Metodologia Lecturii si Studiului Eficient

Extras din referat Cum descarc?

Metodologia lecturii si studiului eficient.
1.1. Studiul individual intensiv. Conditii si instante optimizatoare
A studia si a invata eficient prespune, neindoielnic stapanirea unei intregi metodologii stiintifice. Intr-o definitie de lucru, ele sunt concepute drept "un set de deprinderi si abilitati care trebuie practicate si dezvoltate pentru diferite niveluri educationale si pentru diferite tipuri de materiale". Conditiile studiului eficient, conditii intim legate de momentele cheie ale activitatii scolare:
a) Implicare totala in studiu. Aceasta inseamna eliminarea pe cat posibil a tuturor influentelor externe perturbatoare si a ideilor nerelevante pe toata durata studiului. Atingerea unei stari de implicare deplina se face progresiv, prin antrenamentul sistematic al atentiei, prin blocarea si eliminarea fenomenelor de interferenta, prin crearea unui fond usor excitant (nu liniste totala), prin stabilirea acelei perioade optime din timpul zilei in care elevul a "simtit" ca atinge maximum de performanta. De asemenea, se recomanda organizarea muncii, incepandu-se cu subiecte mai usoare si preferate, apoi, progresiv, cu cele medii, pana se ajunge la cele foarte dificile si mai putin preferate. 
b) Intervale variate de concentrare a atentiei. Valorile intervalului de concentrare tin de lungimea timpului afectat studiului si de frecventa perioadelor de repaus si odihna. Lungimea intervalului de concentrare este si ramane o problema individuala, fiecare subiect descoperind intervalul sau minim de concentrare, functie si de materialul ce trebuie studiat. Se accepta ca media concentrarii maxime intr-un interval de 2 ore se ridica la 30 minute. El este variabil si coreleaza semnificativ cu nivelul antrenarii proceselor psihice, cu nivelul aptitudinilor, cu particularitatile temperamentale. Spre exemplu, subiectii cu ritm lent se pot concentra mai mult timp decat cei cu ritm rapid.
c) Stabilirea unui timp limita pentru repaus si refacere. Daca elevul invata cum sa-si implice si sa-si controleze fortele in timp ce studiaza, in aceeasi masura el trebuie sa stie cum sa previna si cum sa protejeze fortele psihice impotriva oboselii si surmenajului. In acest sens, fiecare elev sau student trebuie deprins sa-si cunoasca propriile posibilitati si sa opreasca studiul chiar inaintea sfarsitului intervalului de concentrare minima, eliberandu-si gandirea, memoria, atentia s.a. un anumit timp, de la 1 la 5 minute. Specialistii recomanda ca, in perioada studiului, timpul de relaxare sa reprezinte cca. 1/3-1/4 din timpul alocat concentrarii maxime. Deprinderea de a intrerupe deliberat studiul la aparitia oboselii va duce cu timpul la economie de efort, la reducerea timpului de invatare, la marirea capacitatii de mobilizare psihica pe sarcini concrete.
d) Determinarea cat mai precisa a temei aflate in studiu, prin raspuns la intrebarile "Ce?", " Cand?", "Cum?","In cat timp?" s.a. 
o Ce?- este ciudat sa constatam ca uneori invatam fara sa stim cu exactitate ce contine tema, ce particularitati are, ce legaturi are cu intreaga disciplina s.a.
o Cand?- o data ce elevul a identificat specificul temei el isi va fixa cand sa inceapa efectiv studiul, tinand seama de intregul volum de activitati ce trebuie realizate.
o Cum?- intrebarea vizeaza, mai ales, modul in care va fi pregatit si abordat subiectul- scris, oral, formal sau informal, prin dezbatere sau expunere, practic sau teoretic, prin reproducere (memorare) sau prin constructie originala.
o In cat timp?- aproximarea bugetului de timp necesar studierii unei teme se realizeaza la inceput mai greu, dar dupa cateva incercari si exercitii sistematice se ajunge la o determinare relativ exacta a timpului necesar.
e)Desfasurarea studiului este mai eficienta daca respectam regulile:
o realizarea unei perspective generale asupra temei, prin lectura in diagonala a textului, cu rol de recunoastere a ceea ce trebuie studiat si de fixare a punctelor cheie ce vor constitui obiective ale invatarii; 
o trecerea rapida prin subiect este necesara pentru intelegerea lui corecta si gasirea unor raspunsuri globale la intrebari de genul :
- Ce este ? Socotita cheia invatarii oricarui subiect, ea se aplica diferentiat, dupa natura materialului ;
- Cine ? Desi adesea omisa, ea ramane principala in situatiile in care un agent uman este implicat si conditioneaza desfasurarea actiunii (dramaturgie, istorie, stiinta s.a.) ;
- Cand ? Vizeza timpul in care se petrece actiunea (istorie) ;
- unde ? Se refera la localizarea in spatiu (geografie) ;
- De ce ? Reprezinta conditia activa a studiului, deoarece cere sa gasim proba, sub forma rationamentului, a argumentelor, a ceea ce se studiaza ; aceasta intrebare conduce la descoperirea esentei lucrurilor ;
- Cum ? Constituie conditia modala a oricarui studiu, angajeaza raspunsul pe linia evaluarii calitative a rezultatelor, a instrumentelor si a liniei de parcurs ; 
- La ce parametri ? Este conditia performantiala, cantitativa si calitativa a studiului.
f)Metodele utilizate in studiu. Se contureaza doua orientari. Una dezvaluie mecanismele de atingere a maximului de performanta, prin rationalitatea studiului.
Cealalta, vizeaza atingerea maximei eficiente, prin transferul sau preluarea unor strategii ale cadrului didactic si valorificarea lor in activitati obisnuite. Vom exemplifica, prezentand una dintre metodele propuse in literatura de specialitate si cunoscuta sub numele de METODA RICAR. In ce consta esenta acestei metode ? Numele de RICAR este un compus al initialelor termenilor celor cinci faze de studiere ale unei carti, capitol, articol etc., si anume Rasfoire, Intrebare, Citire, Aducere aminte si Recapitulare.
Potrivit acestor faze, elevul sau studentul trebuie :
o sa-si formeze o parere generala despre ce trebuie sa studieze, realizand o RASFOIRE preliminara a textului, surprinzand, pe cat posibil, planul dupa care este elaborata lucrarea. In obiectiv vor intra, in mod obligatoriu : domeniul general al subiectului, exprimat prin titlu, nivelul sau modul de tratare, autorul, datele de aparitie ; studiul prefetei, al cuvantului inainte, al introducerii, in care sunt exprimate, adesea, necesitatea, planul, scopul, structura si modul cum trebuie folosita ; cuprinsul, care indica ce probleme trateaza autorul, oferind si idei despre modul in care le-a tratat ; indexul ; continutul tuturor titlurilor, unele paragrafe, recapitularile finale, graficele, desenele, chiar unele fraze intamplatoare ;
o sa-si puna INTREBARILE la care se asteapta sa gaseasca raspunsuri in urma lecturii textului. Intrebarile dau o imagine asupra scopului, mentin treaza atentia, mobilizeaza pentru lectura. Intrebarile vor fi legate de creditul acordat lucrarii, de utilitatea ei, de semnificatia ideilor si a concluziilor prezentate, de insesi intrebarile puse de autor.


Fisiere in arhiva (1):

  • Metodologia Lecturii si Studiului Eficient.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!