Formarea si dezvoltarea reprezentarilor spatiale la prescolari prin intermediul jocurilor

Cuprins referat Cum descarc?

INTRODUCERE  3
1.Bazele psihopedagogice de formare a reprezentarilor spatiale la prescolari 4
2.Aspecte formative ale jocului didactic matematic 5
3.Jocurile didactice de dezvoltare a reprezentarilor spatiale la diferite grupe de varsta 8
REFERINTE BIBLIOGRAFICE 11


Extras din referat Cum descarc?

Unul din obiectivele formarii reprezentarilor elementare spatiale la varsta prescolara, prevazut de curriculum suna in felul urmator: asimilarea informatiei, dezvoltarea priceperilor si deprinderilor matematice, ca obiect al stiintei; amplasarea pe suprafata si in spatiu a unor obiecte in corespundere cu indicatiile exacte date.
Formarea si dezvoltarea reprezentarilor spatiale corespunde logicii de studiere a copilului si creeaza un fundament mai rigid pentru invatarea geometriei. Este cazul de mentionat ca formarea si dezvoltarea reprezentarilor spatiale se infaptuieste nu numai la activitatile de matematica, dar si la activitatile de formare a premiselor citit-scrisului, arta plastica, educatie fizica.
Aducem cateva citate care caracterizeaza pozitia cercetatorilor fata de problema formarii si dezvoltarii reprezentarilor spatiale la prescolari.
V. Paduraru afirma ca: ,,Dezvoltarea insuficienta a reprezentarilor spatiale in grupele mari se rasfrang, prin urmare, negativ asupra asimilarii nu numai a cunostintelor geometrice, dar si a celor geografice, istorice" [3].
M. Neagu mentioneaza: ,,Reprezentarile spatiale sunt un fundament necesar pentru formarea in continuare a celor mai importante reprezentari geometrice si mai apoi a notiunilor" [Apud 6].
Deci, orientarea copilului in spatiu este o conditie necesara a existentei sale sociale, o forma a reflectarii lumii inconjuratoare, o conditie a cunoasterii sale cu succes si a transformarii active a realitatii.
1.Bazele psihopedagogice de formare a reprezentarilor spatiale la prescolari
Formarea la copii a reprezentarilor si notiunilor stiintifice contemporane despre spatiu este una din cele mai importante sarcini ale dezvoltarii intelectuale ale copiilor.
Reprezentarile spatiale in diferite tipuri de activitate se formeaza in conditiile folosirii pe larg a sistemelor de semne, unde sub forma anumitor coduri se da si se prelucreaza toata informatia necesara. Sistemele de semne sub forma reprezentarilor conditional grafice sunt folosite in gradinita in calitate de material ilustrativ.
La varsta prescolara reprezentarile spatiale se formeaza in procesul capatarii de catre copii a experientei practice de orientare spatiala a obiectelor reale. 
In gradinita, copiii acumuleaza o mare cantitate de reprezentari despre forma, dimensiuni si amplasari reciproce a diferitor obiecte in mediul inconjurator. Aceste inchipuiri constituie o baza necesara pentru formarea in continuare a principalelor reprezentari geometrice, iar mai apoi si a notiunilor. Invatand din ,,cuburi" diferite constructii copiii fac cunostinte cu relatiile de pozitie unul fata de altul a obiectelor (exprimate prin cuvintele ,,mai sus", ,,mai jos", ,,la dreapta", ,,la stanga", ,,deasupra", ,,sub", ,,in interior") [6].
Formarea reprezentarilor spatiale necesita ca in procesul pedagogic sa fie create anumite conditii [Ibidem]:
- Acumularea de catre copii a diferitei experiente de deosebire a trasaturilor si relatiilor spatiale;
- Obtinerea cunostintelor verbale de catre copii despre trasaturile si relatiile spatiale in legatura cu practica de deosebire a lor.
Dificultatile de reprezentare de catre copii a relatiilor spatiale apar reliefat in cadrul formarii la ei a deprinderilor de diferentiere a directiilor. 
In literatura de specialitate sunt descrise treptele de formare la copii a deosebirii directiei drepte si stangi. Treapta initiala este stabilirea de catre copii a legaturii nemijlocite dintre directie cu partile corpului lor. Copiii incep sa deosebeasca mana dreapta de cea stanga, organele perechi si partile corpului lor in general. La aceasta treapta copilul poate sa determine amplasarea in dreapta sau in stanga sa. Drept punct initial in orientarea sa ii serveste pozitia propriului corp. Urmatoarea treapta importanta in dezvoltarea copiilor este trecerea la perceperea relativitatii si posibilitatea transferarii determinarii lor asupra altor obiecte.
