In sistemul social de invatamant si educatie, profesorii trebuie sa se raporteze la cei pe care ii educa, sa determine relatii de cooperare cu elevii si parintii acestora si cu alti factori interesati ai societatii. Cadrele didactice nu se rezuma la a educa si invata numai la catedra, in clasa, ci prin fiecare relatie cu copiii si parintii intreprinde o continua munca de dezvoltare si crestere, de comunicare si directionare. Activitatea cadrelor didactice se desfasoara in fata unor individualitati psihice umane in formare, tocmai de aici si necesitatea maximizata responsabilitatii fata de comportamentele elevilor. Ergonomia este stiinta care foloseste date antropometrice si care influenteaza mediul de lucru pentru a il face confortabil si eficient pentru a putea da randamente in activitate. Aceasta stiinta este din ce in ce mai importanta, fiind totusi ignorata frecvent. In trecut, copiii nu obisnuiau sa isi petreaca timp atat de mult in sala de clasa ca acum, ocupandu-si o mare parte a zilei cu activitati in aer liber, insa in prezent lucrurile s-au schimbat, noile tehnologii invadand toate domeniile de activitate inclusivi activitatile in aer liber. Rolurile manageriale pe care le are un cadrul didactic in activitatea instructiv- educativa si organizarea cu clasa de elevi, sunt in primul rand de planificare, determinarea sarcinilor si obiectivelor pe variate niveluri, alcatuirea orarului clasei si structurarea activitatilor clasei, prin acestea fixeaza programul muncii si formele de organizare. Comunicarea informatiilor este transmisa de catre cadrul didactic prin formarea mesajelor, stabilirea canalelor de comunicare, prin acestea fiind stabilit un dialog continuu intre elevi, prin diferite metode, precum formularea intrebarilor, libertatea acordata in structurarea raspunsurilor. Pentru dialogul profesor- elev si invers, trebuie creat un climat educational stabil, deschis si constructiv. Un alt rol important al cadrului didactic, este de indrumare al elevilor pe drumul cunoasterii prin sfaturi, prin interventii punctuale adaptate situatiilor in cauza si prin sustinerea demersurilor comportamentale si reactiilor elevilor. In zilele de azi, stim ca mediul fizic creat in clasa de elevi are o importanta deosebita pentru invatare si performantele scolare. O buna postura, iluminarea salii de clasa, cromatica, zgomotul si mediul propice care creeaza variatii, sporeste invatarea si usureaza mentinerea unui nivel ridicat de concentrare. Cum pentru multi dintre elevi, scoala este ca un loc de munca, isi petrec mai bine din jumatate de zi in sala de clasa, acestia nu au posibilitatea de a se folosi de mobilier adecvat varstei si inaltimii lor. Cum bine stim unele clase nu sunt folosite doar de elevii aceleiasi clase, mai exact intervin variatii ale inaltimii, ale varstei, consider ca sunt necesare cateva solutii reglabile pentru acestea. Analiza unor subiecte, precum cele discutate mai sus, dispunerea mobilierului in sala de clasa, iluminatul, sensul pozitionarii elevilor in banci, decorarea salii de clasa, zgomotul, cromatica au determinat reconsiderarea unor structuri dimensionale ale managementului clasei de elevi, considerandu-le vitale in economia generala a procesului didactic, ca proces managerial. Intr-un sondaj realizat de Kinnarps pentru scolile din Suedia, Anders Larsson, un concept manager si profesor cunoscut afirma ca: "40% dintre elevi nu se simt confortabil stand pe scaunele lor si, in acelasi timp, 50% dintre ei considera ca mediul fizic este important sau chiar decisiv pentru modul in care se simt la scoala. Profesorii lor sunt de acord: doi din trei profesori cred ca mediul fizic este important pentru performantele elevilor ". Mobilierul scolar reprezinta o parte necesara a bazei tehnico-materiale a invatamantului si potrivit specialistilor in domeniu, este compus dintr-o serie de piese de mobila folosite in mediul scolar, ca suporturi de legatura, in scopul indeplinirii unor obiective educationale. Combinatia corecta dintre birou si scaun este necesara pentru a permite elevului sa aiba o postura corecta. Birourile fixe sau reglabile in combinatie cu scaunul drept, reduc incordarea si tensiunea acumulata in organism si cresc puterea de concentrare si invatare a elevului. Alegerea unui birou si scaun potrivit este decisiva pentru a oferi elevilor o postura de lucru ergonomica. Scaunul trebuie sa fie ales pentru a fi potrivit cu varsta elevilor si reglabil in inaltime, astfel incat elevii insisi sa isi poata regla inaltimea scaunului in raport cu biroul, pentru a fi potrivite nevoilor sale individuale.
1. Dave Ulrich, Human Resource competencies: Am empirical assessment, 1995. 2. Iucu, Romita, "Managementul clasei de elevi: aplicatii pentru gestionarea situatiilor de criza educationala", Editura Polirom, Iasi, 2006. 3. Nicola, Ioan, "Microsociologia colectivului de elevi", E.D.P., Bucuresti, 1974. 4. Bocos, Musat-Dacia, Jucan, Dana, "Tratat de management educational pentru invatamantul primar si prescolar", Editura Paralela 45, 2017. 5. Enache, Roxana, "Managementul clasei de elevi din perspectiva postomderna", Editura Universala, 2019. 6. https://www.kinnarps.com/knowledge/school-furniture-of-the-future-should-encourage-movement/ 7. https://www.kinnarps.ro/knowledge/ergonomice/ergonomie---elementele-eseniale/02.-sunet/ 8. https://www.kinnarps.ro/knowledge/ergonomice/ergonomie---elementele-eseniale/01.-culoare/
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).