Modelul Psihologic al Cadrului Didactic Universitar si al Studentului

Cuprins referat Cum descarc?

1. Modelul cadrului didactic universitar.3
2. Modelul studentului/ masterandului.6
3. Sarcini de cognitie si metacognitie.9
4. Bibliografie.10


Extras din referat Cum descarc?

MODELUL CADRULUI DIDACTIC UNIVERSITAR
In procesul formarii tinerei generatii, cadrele didactice trebuie sa-si puna in valoare intreaga maiestrie si competenta profesionala in scopul fixarii unui cadru propice de apropiere de cei carora urmeaza sa le impartaseasca valorile culturii nationale si universale. La baza unor asemenea relatii interpersonale este necesar sa se afle capacitatile de intelegere, anticipare, traire si identificare ale partenerilor (profesor, student) pentru a-si putea oferi reciproc increderea necesara si pentru a deschide calea unei comunicari empatice intre educator si educat. Anume din acest considerent profesorul la orice nivel de predare nu ar activa, trebuie sa corespunda unui model general al personalitatii pentru a putea deveni un cadru didactic cu adevarat ideal. [5, p.81]
Din acest considerent, stabilim ca profesorul universitar poate deveni un model numai daca profesia sa presupune manifestarea autentica a unui set de tipuri de competente, respectiv:
1. competenta comunicativa - initierea si declansarea actului comunicarii cu studentii;
2. competenta teleologica si programata - conceperea scopurilor pe care incearca sa le atinga;
3. competenta instumentala - utilizarea unui ansamblu de metode si mijloace care sa duca la realizarea scopurilor;
4. competenta normativa si decizionala - ordonarea actiunilor didactice si alegerea celor mai bune variabile de actiune;
5. competenta evaluativa - masurarea si aprecierea corecta a rezultatelor obtinute de elevi. [4, p.111]
Pe linga acestea mai stabilim: competenta cognitiva - ce prevede informarea facila, rapida si eficienta, stapinirea cunostintelor utile cu prioritate, operarea cu acestea in contexte diferite, competenta lingvistica, afirmarea spiritului critic, posedarea unei formari generale; competente sociale - reactionarea promta la situatii, gasirea mai multor solutii adecvate, capacitatea de colaborare, cooperare si solutionare a conflictelor, recursul la dialog, capacitate organizatorica; competente afective - toleranta, acceptarea diversitatii, empatie, respectul reciproc, increderea si siguranta de sine, entuziasm, flexibilitate; [4, p.111] competente estetice si comportamentale - promovarea unui stil vestimentar adecvat profesiei, manifestarea unui comportament bazat pe relatia profesor-student, evitind abuzurile, respectarea normelor etice de conduita deontologica, etc.
Toate aceste competente, impreuna cu componentele orientarii personalitatii profesorului, tehnicile de predare, instrumentele de lucru determina aparitia unui element important, in conturarea profilului unui cadru didactic universitar - tactul pedagogic, care determina capacitatea de a realiza facil relatiile adecvate cu studentul, prezenta de spirit, stapinire de sine, discernamint, simtul masurii. 
Direct legata de tactul pedagogic este si maiestria pedagogica, abordata ca sistem de insusiri care confera profesorului obtinerea de performante superioare in activitate, care de asemenea are un rol distinct in formarea portretului unui cadru didactic atit universitar, cit si preuniversitar, preliceal, prescolar. Anume maiestria inseamna a actiona diferentiat de la o situatie la alta in functie de factorii noi ce intervin, unii dintre ei avind caracter inedit si imprevizibil. Despre pedagogul care poseda maiestrie pedagogica, I. Nicola afirma ca "este mai bun decit un profesionist, este un artist in meseria sa". [4, p.110]
Astfel, observam ca in opinia noastra un cadru didactic universitar trebuie sa dispuna de competente, tact si maiestrie pedagogica, elemente ale personalitatii profesorului, care il ajuta in atingerea scopului pe care il urmeaza prin profesiunea sa, creind imaginea unui profesor pozitiv si profesionist.
In continuare vom prezenta un sir de caracteristici pe care consideram ca un cadru didactic universitar trebuie sa le detina in mod obligator, imbinindu-le in activitate pentru a mentine viu interesul studentilor, dar si pentru a le transmite in mod eficient cunostintele sale. In acest sens, stabilim ca cadrul didactic universitar trebuie sa fie un entuziast nu doar in ceea ce priveste cursul pe care il tine, deoarece elanul sau contagios cuprinde procesul educational in general. Manifestind atitudini pozitive, pasiune si daruire, el incearca sa-i patrunda pe studenti de gindul ca anume acesta este locul implinirii sale, si nu altul.
Un profesor model, trebuie sa fie un inovator care modifica sau inlocuieste strategiile, tehnicile, textele atunci cind a descoperit altele mai eficiente sau cind cele existente au devenit plictisitoare sau sunt prea obositoare pentru studenti (concretizam, bazindu-ne chiar pe propria experienta universitara, ca de multe ori, indeosebi studentii din primul an se ciocnesc cu aceste probleme ca urmare a gradului insuficient de pregatire, a aptitudinilor si competentelor diferite, motiv pentru care multi dintre ei cedeaza cind se ciocnesc cu cursuri la care profesorii predau materialul intr-un mod in care acestia nu-l percep si nu il inteleg). Din acest considerent, cadrul didactic universitar inventind diverse combinatii de tehnologii, trebuie sa poata adapta predarea la diferite stiluri de invatare si in rezultat sa prezinte subiectul din variate unghiuri de vedere, ceea ce va facilita intelegerea.


Fisiere in arhiva (2):

  • Modelul Psihologic al Cadrului Didactic Universitar si al Studentului.doc
  • referat psihologie foaie de titulu.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!