Finalitațile educației

Extras din referat Cum descarc?

Actiunea educationala este produsul actiunii oamenilor, astfel ca poate fi explicata si abordata numai prin prisma intentiilor urmarite si a rezultatelor obtinute, ea reprezentand o activitate desfasurata in vederea realizarii unor finalitati clare si precise.
Finalitatile educatiei reprezinta orientarile asumate la nivel de politica a educatiei in vederea realizarii activitatii de formare-devoltare a personalitatii umane conform anumitor valori vizate in proiectarea sistemului si a procesului de invatamant.
Finalitatile circumscriu modelul de personalitate pe care educatia urmeaza sa-l formeze. Ele se diferentieaza si integreaza intr-un tot unitar in functie de cerintele sociale si descifrarea mecanismului psihologic al invatarii umane. Finalitatile actinuii educationale imbraca forma idealului educational, scopurilor si obiectivelor educationale. Ele se constituie intr-un sistem cu o functionalitate interna bine conturata , conferindu-i acest rol director si reglator propriu, oricarei actiunii educationale. 
Finalitatile reprezinta directiile, orientarile strategice ale functionarii invatamantului, intr-o anumita perioada istorica, a dezvoltarii social-economice si culturale a unei societati.
Finalitatea:
- finalitatea intentionala (activitatea conttienta a omului);
- finalitatea naturala sau materiala (a organismelor vii).
In pedagogie, finalitatea intentionata se identifica ori cu rezultatele proiectate ori cu rezultatele deja realizate prin intermediul activittsii, instrumentelor eduative. Finalitatile pot fi rezultate in proiect ori in fapt, produse.
Finalitatea in proiect de configureaza in pedagogie prin trei categorii: obiective, scopuri, idealuri.
Idealul educational este o categorie fundamentala in pedagogie, reprezentand pivotul teoretic si metodologic al diferitelor conceptii si sisteme practice in domeniul educatiei. In pedagogia contemporana, idealul educativ este si formarea personalitatii in integralitatea ei functionala,formarea omului ca o fiinta autonoma, deschisa, flexibila, creativa, adaptabila la schimbari. Idealul ofera imaginea de om optimala, proiectata si are caracter obiectiv si integral. Comparativ cu scopurile si cu obiectivele, idealul are cel mai mare grad de generalitate si de stabilitate.
In raport cu idealul se stabilesc scopuri. Acestea sunt pasi spre ideal, sunt laturi ale idealului. Scopul educational are caracter oarecare relativ, subiectiv si partial. Scopul educational este o perspectiva mai mult sau mai putin apropiata, coerenta, ce se finalizeaza intr-o forma si intr-un timp bine determinate.
In pedagogie, categoria de obiectiv desemneaza intentionalitatea procesului instructiv-educativ, concretizata in etapele cele mai mici ale proeictarii didactice. Comparativ cu idealul si scopul, in relatie cu care se gasesc, obiectivele au un grad mai mare de variabilitate, in continua actualizare in functie de schimbarile care apar, de exigentele impuse, de modalitatile de realizare.
Definirea obiectivelor educationale necesita considerarea unui ansamblu de functii:
- functia de comunicare axiologica: se refera la stabilirea selectiei si ierarhizarea obiectivelor in cadrul unui sistem de valori si antrenand sisteme axiologice;
- functia de anticipare a rezultatelor educatiei: obiectivele prefigureaza, ele sunt proiecte elaborate in ideea a ceea ce se asteapta sa se produca in final;
- functia evolutiva: obiectivele sunt conditii necesare in procesul de evaluare;
- functia de organizare si reglare a intregului proces pedagogic: functia conclusiva; obiectivele sunt implicate in toate fazele unei actiuni educationale (proiectare, implementare, evaluare).
Formularea obiectivelor trebuie sa fie la obiect, sa nu fie confundate cu:
- sarcinile (acestea indica ce face profesorul sau elevul in timpul lectiei, pe cand obiectivele indica ce trebuie sa stie si sa faca elevii);
- materia de predare (aceasta reprezinta continutul care, prin invatare, face sa fie insusite obiectivele).
Taxonomia finalitatilor
Criterii si sisteme de referinta:
- macro-micro (finalitati de sistem-finalitati de proces);
- grad de generalitate (obiectivele generale-specifice/intermediare; obiectivele cardu-obiectivele de referinta; concrete/operationale);
- continut psihologic (obiective cognitive, afective, psihomotorii);
- temporalitate;
- masurabilitate etc.
Clasificarea obiectivelor educationale
Se cunoaste o mare varietate de obiective in functie de diferite criterii:
- criteriul temporal:
-obiective pe termen lung (pentru anul scolar)
-obiective pe termen mediu (pentru semestru)
-obiective pe termen scurt (de la o zi la alta).


Fisiere in arhiva (1):

  • Finalitatile Educatiei.doc

Imagini din acest referat Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un cod promo pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

ex. Andrei, Oana
ex. Popescu, Ionescu

Pe adresa de email specificată vei primi link-ul de descărcare și codul promo. Asigură-te că adresa este corectă și că poate primi e-mail-uri.

2. Alege modalitatea de plată preferată:


* La pretul afișat se adaugă 19% TVA.


Hopa sus!