Metode Didactice

Extras din referat Cum descarc?

Procesul de invatamant este format din mai multe componente aflate in interdependenta. Astfel, obiectivele pedagogice, continutul invatamantului, metodologia didactica, evaluarea didactica si proiectarea pedagogica (a procesului de invatamant), desi secvente de sine statatoare in cadrul procesu-lui de educare si formare, se afla intr-o legatura permanenta a carei finalitate se regaseste in fiecare uni-tate elementara de educat. Comparativ cu celelalte subsisteme care formeaza si definesc didactica gene-rala, metodologia didactica este subsistemul care se bazeaza pe interactiunea directa dintre cele doua elemente fundamentale ale actului educational: educatorul si educabilul.
Pentru a definii conceptul de metodologie didactica trebuie avuta in vedere raportarea la activi-tatea pedagogica de formare - dezvoltare permanenta a personalitatii aflata in "stransa interdependenta cu toate elementele componente" ale procesului de invatamant, privite ca " ansamblul structural luat in deplina lui unitate" (Cerghit, I., 1980). Aceasta viziune pedagogica, de inspiratie curriculara, confera metodologiei didactice valoarea unei teorii sistemice si praxiologice, care angajeaza la nivelul de pre-dare - invatare - evaluare un ansamblu de tehnici de eficientizare a actiunii de instruire.
Ca actiune extrem de complexa, metodologia inglobeaza o structura tehnica laborioasa compusa din metode procedee si mijloace didactice prin care se urmareste eficientizarea actului pedagogic. Me-todele didactice reprezinta actiunile subordonate realizarii scopurilor activitati de instruire prin avansa-rea unor cai de invatare eficiente din perspectiva elevului. Procedeele didactice reprezinta operatiile care sprijina eficientizarea metodelor alese de profesor in diferite situatii concrete. Mijloacele de inva-tamant reprezinta instrumentele naturale, artificiale, tehnice, informationale, cu caracter auxiliar in ra-port cu metodele si procedeele didactice.
In urma acestei schematice analize consideram ca metodologia didactica reflecta capacitatea acesteia de integrare si valorificare pedagogica a metodelor, procedeelor si mijloacelor didactice dispo-nibile la un anumit moment al evolutiei scolii si gandirii pedagogice, constand in capacitatea educato-rului de a aplica teoria instruirii (traditionala, moderna, post-moderna) prin angajarea resurselor functi-onale si structurale existente la nivelul metodelor, procedeelor si mijloacelor didactice.
Dimensiunea teoretica a metodologiei didactice explica si interpreteaza natura, continutul, for-ma si clasificarea posibila a diferitelor metode, procedee si mijloace didactice, valorificabile ca actiuni, operatii si instrumente eficiente in activitatea de predare - invatare - evaluare. Dimensiunea practica operationalizeaza trasaturile specifice metodelor didactice relevante prin deschiderea si interactiunea lor, care solicita nivelurile superioare ale creativitatii pedagogice, definitorii pentru personalitatea edu-catorului.
In practica pedagogica nu se poate vorbi de o metoda buna sau mai putin buna, de rezultate ob-tinute doar datorita uneia sau alteia dintre metode. Dar pentru a fi eficiente, metodele trebuie sa se ali-nieze unor criterii specifice precum cel de structurare si folosite in cadrul unor strategii de predare - invatare - evaluare. Din aceasta perspectiva strategiile si metodele corespunzatoare acestora pot fi clasi-ficate in (Radu, I., Ezechil, L., 2006):
- strategii directe de instruire, care au ca principala caracteristica faptul de a fi centrate, in mare ma-sura, pe activitatea profesorului. Corelate acestei strategii se gasesc metode precum: expunerea, expli-catia, observarea, demonstrarea, lucrul cu manualul.
- strategiile de instruire indirecta, sunt centrate pe elev si se dovedesc foarte eficiente atunci cand: urmaresc dezvoltarea la elevi a unor capacitati si performante ale gandirii; vizeaza formarea unor atitu-dini si dezvoltarea unor abilitati cu caracter impersonal. In cadrul acestei strategii intalnim: problemati-zarea, studiul de caz, modelarea, simularea.
- strategii de instruire de tip interactiv: au ca principala caracteristica faptul ca aduc actorii relatiei educationale intr-o relatie de parteneriat. Ele favorizeaza, de asemenea, reunirea membrilor colectivului scolar in grupuri si realizarea unor sarcini. Aici vorbim de metoda conversatiei, a dezbaterii, a rezolva-rii de probleme in grup, a jocului de rol, a brainstorming-ului,, a tutoratului, a invatarii prin cooperare.
- strategii de instruire de tip experiential. Sunt centrate pe elev, punand accent mai mult pe procesele invatarii decat pe produsele ei. Pentru a ajunge la finalitatile propuse prin acest tip de strategie folosim ca metode: exercitiul, learning by doing (a invata facand), lucrari practice, proiecte, invatarea prin des-coperire, prin investigatie.
- strategii de instruire facilitatoare a studiului independent si diferentiat. Actorul principal al acestui tip de strategie este elevul, in tip ce rolul profesorului este diminuat. Elevul este evaluat si are posibili-tatea de a se autoevalua prin fisa de activitate personala. O alta metoda folosita este cea a stimularii gandirii critice a elevului.


Fisiere in arhiva (1):

  • Metode Didactice.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!