Noi Tendinte in Educatie

Cuprins referat Cum descarc?

CUPRINS:
1.Educatia si provocarile lumii contemporane
2.Noile educatii
3.Alternative educationale: Waldorf, Montessori, Step by Step
4.Bibliografie


Extras din referat Cum descarc?

Noi tendinte in educatie
1.Educatia si provocarile lumii contemporane
Prin structura, obiective si continut, educatia trebuie sa raspunda necontenit exigentelor cerute de evolutia realitatii nationale si internationale. Semnificatiile si eficienta actului educativ sunt date de disponibilitatile educatiei de adaptare si autoreglare fata de sfidarile tot mai numeroase ale spatiului social.
Solutia rezolvarii problemelor actuale trebuie sa vina nu numai din partea educatiei institutionalizate. Astazi, obiectivele educatiei si procesele educative sunt atat de complexe incat numai o concentrare a eforturilor intreprinse de mai multe institutii, concretizata in ceea ce unii au numit ,,cetatea educativa", prin ,,redistribuirea" invatamantului catre mai multi factori, ceea ce ar putea crea actiuni ale caror rezultate sa fie multumitoare. Incat, o restructurare a atributiilor diferitelor compartimente ale socialului, cu privire la cerintele educative, pare a fi de bun augur. Desigur ca aceasta restructurare este dificila, problematica si presupune, cum sugereaza unii analisti (Sicinski), o regandire si o corelare mai adanca a politicilor scolare, culturale, economice si sociale la nivelul ansamblului social. De pilda, nu numai ca ar trebui sa se accentueze mai mult valoarea ,,instrumentala" a educatiei, ci si instrumentele culturale se cer a fi reconvertite in surse educative explicite, care sa modeleze si sa formeze personalitatea. Contextul cultural - si, prin extensie, cel social - trebuie astfel dimensionat incat el insusi sa induca influente educative directe, vizibile. Unii autori merg atat de departe in maximizarea capacitatii educogene a unor instante sociale, incat cer descolarizarea societatii. Ivan Illich, prelat catolic si pedagog american, manat de un optimism exagerat fata de fortele individului si de un pesimism adanc fata de scoala ca institutie, propovaduieste (himeric) o societate fara scoala, in care educatia s-ar realiza prin intermediul unor ,,prilejuri educative" ineficiente sau chiar imposibil de acceptat. Oricat de mult s-ar face aceasta redistribuire si acest glisaj al functiilor, scoala trebuie sa ramana o institutie fundamentala in care se vor pune bazele unei educatii initiale, sistematice. Realitatea contemporana demonstreaza ca rolul scolii nu numai ca nu s-a diminuat, ci a devenit tot mai complex, tocmai datorita necesitatii impletirii si corelarii functionale a acesteia cu alte segmente ale socialului, pasibile de a se realiza secvential, sarcini si actiuni ale institutiei specializate care ramane, in continuare, scoala.
Cat priveste aspectul procesual al demersului educativ in sine, sunt destule voci care ne avertizeaza in legatura cu nevoia unor redimensionari si chiar a unor schimbari de paradigme educationale. J. W. Botkin si colaboratorii sai fac o disociere interesanta intre invatarea de mentinere si invatarea inovatoare, care ne poate sugera traiecte posibile pentru prezentul si viitorul educatiei. Societatile traditionale - arata autorii invocatia - au adoptat un tip de invatare de mentinere, care pune accentul pe achizitia de metode si reguli fixe, pentru a putea face fata unor situatii cunoscute si recurente. Acest tip de invatare este menit sa asigure functionarea unui sistem existent, a unui mod de viata cunoscut si stimuleaza abilitatea noastra pentru a rezolva probleme date si pentru a perpetua o anumita experienta culturala. In conditiile in care apar socuri existentiale, schimbari, innoiri, rupturi, este nevoie de un alt tip de invatare, asa-numita invatare inovatoare. Aceasta are menirea de a pregati indivizii si societatile sa actioneze in situatii noi si presupune calitatile autonomiei (a nu mai avea nevoie de altii) si integrarii (a accede la o gandire holistica, ce este capabila sa conexeze operativ informatiile intrate recent in circulatie). In timp ce invatarea de mentinere tinde sa ia drept inatacabile valorile impuse ca atare si sa treaca cu vederea toate celelalte valori, invatarea inovatoare trebuie sa fie dispusa sa puna la incercare valorile, scopurile si obiectivele fundamentale ale oricarui sistem. Invatarea inovatoare presupune formularea de probleme, sfaramarea cliseelor, predispune la ruperea structurilor inchise, antereflexive. Valorile ei nu sunt constante, ci mai degraba schimbatoare.
Este adevarat ca marile schimbari existentiale se produc pe baza unor viziuni inovatoare. Progresul se face nu prin respectarea traditiilor, ci prin contestarea caii batatorite. Istoria progreseaza prin partea proasta a lucrurilor - spunea Hegel. Intotdeauna oamenii incomozi fac revolutiile (cognitive, sociale). Vom intelege de aici ca ambele tipuri de invatare sunt benefice, cu conditia conducerii variabile a celor care deprind traiectul invatarii ce este in concordanta cu sarcinile, continuturile si finalitatile educatiei. Se pare ca in multe situatii prezente, educatia inovatoare este mai productiva decat cea de mentinere.


Fisiere in arhiva (1):

  • Noi Tendinte in Educatie.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!