua categorii principale: a)caracteristici cognitive: din perspectiva e... vezi detalii

doc

Democratizarea educației și educația părinților

Democratizarea educatiei si educatia parintilor Inca de la inceputul secolului trecut, Kant - urmarind un proiect de emancipare a conditiei umane - scria: "Parintii care au primit ei insisi o educatie sunt deja niste modele dupa care se indreapta copiii. Dar pentru a-i face pe acestia mai buni, este necesar sa facem din pedagogie un studiu; altfel nu este nimic de sperat de la dansa, iar educatia este incredintata unor oameni cu pregatire rea" (Kant, Im. 1992, p.15). Spre sfarsitul aceluiasi secol, Eminescu - cu genialitate si profunda simtire - nota: "Astazi, ca totdeauna, ei (n.n. - adic... vezi detalii

doc

Echitatea

Ce este echitatea? Echitatea este bazata pe dreptate, egalitate, cinste, omenie. Comportarea bazata pe respectarea riguros reciproca a drepturilor si a datoriilor, pe satisfacerea in mod egal a intereselor fiecaruia. Echitatea presupune asigurarea dreptului la educatie pentru toti copiii, astfle incat acestea sa isi poata realiza potentialul si aspiratiile. De asemenea, ea presupune stabilirea mecanismelor pentru realizarea acestor scopuri. Ce inseamna echitatea pentru educatie? Inscriptionat pe trecutul celor ,,7 ani de acasa", sintagma ,,Omul nu poate deveni om decat prin educatie", m-a... vezi detalii

doc

Autismul Infantil

Cap. 1 Abordari conceptuale Articolul pediatrului Leo Kanner (1943) privind "tulburarile autiste ale contactului afectiv " la copii, a trecut neremarcat in perioada celui de al doilea razboi mondial, fiind redescoperit de catre comunitatea academica abia dupa un deceniu. Pana atunci acesta tulburare era considerata fie o forma foarte timpurie a schizofreniei, de unde si denumirea de "sindrom al dementei precoce", fie o consecinta ale unei alte deficiante (mintale, senzoriale) (V. Hancu, 2001). L. Kanner a preluat din psihiatrie termenul de autism (folosit inca din 1911 de catre psihiatru... vezi detalii

doc

Tipuri de familie

Literatura de specialitate ofera o multitudine de tipologii referitoare la familii. Facand o sinteza a lor, vom alege cateva dintre criteriile pe care le consider a fi cele mai importante pentru identificarea si intelegerea tipurilor de familii: CRITERIUL NUMARULUI DE PARTENERI CARE FORMEAZA FAMILIA familii poligame, la randul lor de doua tipuri: o familii poliandrice - unde exista mai multi parteneri barbati, femeia avand dreptul sa se casatoreasca cu mai multi barbati; o familii poliginice - unde exista mai multe partenere femei, adica barbatii au dreptul de a-si alege mai multe sot... vezi detalii

doc

Proiect de lecție - senzații și percepții

Obiectiv fundamental: Sa-si insuseasca cunostintele privind conceptele de senzatii si perceptii Obiective operationale: - Sa explice termenul de perceptie - Sa diferentieze intre perceptie si senzatie - Sa analizeze modul in care legile gestaltiste influenteaza perceptia - Sa explice modul in care se realizeaza perceptia spatiala - Sa identifice si sa distinga indicatorii monoculari versus cei binoculari ca participanti la realizarea perspectivei - Sa explice modul in care se realizeaza perceptia miscarii - Sa distinga si sa explice modul de realizare a iluziilor fizice versus cele... vezi detalii

docx

Succesul și insuccesul școlar

Capitolul I Introducere Psihologia educatiei este prin definitie o stiinta aplicata. Acest lucru inseamna ca sintetizeaza si integreaza cunostinte si tehnici psihologice validate stiintific si le aplica in domenii precum predarea, invatarea, managementul clasei, motivatia scolara sau evaluarea. Cercetatorii din domeniul educational au elaborat o serie de modele teoretice menite sa conceptualizeze / explice problemele educationale si implicit sa orienteze practicile de instruire - invatare. Acest corpus de teorii si aplicatii constituie un veritabil instrumentar al profesorului / consilier... vezi detalii

