Noi Tendințe în Educație

Referat
8.5/10 (2 voturi)
Domeniu: Psihopedagogie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 19 în total
Cuvinte : 7135
Mărime: 35.44KB (arhivat)
Publicat de: Pompiliu Mitroi
Puncte necesare: 7

Cuprins

  1. CUPRINS:
  2. 1.Educaţia şi provocările lumii contemporane
  3. 2.Noile educaţii
  4. 3.Alternative educaţionale: Waldorf, Montessori, Step by Step
  5. 4.Bibliografie

Extras din referat

Noi tendinţe în educaţie

1.Educaţia şi provocările lumii contemporane

Prin structură, obiective şi conţinut, educaţia trebuie să răspundă necontenit exigenţelor cerute de evoluţia realităţii naţionale şi internaţionale. Semnificaţiile şi eficienţa actului educativ sunt date de disponibilităţile educaţiei de adaptare şi autoreglare faţă de sfidările tot mai numeroase ale spaţiului social.

Soluţia rezolvării problemelor actuale trebuie să vină nu numai din partea educaţiei instituţionalizate. Astăzi, obiectivele educaţiei şi procesele educative sunt atât de complexe încât numai o concentrare a eforturilor întreprinse de mai multe instituţii, concretizată în ceea ce unii au numit „cetatea educativă”, prin „redistribuirea” învăţământului către mai mulţi factori, ceea ce ar putea crea acţiuni ale căror rezultate să fie mulţumitoare. Încât, o restructurare a atribuţiilor diferitelor compartimente ale socialului, cu privire la cerinţele educative, pare a fi de bun augur. Desigur că această restructurare este dificilă, problematică şi presupune, cum sugerează unii analişti (Sicinski), o regândire şi o corelare mai adâncă a politicilor şcolare, culturale, economice şi sociale la nivelul ansamblului social. De pildă, nu numai că ar trebui să se accentueze mai mult valoarea „instrumentală” a educaţiei, ci şi instrumentele culturale se cer a fi reconvertite în surse educative explicite, care să modeleze şi să formeze personalitatea. Contextul cultural – şi, prin extensie, cel social – trebuie astfel dimensionat încât el însuşi să inducă influenţe educative directe, vizibile. Unii autori merg atât de departe în maximizarea capacităţii educogene a unor instanţe sociale, încât cer deşcolarizarea societăţii. Ivan Illich, prelat catolic şi pedagog american, mânat de un optimism exagerat faţă de forţele individului şi de un pesimism adânc faţă de şcoală ca instituţie, propovăduieşte (himeric) o societate fără şcoală, în care educaţia s-ar realiza prin intermediul unor „prilejuri educative” ineficiente sau chiar imposibil de acceptat. Oricât de mult s-ar face această redistribuire şi acest glisaj al funcţiilor, şcoala trebuie să rămână o instituţie fundamentală în care se vor pune bazele unei educaţii iniţiale, sistematice. Realitatea contemporană demonstrează că rolul şcolii nu numai că nu s-a diminuat, ci a devenit tot mai complex, tocmai datorită necesităţii împletirii şi corelării funcţionale a acesteia cu alte segmente ale socialului, pasibile de a se realiza secvenţial, sarcini şi acţiuni ale instituţiei specializate care rămâne, în continuare, şcoala.

Cât priveşte aspectul procesual al demersului educativ în sine, sunt destule voci care ne avertizează în legătură cu nevoia unor redimensionări şi chiar a unor schimbări de paradigme educaţionale. J. W. Botkin şi colaboratorii săi fac o disociere interesantă între învăţarea de menţinere şi învăţarea inovatoare, care ne poate sugera traiecte posibile pentru prezentul şi viitorul educaţiei. Societăţile tradiţionale – arată autorii invocaţia – au adoptat un tip de învăţare de menţinere, care pune accentul pe achiziţia de metode şi reguli fixe, pentru a putea face faţă unor situaţii cunoscute şi recurente. Acest tip de învăţare este menit să asigure funcţionarea unui sistem existent, a unui mod de viaţă cunoscut şi stimulează abilitatea noastră pentru a rezolva probleme date şi pentru a perpetua o anumită experienţă culturală. În condiţiile în care apar şocuri existenţiale, schimbări, înnoiri, rupturi, este nevoie de un alt tip de învăţare, aşa-numita învăţare inovatoare. Aceasta are menirea de a pregăti indivizii şi societăţile să acţioneze în situaţii noi şi presupune calităţile autonomiei (a nu mai avea nevoie de alţii) şi integrării (a accede la o gândire holistică, ce este capabilă să conexeze operativ informaţiile intrate recent în circulaţie). În timp ce învăţarea de menţinere tinde să ia drept inatacabile valorile impuse ca atare şi să treacă cu vederea toate celelalte valori, învăţarea inovatoare trebuie să fie dispusă să pună la încercare valorile, scopurile şi obiectivele fundamentale ale oricărui sistem. Învăţarea inovatoare presupune formularea de probleme, sfărâmarea clişeelor, predispune la ruperea structurilor închise, antereflexive. Valorile ei nu sunt constante, ci mai degrabă schimbătoare.

