Introducere ..pag. 3 Capitolul 1: Management educational .pag. 4 1.1 Management de varf .pag. 4 1.2 Management pe domenii ..pag. 4 1.3 Managementul clasei pag. 5 Capitolul 2 : Modele ale managementul clasei de elevi...pag. 5 Concluzii ...pag. 6 Bibliografie ...pag. 7
INTRODUCERE Managementul reprezinta activitatea si arta de a conduce sau ansamblul activitatilor de organizare, conducere si gestionare, conform DEX. In aceasta lucrare imi doresc sa demonstrez necesitatea unui management de calitate in organizarea clasei de elevi si importanta calitatii manageriale a unui cadru didactic. Se naste o intrebare foarte interesanta: te nasti cu talent managerial sau se poate dobandi si pe parcursul autoperfectionarii? Se pot asimila si educa anumite competente din acest domeniu? Eu sunt de parere ca indiferent daca te nasti cu anumite abilitati care iti faciliteaza progresul in anumite domenii sau nu, conteaza cel mai mult constientizarea nivelului personal si profesional de pregatire si intelegerea notiunii de autoperfectionare continua. Atata timp cat simti autosuficienta in orice domeniu, este clar ca nu mai exista pasiune si dorinta pentru a continua si cel mai bine ar fi sa se recurga la o reevaluare personala si profesionala, pentru a vedea daca domeniul in care se activeaza mai este benefic pentru toate partile implicate. Ceea ce am spus mai sus este valabil pentru absolut orice domeniu de activitate, dar mai ales pentru cel al invatamantului. In aceasta meserie, aceea de cadru didactic, este necesar sa se indeplineasca numeroase calitati, printre cele mai importante fiind comunicarea, rezilienta, empatia, psiho- pedagogia si nu in ultimul rand calitati manageriale, deoarece consider ca, degeaba ai toate calitatile enumerate mai sus, daca nu esti capabil sa gestionezi o situatie, un conflict, un grup sau o clasa de elevi. Felul in care un profesor manageriaza o clasa se rasfrange asupra tuturor beneficiarilor: elevi, parinti, institutie scolara si comunitate. Sunt destule exemple negative care afecteaza imaginea profesorilor dedicati, pentru ca, la fel ca in orice domeniu, mai usor iese in evidenta un comportament neadecvat decat orice reusita. Cu acesta lucrare imi propun sa explic si sa scot in evidenta beneficiile abilitatilor manageriale in organizatia scolara si indeosebi in managementul clasei de elvi. CAPITOLUL I MANAGEMENT EDUCATIONAL Managementul educational poate fi privit ca o actiune, ce include un intreg ansamblu de norme, functii si metode de conducere orientate spre obtinerea succesului in educatie si este definit de N. Stan ( 2010) ca arta, stiinta de a pregati de a pregati resursele umane, de a forma personalitati, potrivit unor finalitati solicitate de societate si acceptate de individ. Conceptul de management educational este prezentat printr-o metodologie de orientare globala astfel: - Macrostructural- la nivelul sistemului de invatamant national - minister, inspectorate - Intermediar- la nivelul institutiei - directorul scolii - Microstructural - la nivelul clasei de elevi- profesorul. In organizatia scolara, managementul educational se concretizeaza pe trei niveluri: - Management de varf - la nivelul conducerii - Management pe domenii - la nivelul comisiilor, catedrelor, compartimentelor - Managementul clasei- la nivelul colectivelor de elevi 1.1. Managementul de varf Functia de conducere implica comunicarea sarcinilor catre subalterni si motivarea lor, astfel incat sa obtina un maxim de performante, pentru a atinge obiectivele propuse. De asemenea, directorul unei scoli trebuie sa fie un foarte bun organizator, planificandu-si munca si structura pentru finalitate, prin valorificarea resurselor pedagogice: - Umane - profesori, elevi, parinti - Materiale- spatiu, timp, baza didactico - materiala - Financiara- buget central, local - Informationala- planuri, programe de invatamant, materiale curriculare Un director de scoala trebuie sa aiba foarte multe calitati, printre care se numara comunicarea ( interpersonala si organizationala), supervizarea, indrumarea, sa aiba capacitate de decizie si inovare. Echipa care conduce o scoala ( director si director adjunct) formeaza acea institutie din toate punctele de vedere. Este foarte important ca atmosfera dintre directori sa fie una relaxata si profesionista, pentru a face fata tuturor provocarilor de zi cu zi. La fel de important este ca relatia dintre directori si ceilalti angajati ai scolii sa fie una foarte buna, pentru a se putea folosi la maxim absolut toate resursele si a atinge toate obiectivele. Intr-un climat prosper, de regula, toti participantii evolueaza.
- Boja, A., (2009), Managementul clasei de elevi. Suport de curs, Ed. Risoprint, Cluj Napoca; - Bocos, M., Albulescu, I., Chis, V., Stan, C., (2007), Traditii, valori si perspective in stiintele educatiei, Ed. Casa Cartii de Stiinta, Cluj-Napoca - Cristea, S., (1996), Managementul organizatiei scolare, Bucuresti, EDP; - Ghergut, A., (2007), Management general si strategic in educatie. Ghid practic, Ed. Polirom, Iasi; - E. Joita ,,Management scolar " Ed. Gh. C. Alexandru, Craiova 1995
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).