Noțiunea de invățare. evenimentele învățării

Referat
7/10 (1 vot)
Domeniu: Psihopedagogie
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 6 în total
Cuvinte : 1602
Mărime: 21.06KB (arhivat)
Publicat de: Livia Buzatu
Puncte necesare: 6

Extras din referat

1-Definitia procesului de invatare :

Fiinta umana , ca sistem deschis, autocinetic si autoreglatoriu, se afla in permanenta interactiune cu ambianta sociala si materiala, cu semenii, cu natura pe care o cultiva, cu situatiile pe care le stapaneste, provoaca, anticipeaza, rezolva, precum si cu sine insusi in autoconducere, autoinstruire si autoeducatie. Tot ceea ce se suprapune peste reactivitatea spontana si innascuta devenind, prin repetare sau intarire, o achizitie cu caracter de relative permanenta poate fi socotit, ca invatare 1.

2-Sensurile procesului de invatare :

Cei mai multi specialist in problem de psihologia invatarii sunt de accord ca, in acceptiunea ei cea mai larga, invatarea reprezinta dobandirea de catre individ a unor noi forme de comportament, ca urmare a repetarii situatiilor sau a exersarii.

In sens larg invatarea inseamna insusirea oricarei experiente sociale, in forme generalizate. In conditiile scolii invatarea este baza procesului instructive – educative si se refera la activitatea elevilor , indrumati de profesor.

In sens psihologic , prin invatare se intelege orice achizitie noua a organismului care are drept efect o schimbare in comportament (actional sau verbal) 2.

1-ANCA DRAGU SI SORIN CRISTEA – “Psihologie si pedagogie scolara”, Ovidius University Press

Constanta, 2003, p.57.

2-TIBERIU BOGDAN SI ILIE STANCULESCU – “Psihologia copilului si psihologia pedagogica”,

Ed. Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1971, p.167.

Deci invatarea este procesul prin care se alcatuieste, se schimba, evolueaza programarea comportamentala a organismelor in decursul dezvoltarii individuale; invatarea este cea care permite ca, pe o anumita baza ereditara, sa se constituie noi mecanisme de adaptare ale individului, de a dobandi noi informatii si operatii, de a stabili noi tipuri de interactiune cu ambianta.

Desi suntem tentati sa definim actul invatarii ca pe un process de perfectionare realizat in cadrul practicii sau de achizitie ca urmare a unei experiente, ne dam seama ca unele acte ale invatarii nu inseamna perfectionare, iar altele nu duc la rezultatele dorite. Totusi , a fost acceptata urmatoarea definitie, in conformitate cu conceptia lui Hilgard si Bower (1974) : invatarea este procesul prin care o anumita activitate ia nastere ori se transforma, reactionand la o situatie, cu conditia ca esenta schimbarii sa nu poata fi explicate pe baza maturizarii organismului, a tendintelor innascute de a raspunde sau a altor stari temporare 3.

Toate organismele cunosc un proces de crestere, de implinire a functiilor, de maturizare. Acestea influenteaza comportamentul, cel putin pentru faptul ca si sistemul nervos se maturizeaza si efectuam mai repede, cu mai putin efort, cu mai multa siguranta si cu mai multa precizie unele actiuni.

Exemplu : un copil de 6 ani este introdus intr-o biblioteca cu mai multe rafturi continand carti de aceeasi culoare si de acelasi format. Copilului i se spune doar ca sub una din carti va gasi o bomboana. Din dorinta de a primi bomboana, fiind atras si de caracterul apparent de joc al experimentului, copilul face incercari indreptate spre scopul urmarit : gasirea bomboanei. La prima incercare de a gasi bomboana, copilul are nevoie de 120 secunde, la cea de a doua de 86 secunde si in cele din urma numai de 11 secunde. La aceasta din urma incercare, copilul a miscat doar 2 carti de la locul lor. Continuand experimental, se constata ca dupa cea de a noua incercare, copilul, in mod constant se indreapta spre cartea potrivita si in 3 secunde gaseste bomboana.

Preview document

Noțiunea de invățare. evenimentele învățării - Pagina 1
Noțiunea de invățare. evenimentele învățării - Pagina 2
Noțiunea de invățare. evenimentele învățării - Pagina 3
Noțiunea de invățare. evenimentele învățării - Pagina 4
Noțiunea de invățare. evenimentele învățării - Pagina 5
Noțiunea de invățare. evenimentele învățării - Pagina 6

Conținut arhivă zip

  • Notiunea de Invatare. Evenimentele Invatarii.docx

Alții au mai descărcat și

Psihologia educației

Conceptul de învăţare Învăţarea nu este un fenomen specific uman, ci este prezentă şi la nivelul lumii animale, împletindu-se cu fenomenul...

Stiluri de învățare și stiluri de predare

Cap.1. Stiluri de invatare 1.1.Conceptul de invatare Multitudinea tipurilor, formelor si nivelurilor invatarii reflecta complexitatea acestei...

Procesul de învățare

Ca multi alti studenti Incepeti acest curs cu expectante si anticipari. Trebuie sa stiti, de la Inceput ca Psihologia educationala este prima...

Metode Moderne de Predare-Invatare

INTRODUCERE Anii ’90 au adus cu sine, prin intermediul Reformei invatamantului, o reconsiderare a sistemului de invatamant romanesc, si implicit,...

Psihicul și Caracteristicile Acestuia

Dictonul socratic „nosce te ipsum” („cunoaste-te pe tine însuti”) reprezinta un punct de plecare în dezvoltarea ulterioara a stiintelor. Socrate,...

Handicapul de Limbaj

Constituirea logopediei Logopedia face parte si ea din sistemul stiintelor psihopedagogiei speciale si poate fi apreciata ca fiind un domeniu...

Te-ar putea interesa și

Metode active de învățare a istoriei

1. Istoria intre stiinta si disciplina de invatamânt In cadrul procesului instructiv educativ din scoala, toate disciplinele de invatamânt si toti...

Valea Argeșului în sectorul montan - Studiu Fizico-Geografic

INTRODUCERE În scopul evidenţierii principalelor caracteristici fizico-geografice ale zonei studiate,în lucrarea pentru susţinerea gradului...

Sisteme inteligente și microcontrolere

Lotfi Zadeh a considerat necesitatea introducerii algoritmilor fuzzy deoarece a constatat: cu cat o problema este mai complexa, cu atat mai greu se...

Predarea istoriei în clasele primare

Argument Descoperirea tainelor istoriei de către copii reprezintă o îndatorire extrem de importantă a oricărui dascăl pentru că astfel elevii...

Metodologia și tehnologia instruirii. elaborare curriculum la decizia școlii

1. INTRODUCERE Meseria, aceasta îndeletnicire cu caracter permanent pe care o practica orice muncitor pe baza unei calificări corespunzătoare,...

Factori de învățare

INTRODUCERE Orice copil face parte dintr-un sistem unitar consolidat fiind determinat de comuniunea precum şcoala, familia, religia etc....

Robert Gagne - condițiile învățării

Puţine lucruri sunt mai demne de interes decât dezvoltarea comportamentului uman.Fiinţa umană devine la matutritate o persoană uimitor de...

Teoria și Metodologia Instruirii

PARTEA I TEORIA ŞI METODOLOGIA INSTRUIRII CAPITOLUL I DIDACTICA – TEORIA PROCESULUI DE ÎNVĂŢĂMÂNT 1.1. PRECIZĂRI CONCEPTUALE Activitatea...

Ai nevoie de altceva?