Este adevărat că marile schimbări existenţiale se produc pe baza unor viziuni inovatoare. Progresul se face nu prin respectarea tradiţiilor, ci prin contestarea căii bătătorite. Istoria progresează prin partea proastă a lucrurilor – spunea Hegel. Întotdeauna oamenii incomozi fac revoluţiile (cognitive, sociale). Vom înţelege de aici că ambele tipuri de învăţare sunt benefice, cu condiţia conducerii variabile a celor care deprind traiectul învăţării ce este în concordanţă cu sarcinile, conţinuturile şi finalităţile educaţiei. Se pare că în multe situaţii prezente, educaţia inovatoare este mai productivă decât cea de menţinere.

Preview document

Noi Tendințe în Educație - Pagina 1
Noi Tendințe în Educație - Pagina 2
Noi Tendințe în Educație - Pagina 3
Noi Tendințe în Educație - Pagina 4
Noi Tendințe în Educație - Pagina 5
Noi Tendințe în Educație - Pagina 6
Noi Tendințe în Educație - Pagina 7
Noi Tendințe în Educație - Pagina 8
Noi Tendințe în Educație - Pagina 9
Noi Tendințe în Educație - Pagina 10
Noi Tendințe în Educație - Pagina 11
Noi Tendințe în Educație - Pagina 12
Noi Tendințe în Educație - Pagina 13
Noi Tendințe în Educație - Pagina 14
Noi Tendințe în Educație - Pagina 15
Noi Tendințe în Educație - Pagina 16
Noi Tendințe în Educație - Pagina 17
Noi Tendințe în Educație - Pagina 18
Noi Tendințe în Educație - Pagina 19

Conținut arhivă zip

  • Noi Tendinte in Educatie.doc

Alții au mai descărcat și

Portofoliu de Evaluare Finală

I. PSIHOLOGIA EDUCAȚIEI 1. Obiectul și importanța psihologiei școlare Psihologia este știința care acordă o atenție deosebită descrierii și...

Formarea pentru Autocunoaștere și Dezvoltare Personală

1.Actualitatea temei “Ceea ce simţi tu despre tine, îţi afectează modul de a acţiona. Cînd te înţelegi şi te accepţi pe tine însuţi, îţi va fi...

Psihicul și Caracteristicile Acestuia

Dictonul socratic „nosce te ipsum” („cunoaste-te pe tine însuti”) reprezinta un punct de plecare în dezvoltarea ulterioara a stiintelor. Socrate,...

Handicapul de Limbaj

Constituirea logopediei Logopedia face parte si ea din sistemul stiintelor psihopedagogiei speciale si poate fi apreciata ca fiind un domeniu...

Te-ar putea interesa și

Evaluare și Orientare Școlară la Persoanele cu Deficiențe de Auz

Argument Politica şi practica educaţională din numeroase tări ale lumii este orientată în direcţia integrării copiilor cu cerinţe educative...

Eminescu și literatura populară

ARGUMENT Ce s-ar mai putea spune sau scrie despre Mihai Eminescu? De la prima menționare critică a lui s-au scurs 137 de ani. De atunci și până...

Pregătirea educației sexuale la adolescenți - fenomene contributive

Introducere În perioada adolescenţei, individul devine conştient că reprezintă un element al societăţii, cu anumite răspunderi pentru viabilitatea...

Profil Psihologic - Fidel Castro

Introducere Structura de personalitate a unui lider, opozitia dintre ceea ce este aparent si ceea ce este ascuns, intre deghizari si dorinta a...

Gastronomia franceză

Bucataria franceza a fixat standardele internationale pentru gastronomia fina, neexistand bucatarie regionala occidentala care sa nu fi adoptat o...

Studiul comportamentul consumatorului

INTRODUCERE Conceptul modern de marketing porneşte de la premisa că orice activitate economică trebuie îndreptată în direcţia satisfacerii...

Plan de Afaceri - Be Uniqhe

Descrierea Ideii de Afacere (Descriere produs/serviciu) “BE UNIQHE”este o firma care are are ca obiect principal de activitate comercializarea de...

Învățare asistată de calculator

...educatia trebuie sa previna utilizarile oarbe ale noilor tehnologii informatice in comunicare, sa impiedice instrainarea omului, sa lupte contra...

Ai nevoie de altceva?