Metode Didactice

Referat
7/10 (1 vot)
Domeniu: Psihopedagogie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 6 în total
Cuvinte : 2395
Mărime: 10.96KB (arhivat)
Publicat de: Faust Iorga
Puncte necesare: 7
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Adrian-Marius Tudose
Documentul surprinde dimensiunile strategiilor didactice, cu precadere pe cele uzitate în predarea disciplinei Psihologie, fiind prezentate particularitatile metodei conversatiei. A fost facuta în cadrul seminarului de Didactica pedagogica, în cadrul modulului DPPD - Universitatea din Pitesti, Facultatea de Stiinte Socio-Umane, specializare Psihologie.

Extras din referat

Procesul de învatamânt este format din mai multe componente aflate în interdependenta. Astfel, obiectivele pedagogice, continutul învatamântului, metodologia didactica, evaluarea didactica si proiectarea pedagogica (a procesului de învatamânt), desi secvente de sine statatoare în cadrul procesu-lui de educare si formare, se afla într-o legatura permanenta a carei finalitate se regaseste în fiecare uni-tate elementara de educat. Comparativ cu celelalte subsisteme care formeaza si definesc didactica gene-rala, metodologia didactica este subsistemul care se bazeaza pe interactiunea directa dintre cele doua elemente fundamentale ale actului educational: educatorul si educabilul.

Pentru a definii conceptul de metodologie didactica trebuie avuta în vedere raportarea la activi-tatea pedagogica de formare - dezvoltare permanenta a personalitatii aflata în "strânsa interdependenta cu toate elementele componente" ale procesului de învatamânt, privite ca " ansamblul structural luat în deplina lui unitate" (Cerghit, I., 1980). Aceasta viziune pedagogica, de inspiratie curriculara, confera metodologiei didactice valoarea unei teorii sistemice si praxiologice, care angajeaza la nivelul de pre-dare - învatare - evaluare un ansamblu de tehnici de eficientizare a actiunii de instruire.

Ca actiune extrem de complexa, metodologia înglobeaza o structura tehnica laborioasa compusa din metode procedee si mijloace didactice prin care se urmareste eficientizarea actului pedagogic. Me-todele didactice reprezinta actiunile subordonate realizarii scopurilor activitati de instruire prin avansa-rea unor cai de învatare eficiente din perspectiva elevului. Procedeele didactice reprezinta operatiile care sprijina eficientizarea metodelor alese de profesor în diferite situatii concrete. Mijloacele de înva-tamânt reprezinta instrumentele naturale, artificiale, tehnice, informationale, cu caracter auxiliar în ra-port cu metodele si procedeele didactice.

În urma acestei schematice analize consideram ca metodologia didactica reflecta capacitatea acesteia de integrare si valorificare pedagogica a metodelor, procedeelor si mijloacelor didactice dispo-nibile la un anumit moment al evolutiei scolii si gândirii pedagogice, constând în capacitatea educato-rului de a aplica teoria instruirii (traditionala, moderna, post-moderna) prin angajarea resurselor functi-onale si structurale existente la nivelul metodelor, procedeelor si mijloacelor didactice.

Dimensiunea teoretica a metodologiei didactice explica si interpreteaza natura, continutul, for-ma si clasificarea posibila a diferitelor metode, procedee si mijloace didactice, valorificabile ca actiuni, operatii si instrumente eficiente în activitatea de predare - învatare - evaluare. Dimensiunea practica operationalizeaza trasaturile specifice metodelor didactice relevante prin deschiderea si interactiunea lor, care solicita nivelurile superioare ale creativitatii pedagogice, definitorii pentru personalitatea edu-catorului.

În practica pedagogica nu se poate vorbi de o metoda buna sau mai putin buna, de rezultate ob-tinute doar datorita uneia sau alteia dintre metode. Dar pentru a fi eficiente, metodele trebuie sa se ali-nieze unor criterii specifice precum cel de structurare si folosite în cadrul unor strategii de predare - învatare - evaluare. Din aceasta perspectiva strategiile si metodele corespunzatoare acestora pot fi clasi-ficate în (Radu, I., Ezechil, L., 2006):

- strategii directe de instruire, care au ca principala caracteristica faptul de a fi centrate, în mare ma-sura, pe activitatea profesorului. Corelate acestei strategii se gasesc metode precum: expunerea, expli-catia, observarea, demonstrarea, lucrul cu manualul.

- strategiile de instruire indirecta, sunt centrate pe elev si se dovedesc foarte eficiente atunci când: urmaresc dezvoltarea la elevi a unor capacitati si performante ale gândirii; vizeaza formarea unor atitu-dini si dezvoltarea unor abilitati cu caracter impersonal. În cadrul acestei strategii întâlnim: problemati-zarea, studiul de caz, modelarea, simularea.