docx

Dezvoltarea Copilului în Perioada 0-3 Ani

DEZVOLTAREA COPILULUI IN PERIOADA ANTEPRESCOLARA DEZVOLTAREA PROCESELOR DE CUNOASTERE A.SENZATIILE SI PERCEPTIILE B.REPREZENTARIILE C.MEMORIA D.PARTICULARITATILE ATENTIEI E.LIMBAJUL F.GANDIREA A.Senzatiile si perceptiile Intre 1 si 3 ani, deosebit de mult se imbogateste planul senzorial perceptiv. Perceptiile auditive cunosc treptat o specializare si o anumita finete, dobandind functii psihologice mai ample. Numeroase tipuri de fenomene sonore devin obiect al perceptiei. Muzica incepe sa determine la copii reactii pozitive sau atentie incordata, mai ales dupa varsta de un an si jumatate, ce... vezi detalii

doc

Valorizare și considerente metodice în rezolvarea problemelor de matematică la clasa a III-a

Educatia intelectuala ocupa un loc important in ansamblul activitatii educative, multi autori considerand-o ca fiind "axul principal" al intregului demers educativ, intrucat, pe de o parte, integrarea activa a individului in societate nu este posibila fara ca acesta sa asimileze valorile fundamentale acumulate in patrimoniul spiritual al omenirii, iar pe de alta parte, asigura premisele absolut necesare pentru realizarea celorlalte componente ale educatiei. Se poate aprecia ca importanta deosebita a acestei componente a educatiei in formarea personalitatii umane este sporita in contextul ac... vezi detalii

doc

Dezvoltarea creativității și imaginația

Multa vreme imaginatia a fost definita ca un proces de combinare a imaginatiilor, ceea ce se potriveste numai imaginatiei artistice. Dar procesul creator in stiinta comporta mai multe sinteze in domeniul ideilor, al abstractiunelor. De imaginatie da dovada si coregraful, ea putandu-se observa chiar in comportamentul unor sportivi. Incat azi putem defini imaginatia ca fiind acel proces psihic al carui rezultat il constituie obtinerea unor reacti, fenomene psihice noi pe plan cognitiv, afectiv sau motor. Deci nu vorbim de imaginatie doar in pictura sau poezie, ci si inmatamatici sau balet. ... vezi detalii

doc

Portofoliu - Didactica Specialității

1. Manual de specialitate si programa lui. -NEDELCU Elena - CULTURA CIVICA. GHIDUL PROFESORULUI PENTRU CLASA a VII-a, ed. ALL, 2000. -NEDELCU Elena - CULTURA CIVICA. CAIETUL ELEVULUI PENTRU CLASA a VII-a, ed. ALL, 2000. CULTURA CIVICA Programa scolara de Cultura civica a fost aprobata prin ORDIN AL MINISTRULUI nr. 4237 din 23.08.1999 NOTA DE PREZENTARE Disciplina .Cultura civica. este prevazuta in Planul de invatamant pentru clasele a VII-a si a VIII-a, avand alocata o ora pe saptamana. Locul disciplinei .Cultura civica. in invatamantul gimnazial, clasele a VII-a si a VIII-a, este ... vezi detalii

pdf

Educația nonformală

Ce insemna educatia nonformala? Din punct de vedere etimologic, termenul de educatie nonformala isi are originea in latinescul "nonformalis", preluat cu sensul "in afara unor forme special/oficial organizate pentru un anume gen de activitate". Nonformal desemneaza o realitate educationala mai putin formalizata sau neformalizata, dar intotdeauna cu efecte formativ-educative. Din punct de vedere conceptual, educatia nonformala cuprinde ansamblul activitatilor si al actiunilor care se desfasoara intr-un cadru institutionalizat, in mod organizat, dar in afara sistemului scolar. Ce este ... vezi detalii

doc

Aspectele procesului psihic la copilul cu dizabilități în raport cu procesul de învățare școlară

1.Obiectiv:prezentarea principalelor aspecte ale procesului psihic la copilul cu dizabilitati in raport cu procesul de invatare scolara Invatarea ocupa un loc central in cadrul dezvoltarii psihice si al formarii personalitatii adulte deorece prin invatare individul dobandeste noi comportamente. 2. Notiuni generale despre invatare La animale, invatarea are loc in sfera mecanismelor biologice sau cel mult a reactiilor lor neurofunctionale,la om, invatarea se extinde la toate nivelurile personalitatii: biologic, neurofiziologic, psihic, psihosocial, cultural-valoric. Definitia invatarii:... vezi detalii

Hopa sus!