Factorii Psihosociali Care Influenteaza Rolul Actorilor in Comunicare

Extras din referat Cum descarc?

Esentiala in toata lumea vie, comunicarea si procesele de comunicare ne ghideaza existenta de o maniera atat de profunda si de cuprinzatoare, incat de cele mai multe ori trece neobservata, neconstientizata. Semn bun, tocmai pentru ca ,,mecanismele intelegerii reciproce functioneaza bine, exact atunci cand nu le percepem" (Dinu, 1997). In fond, pestilor le este infinit mai bine departe de,,luciditatea" facuta cadou de tarm.Traim intr-o vreme de explozie a ,,comunicarilor". Noi, oamenii, am adaugat functiilor primare ale comunicarii (de sustinere concreta si imediata a vietii indivizilor si comunitatilor de tot felul) functii noi, pe care le-am etichetat adesea drept principale, secundare, auxiliare, formale, informale, pozitive, negative etc.
Comunicare reprezinta instiintare, stire, veste, raport, relatie, legatura. Cam acestea ar fi sinonimele care ne sunt oferite de catre dictionarul explivativ pentru comunicare. Desi pare simplu, intelesul comunicarii este mult mai complex si plin de substrat. Comunicarea are o multime de intelesuri, o multime de scopuri si cam tot atatea metode de exprimare si manifestare.
Ce se intelege prin comunicare:
? o provocare constanta pentru psihologia sociala;
? o activitate;
? satisfacerea nevoile personale;
? legatura intre oameni, etc.
Comunicarea are o foarte mare influenta asupra personalitatii deoarece
in ziua de azi individul se defineste in functie de ceilalti iar
comportamentul reprezinta o constructie a persoanei in interactiunea
cu ceilalti. Interactiunea atrage concomitent comunicare. Ea presupune cel putin trei elemente -comunicator, mesaj, receptor, desi aceasta ,,triada fondatoare" este tot mai mult pusa in discutie in cercetari si lucrari recente.
Insa, pentru ca evenimentul comunicarii sa aiba loc este necesara interactiunea, in anumite conditii, a unor elemente structurale (emitator, mesaj,limbaj sau cod, canal de transmitere, receptor) constand in:
- intentia de a transmite informatii si idei;
- motivatia receptorului;
- existenta unor persoane, obiecte, evenimente si idei care constituie subiectul (sau referentul) mesajului;
- activitate comuna a sursei si receptorului;
- un limbaj suficient de comun sursei si receptorului;
- existenta unei relatii intre sursa si receptor, care presupune o coorientare adecvata si un anumit grad de intelegere;
- experienta comuna a sursei si receptorului;
- tehnologie (canal) care sa faca posibila transmiterea mesajului;
- un efect sau o schimbare, daca mesajul are semnificatie sau produce o reactie.
Emitatorul este un creator. El are capacitatea sa aleaga limbajul, cuvintele potrivite (adecvate), sa le inlantuiasca in ordinea dorita, sa le transmita printr-un anumit canal etc. In acest fel, prin mesajul sau, furnizeaza un intreg ansamblu de informatii - semne cu privire la propria persoana, la viziunea sa asupra obiectului comunicarii sau la situatia sociala pe care o doreste sau o percepe -care vor fi percepute, interpretate si evaluate de catre interlocutor, determinand reactiile, angajamentul, receptivitatea sau blocarea acestuia. Comunicarea nu se reduce asadar la schimburile dintre actori, fiind structuranta sub aspect social, in limitele constrangerilor situationale (constrangeri ale codului lingvistic,constrangeri ale sarcinii si constrangeri legate de normele sociale si de statute); in acest sens ea reprezinta un schimb de semnificatii intr-un ansamblu de tranzactii.
Citandu-l pe Watzlawick, J. C. Abric observa caracterul social, atotcuprinzator al comunicarii, dominanta acesteia asupra comportamentului uman: ,,Daca admitem ca, 
intr-o interactiune, orice comportament are valoarea unui mesaj, cu alte cuvinte este o comunicare, rezulta ca nu poti sa nu comunici, indiferent ca vrei sau nu".
Abric (1999), dar si Conrad (1990), Pettinger (2001), Anzieusi Martin(1994), identifica trei categorii de variabile ale comunicarii: actorii comunicarii,(desemnati in calitate de locutori, nu doar emitatori sau receptori); codul si canalul de comunicare; contextual si mediul de comunicare. Apropiat, (Duck, 1994) retine componentele individ, continutsi context.Relatiile interumane se bazeaza pegradul in care cei doi parteneri fac fa
ta acestei realitati (Duck, 1994). Rolul actorilor comunicarii este marcat de influentele variabilelor psihologice, cognitive si sociale. 
Potrivit lui J.C. Abric, actorii comunicarii sunt influentati in comunicare de trei tipuri de variabile: psihologice, cognitive si sociale.
Modelul propus de Lewin (1959)pentru explicareavariabilelor psihologice se bazeaza pe analiza a trei coordonate: principiile functionarii psihologice, mecanismele proiective si mecanismele de aparare.Conform principiilor functionarii psihologice, comportamentul indivizilor este rezultanta fortelor positive si negative care actioneaza asupra organismului la un moment dat si care modeleaza acest comportament in unul de apropiere sau de evitare.Pentru a-l intelege pe celalalt intr-o situatie de comunicare avem nevoie der aspunsul la doua intrebari fundamentale:ce anume incearca individul sa -si apropie?si ce cauta el sa evite? Ascultarea activa si modelul metaprogramelor din Programarea Neuro Lingvistica pot fi instrumente eficace in acest demers.
Variabilele psihologice sunt acelea care provin din personalitatea, nevoile, motivatiile si interesele locutorilor; ele se manifesta explicit, implicit sau inconstient.
Potrivit modelului propus de Lewin pentru explicarea comportamentului uman ( cf. J.C. Abric, 2002), comportamentul individului in campul social se concretizeaza in doua directii: 
- reducerea tensiunilor exercitate asupra sa;
- satisfacerea nevoilor create de fortele interne si externe care-l influenteaza.
Fig.1 Principiul functionarii psihologice
Daca urmarim conotatia fortelor care actioneaza asupra individului la un moment dat, suntem deacord ca ele pot fi: 
- forte pozitive, care corespund nevoilor de perfectionare, de atingere a unor obiective, de autorealizare. Ele creeaza tensiuni pozitive, care vor da nastere unui comportament de apropiere, ce vizeaza rezolvarea acestor tensiuni;
- forte negative, care corespund nevoilor de a ocoli anumite obiecte sua situatii, de a face in asa fel incat sa nut e intalnesti cu cineva, de evita un eveniment. Ele creeaza tensiuni negative, care stau la baza comportamentului de evitare (ca in Figura 2, idem).


Fisiere in arhiva (1):

  • Factorii Psihosociali Care Influenteaza Rolul Actorilor in Comunicare.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!