- strategii de instruire de tip interactiv: au ca principala caracteristica faptul ca aduc actorii relatiei educationale într-o relatie de parteneriat. Ele favorizeaza, de asemenea, reunirea membrilor colectivului scolar în grupuri si realizarea unor sarcini. Aici vorbim de metoda conversatiei, a dezbaterii, a rezolva-rii de probleme în grup, a jocului de rol, a brainstorming-ului,, a tutoratului, a învatarii prin cooperare.

- strategii de instruire de tip experiential. Sunt centrate pe elev, punând accent mai mult pe procesele învatarii decât pe produsele ei. Pentru a ajunge la finalitatile propuse prin acest tip de strategie folosim ca metode: exercitiul, learning by doing (a învata facând), lucrari practice, proiecte, învatarea prin des-coperire, prin investigatie.

- strategii de instruire facilitatoare a studiului independent si diferentiat. Actorul principal al acestui tip de strategie este elevul, în tip ce rolul profesorului este diminuat. Elevul este evaluat si are posibili-tatea de a se autoevalua prin fisa de activitate personala. O alta metoda folosita este cea a stimularii gândirii critice a elevului.

Preview document

Metode Didactice - Pagina 1
Metode Didactice - Pagina 2
Metode Didactice - Pagina 3
Metode Didactice - Pagina 4
Metode Didactice - Pagina 5
Metode Didactice - Pagina 6

Conținut arhivă zip

  • Metode Didactice.doc

Alții au mai descărcat și

Raportul dintre strategie didactică, stil educațional și situație de criză educatională în învățământul primar și preșcolar

După cum s-a putut observa până acum, nu puţine sunt cazurile în care cadrul didactic seconfruntă cu unele situaţii aparent insolvabile care...

Psihicul și Caracteristicile Acestuia

Dictonul socratic „nosce te ipsum” („cunoaste-te pe tine însuti”) reprezinta un punct de plecare în dezvoltarea ulterioara a stiintelor. Socrate,...

Clasificarea tulburări de limbaj

II.TULBURARILE DE LIMBAJ 2.l. LIMBAJUL 2.l.l. DEFINITII Limbajul este definit cel mai adesea ca fiind activitatea psihica de comunicare intre...

Handicapul de Limbaj

Constituirea logopediei Logopedia face parte si ea din sistemul stiintelor psihopedagogiei speciale si poate fi apreciata ca fiind un domeniu...

Te-ar putea interesa și

Lucrarea de grad I - educarea limbajului copilului preșcolar

ARGUMENT “Limba este întâiul mare poem al unui popor” (Lucian Balga) Nu numai în dezvoltarea istorică a omului, dar și în dezvoltarea...

Influența metodelor și tehnicilor interactive de predare-învățare asupra coeziunii clasei de elevi

Metodele de învățământ reprezintă căile folosite de cadrul didactic pentru a-i sprijini pe elevi să descopere lumea înconjurătoare. Acestea...

Jocul didactic - Metodă și formă de organizare a activităților instructiv-formative în grădinița de copii

ARGUMENTUL Perioada preșcolarității este tot mai des apreciată ca fiind vârstă ce cuprinde cea mai importantă experiență educațională din viața...

Managementul Lecției în Instituțiile de Învățământ Primar

INTRODUCERE Şcoala românească contemporană este preocupată să găsească soluţiile cele mai potrivite si eficiente din punct de vedere pedagogic,...

Rolul poveștilor, povestirilor în dezvoltarea limbajului oral la preșcolari

INTRODUCERE Poveștile sunt cele care ne-au marcat copilăria și cele care au trezit în noi cele mai frumoase sentimente și emoții. Cu toții, ne...

Analiza Comparativă între Metodele Tradiționale și Metodele Moderne

1. Introducere MOTTO „Nu exista metode bune sau rele, ci metode adecvate, bine sau prost utilizate.” (Ioan Cerghit) Pentru a atinge un nivel...

Rolul Metodelor Didactice de predare-învățare în Însușirea Cunoștințelor Matematice la Vârsta Școlară Mică

1. Rolul metodelor de predare-învăţare în însuşirea cunoştinţelor matematice la vârsta şcolară mică 1.1. Metodele didactice Metoda didactică se...

Problematizarea - Metoda Didactica Modernă

Problematizarea  Metoda Didactica Moderna Problematizarea este una dintre metodele didacticii moderne, alaturi de brainstorming sau...

Ai nevoie de altceva?