Teoria Inteligentelor multiple a fost formulata pentru prima oara in 1985 de catre Horward Gardner si este considerata drept cea mai importanta descoperire in domeniul pedagogiei dupa Leon Piget. Teoria lui porneste de la ideea existentei unor inteligente diferite si autonome ce conduc la modalitati diverse de cunoastere, intelegere si invatare. El considera ca inteligenta nu este o insusire pusa in lumina prin forte standard, ci capacitatea de a rezolva probleme si a realiza produse in situatii concrete de viata.
Astfel, capacitatea cognitiva a omului este descrisa printr-un se de abilitati, talente, deprinderi mentale pe care Gardner le numeste ,,inteligente". Toti indivizii normali poseda fiecare din aceste inteligente intr-o anumita masura. Ceea ce-i diferentiaza este gradul lor de dezvoltare si natura unica a combinarii lor. In acest sens, Gardner subliniaza ideea ca o inteligenta trebuie sa fie probata de existenta unei zone de reprezentare pe creier si prin existenta unui sistem propriu de expresie. Pe aceasta baza el a izolat 8 tipuri de inteligente; ordinea in care sunt prezentate nu reflecta in nici un caz o ierarhie de valori.
Aceste inteligente sunt:
1. Inteligenta lingvistica ( capacitatea de a rezolva probleme si de a dezvolta produse cu ajutorul codului lingvistic).
2. Inteligenta logico-matematica ( capacitatea de a opera cu modele, categorii, relatii, de a grupa, ordona si interpreta date ).
3. Inteligenta spatial- vizuala ( capacitatea de a rezolva probleme si de a dezvolta produse cu ajutorul reprezentarilor spatiale si al imaginii ).
4. Inteligenta muzical-ritmica ( capacitatea de a rezolva probleme si de a dezvolta produse cu ajutorul ritmului si melodiei ).
5. Inteligenta corporal-kinestezica ( capacitatea de a rezolva probleme si de a dezvolta produse cu ajutorul miscarii ).
6. Inteligenta naturalista ( capacitatea de a rezolva probleme si de a dezvolta produse cu ajutorul clasificarilor si reprezentarilor din mediul inconjurator ).
7. Inteligenta interpersonala (capacitatea de a rezolva probleme si de a dezvolta produse prin cunoasterea si interactiunea cu ceilalti ).
8. Inteligenta intrapersonala ( capacitatea de a rezolva probleme si de a dezvolta produse prin cunoasterea de sine ).
9. Inteligenta existentiala - Gardner e convins ca e o modalitate de cunoastere, dar nu a stabilit localizarea pe creier. De aceea vorbeste despre aceasta ca despre o jumatate de inteligenta.
Din punct de vedere biologic, inteligentele sunt independente in functie de zonele corticale care le guverneaza. La nivel individual ele apar in combinatii, fiecare individ fiind de fapt ,, o colectie de inteligente". Si pentru ca indivizii au profiluri de inteligenta diferite, scoala trebuie sa conceapa o educatie care sa maximalizeze potentialul intelectual al fiecaruia.
Un element esential in aplicarea teoriei inteligentelor multiple la clasa este cunoasterea profilului de inteligenta a al elevilor. Aflarea punctelor ,,tari" si ,,slabe" este esentiala pentru stabilirea strategiilor de diferentiere si individualizare.
Pot spune ca, dupa ce mi-am format o imagine asupra nivelului dezvoltarii inteligentelor elevilor ( prin administrarea de teste, dar si observarea continua) am incercat sa-mi proiectez activitatile in asa fel incat sa folosesc drept mijloc de comunicare a continuturilor unor obiecte formularea de sarcini corespunzatoare tipurilor de inteligente ,,tari" remarcate la elevi.
Pentru a argumenta cele afirmate, voi exemplifica o serie de sarcini didactice care stimuleaza dezvoltarea inteligentelor multiple ale fiecarui copil si care permit aprofundarea unor concepte sau formarea unor competente prevazute la diferite arii curriculare la clasa I.
Astfel, la limba romana cand intalneam in lectii ilustratii din povesti cunoscute ceream elevilor sa povesteasca continutul acestora stimuland comunicarea, exprimarea punctelor de vedere personale in legatura cu diverse situatii/ intamplari.
In cadrul lectiei de consolidare a grupului de litere ,,chi", vazand interesul crescut fata de lectura, majoritatea copiilor cunosteau pataniile lui Pinocchio, am administrat uematoarele sarcini grupurilor de elevi formate pe baza profilului de inteligenta observat cu mare atentie in timp indelungat.
1.Inteligenta verbal-lingvistica
Sarcina de lucru : Asaza in ordine propozitii, completeaza ciorchinele cu insusiri pentru Pinocchio.
2. Inteligenta logico-matematica
Sarcina de lucru : Dintre paiate si spectstori cati poarta palarie - ( dar fula r la gat?) Cati nasturi poti numara- Cauta-l pe cel care are fular, paslarie si nasturi.
3. Inteligenta spatial- vizuala
Sarcina de lucru : Ajuta-l pe Pinocchio sa ajunga Gepetto aratandu-i drumul cel mai scurt.
4. Inteligenta corporal-kinestezica
Sarcina de lucru : Joc de rol : Prezentati cu cuvintele voastre o convorbire intre zana si Pinocchio.
5. Inteligenta naturalista
Sarcina de lucru : Pinocchio vrea sa dea de urma tatalui sau care s-a pierdut pe mare. Uneste punctele si descopera cine il ajuta pe Pinocchio. Coloreaza!
6. Inteligenta interpersonala
Sarcina de lucru : Dati-i sfaturi de buna purtare lui Pinocchio pentru a nu mai avea necazuri cu cei dun jur si cu infatisarea nasului sau.
7. Inteligenta intrapersonala
Sarcina de lucru : Alcatuieste o lista cu invataturile desprinse din lectura. Ilustrati cu proverbe.
La obiectul matematica, in cadrul unitatii de invatare ,,Adunari si scaderi in concentrul 0-30", la lectia ,,Rezolvari de probleme" am administrat urmatoarele sarcini:
1.Inteligenta verbal-lingvistica
Diversitate in invatare - Teoria inteligentelor multiple -suport de curs -CCD Galati,
2002
- Instruirea activa- suport de curs CCD Galati , 2002
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.