De asemenea, se evidentiaza caile de formare a cunostintelor despre spatiu in diferite tipuri de activitati de invatare:
- Observarea organizata de educator a diferitor trasaturi si relatii spatiale;
- Citirea lor pe desene, schite;
- Practica copiilor in desenarea, scris, masurarea.
Toate aceste tipuri de invatare a copiilor sunt indispensabil legate intre ele si sunt insotite de comunicarea lor a datelor verbale despre trasaturile si relatiile spatiale sub forma de denumiri - termeni, determinari si reguli de actiune.
Locul de frunte in formarea cunostintelor despre spatiu il ocupa practica proprie a copiilor in procesul de desenare, de rezolvare a sarcinilor matematice. Ea creeaza conditii pentru acumularea si largirea experientei de viata a copiilor in reproducerea, folosirea unor sau altor cunostinte despre spatiu si a sintezei lor. Reprezentarile copiilor despre diferite trasaturi si relatii spatiale se consolideaza in procesul formarii deprinderilor si abilitatilor figurativ-grafice.
M. Pereteatcu in cursul Formarea reprezentarilor elementare matematice la prescolari evidentiaza trei directii de familiarizare a prescolarilor cu reprezentari spatiale [5]:
1. Orientarea ,,pe sine" / pe propriul corp (capul este sus, picioarele sunt jos);
2. Orientarea ,,de la sine" (in dreapta mea se afla dulapul, in stanga mea - masa);
3. Orientarea ,,de la obiecte" (eu ma aflu in dreapta tablei, in fata usii).
De asemenea autoarea evidentiaza:
- Orientare bidimensionala (pe suprafata plana, pe hartie; exercitii grafice);
- Orientare tridimensionala (in spatiu).
Concluzie, particularitatile reprezentarilor spatiale pot fi folosite in procesul de instruire matematica. Studierea reprezentarilor spatiale trebuie sa fie continuata precum in directia adancirii analizei teoretic-experimentale.
2.Aspecte formative ale jocului didactic matematic
Matematica fiind o activitate care utilizeaza termeni dificili inca de la varsta prescolara, se impune abordarea acesteia intr-un mod cat mai simplu si mai placut, iar jocul didactic raspunde acestei necesitati. Avand in vedere importanta jocului in aceasta perioada si tinand cont de opiniile psiho-pedagogilor din domeniul stiintelor educatiei, care au sesizat valentele lui informativ-formative, utilizarea acestei forme de organizare a activitatilor matematice reprezinta o metoda eficace de instruire a prescolarilor, deoarece reuseste sa imbine elementele distractive cu cele instructive [1]. 
Prin imbinarea dintre invatare si joc, educatoarea faciliteaza asimilarea cunostintelor matematice de la cea mai frageda varsta, stimuleaza dezvoltarea intelectuala a prescolarilor, asigura formarea unor deprinderi de calcul matematic si mai ales realizeaza toate aceste obiective intr-un mod antrenant pentru cei mici, asigurand astfel o retentie si un feed-back mai bun. 
Psihologii din domeniul stintelor educatiei au accentuat importanta utilizarii jocului didactic, acestia identificand o serie de avantaje ale acestei metode de realizare a activitatilor in gradinita [Ibidem]:


Fisiere in arhiva (1):

  • Formarea si dezvoltarea reprezentarilor spatiale la prescolari prin intermediul jocurilor.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

In limba romana:
1.Antonovici S., Jalba C., Nicu G. Jocuri didactice pentru activitatile matematice. Culegere. Bucuresti: Aramis Print, 2005.
2.Cemortan S. Educatia copiilor pentru jocuri. Chisinau: Stelpart, 2008. 144 p.
3.PaduraruV. Activitati matematice in invatamantul prescolar. Sinteze. Iasi: Polirom, 1999.
4.Peptan Z. Jocul didactic - mijloc de instruire a copiilor. Iasi: Polirom, 1985. 130 p.
5.Pereteatcu M. Curs de prelegere. Formarea reprezentarilor elementare matematice la prescolari. Volumul II. Balti, 2003.
Resurse online:
6.Gordea L. Formarea si dezvoltarea reprezentarilor spatiale la prescolari de varsta mare. Disponibil: https://graduo.ro/licente/pedagogie/formarea-si-dezvoltarea-reprezentarilor-spatiale-la-prescolarii-de-varsta-mare- (vizitat 07.06.2017).


Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!