Din punct de vedere cognitiv, jocul muzical usureaza procesul de asimilare, fixare si consolidare a cunostintelor, iar prin caracterul lui formativ influenteaza dezvoltarea personalitatii prescolarilor. Jocul didactic muzical este in acelasi timp un mijloc de educare intelectuala care pune in valoare si antreneaza capacitatile de sesizare si intelegere ale prescolarului. ,,Prin varietatea si diversitatea lor jocurile didactice muzicale dezvolta imaginatia si creativitatea copiilor,stimuleaza spiritul de initiativa si de echipa, dezvolta deprinderile de munca independenta ale copiilor".(1) Datorita continutului si modului de desfasurare, jocurile muzicale didactice sunt mijloace eficiente de activizare si de dezvoltare a spiritului de etica, de intrajutorare, de formare si dezvoltare a unor deprinderi practice de munca organizata. Prin joc, educatoarea orienteaza perceptiile copiilor, le perfectioneaza, le leaga de cuvinte. Invatarea care implica jocul muzical devine placuta si atragatoare. De aceea, o motivatie intrinseca de mare valoare a invatarii se realizeaza prin joc. Acesta este motivul principal pentru care, in anumite faze, procesul instruirii e necesar sa se desfasoare prin intermediul jocului. O educatie din care jocul este eliminat determina o activitate domoala, cu rezultate de indoielnica calitate. Prin joc, copiii isi antreneaza capacitatile de a actiona si isi pot manifesta creativ, initiativa si istetimea. Avand o organizare si succesandu-se intr-o ordine logica, jocurile muzicale devin metode de invatare. Prin intermediul jocurilor didactice prescolarii isi pot mari si consolida cunostintele."Reflectand asupra procesului de predare-invatare am considerat ca este indiscutabil faptul ca jocul muzical-didactic este metoda principala care contribuie la optimizarea abilitatilor muzicale ale copiilor. La varsta prescolara, jocul este metoda cea mai reusita pentru a afla ceva nou. Jocul muzical-didactic, utilizat la toate etapele activitatii muzicale (auditie, cant, dans, interpretare la instrumente pentru copii), prezinta o importanta covarsitoare, intrucat este o activitate care produce satisfactii si placeri, ii atrage si ii intereseaza, prilejuind copiilor trairi emotionale din cele mai puternice".( 2) Elementele de joc incorporate in procesul instruirii au calitatea de a motiva si stimula puternic prescolarii, mai ales in prima etapa a invatarii, cand n-au aparut interesele pentru aceasta activitate. In joc se formeaza deprinderile de munca independenta, perseverenta, darzenia pentru invingerea dificultatilor, atitudinea disciplinara. Tot prin joc se dezvolta mobilitatea proceselor cognitive, initiativa si inventivitatea in realizarea sarcinilor jocului didactic, conduce la formarea spiritului colectiv, iar competitivitatea angajeaza la efort toate capacitatile prescolarului, fara a produce oboseala. ______________________ (1) - Georgeta Aldea si Gabriela Munteanu."Didactica Educatiei muzicale in invatamantul primar".Editura Didactica si Pedagogica. Bucuresti, 2001.p.42 ) (2) - Conf. univ. dr. Tatiana GRIBINCEA, Eugenia VOLNITCHI "Jocul muzical didactic-metoda activa de intruire in educatia muzicala prescolara". CCD.Tulcea, 2016,p.221) Jocul este esenta si ratiunea de a fi a copilariei. Prin joc, copilul aspira la conditia de adult. ,,Un copil care nu stie sa se joace este un mic batran - este un adult care nu va sti sa gandeasca". Jocul este modul de existenta al copilului, este lumea sa de fictiuni si simboluri cu profunde semnificatii pentru dezvoltarea lui, jocul este ,,o institutie a poporului de copii", cum il numeste sugestiv Jean Chateau in ,,Jocul copilului". Una din problemele esentiale in activitatea didactica din invatamant este necesitatea de a directiona, adapta si individualiza procesul instructiv-educativ. Procedeele traditionale prin slaba lor capacitate de antrenare concomitenta si totusi individualizata a tuturor copiilor dintr-o clasa, sunt insuficiente si ineficiente in mare masura. " Forma de baza a educatiei muzicale este jocul, pana la ,,dramaturgia muzicala". Jocul ca metoda si forma este una din marele inovatii metodologice ale invatamantului traditional. Chiar daca a vazut kindergartenul ca ,,uvertura" la scoala pestalozziana (scoala intuitiei si a exercitiului), care recomanda jocul numai pentru varstele prescolare, un moment de avangarda in care se reglementeaza o alta relatie intre profesor si elev (acum partener de joc) in care se evidentiaza noi finalitati: libertatea de actiune si elementul ,,interes''. Jocul este o ,,activitate multipla" cu lucrarile pentru placere senzoriala, el nu inseamna insa sincretism, ci numai intuitia formelor cu simboluri, deci intuitia asa numitelor daruri.".(3) Jocurile didactice organizate in lumina cerintelor psihologiei invatarii reprezinta un mijloc activ si eficace de instruire. Acest tip de activitate, cu un aparent aspect de divertisment, este, in fond, o activitate apta sa raspunda unor importante obiective ale procesului instructiv-educativ. Prin jocul didactic muzical copilul isi angajeaza intreg potentialul psihic, isi dezvolta spiritul de cooperare, de echipa, isi cultiva initiativa, vointa, inventivitatea, flexibilitatea gandirii. Asimilarea cunostintelor muzicale de la cea mai frageda varsta are o importanta deosebita, stimuland dezvoltarea intelectuala generala a copilului si influentand pozitiv dinamica vietii sale spirituale. Prin jocul didactic musical se faciliteaza asimilarea cunostintelor muzicale, formarea unor deprinderi de interpretare muzicala, realizand imbinarea armonioasa intre invatare si joc. Jocul muzical poate devein joc didactic musical daca indeplineste urmatoarele conditii: - vizeaza un obiectiv al educatiei muzicale; - foloseste un continut musical accesibil,atractiv si recreativ; - angajeaza la lectie si copiii timizi si pe cei slabi si dezvolta spiritul de cooperare, ceea ce duce la cresterea gradului de coeziune a grupei de elevi; - observa modul de manifestare a copilului in cadrul activitatilor de joc didactic musical, permite aprecierea individualizata a momentului (varstei) optim de intrare in clasa pregatitoare fiind recunoscuta ca avand drept obiective pe cele care vizeaza antrenarea raportului pentru inceperea scolaritatii. Jocul didactic muzical are un rol deosebit in amplificarea actiunii formative a scolii, in primul rand prin faptul ca poate fi inclus in structura activitatii comune, realizand astfel o continuitate intre activitatea de invatare si cea de joc. Jocul didactic muzical are o eficienta formativa crescuta in situatia consolidarii si verificarii cunostintelor, in etapa predarii procesului de invatare a unui joc nou constituind o sarcina complexa pentru copii.
- "Jocuri pentru prescolari", Editura Aramis, Bucuresti, 1998; - Stanciu Alexandru - Chirila, "Educatie muzicala", -manual pentru clasa I , 1999, ed. Corint, Craiova. - www. Didactic.ro
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).