La baza analizei factorilor care sunt implicati in aparitia unor defecte, deficiente, incapacitati si/sau handicapuri sta conceptul de ,,dezvoltare". Dezvoltarea organismului uman se desfasoara pe mai multe paliere: 1. Dezvoltarea fizica - care presupune anumite modificari in lungime si greutate, modificari ale scheletului si musculaturii care influenteaza abilitatile motorii, modificari ale structurii si functiei creierului, inimii, a altor organe interne. Toate aceste modificari au un impact major asupra intelectului si personalitatii. De exemplu: o persoana cu pierdere de vedere sufera modificari semnificative la nivelul cognitiv, un copil cu pierderi de auz sufera si de o intarziere in dezvoltarea limbajului, un copil ramas imobilizat din cauza unor probleme locomotorii adopta reactii si conduite adaptative asupra personalitatii sale etc. 2. Dezvoltarea cognitiva - consta in modificari ce apar la nivelul perceptiei, invatarii, rationamentului, limbajului, memoriei etc. Aceste aspecte sunt legate de dezvoltarea intelectuala si sunt conectate strans cu dezvoltarea motorie si emotionala. De exemplu: anxietatea unui copil provocata de separarea fata de mama sa poate exista decat in conditiile in care copilul isi aduce aminte de trecut si poate anticipa viitorul. 3. Dezvoltarea psihosociala - implica modificari ce apar in sfera trairilor emotiilor, a personalitatii individului si a relatiilor interpersonale ale acestuia. Performantele cognitive ale individului, precum functionarea ,,biologica" a organismului, sunt conditionate de modul in care este evaluata si conceptualizata propria persoana. Un rol fundamental in determinarea dezvoltarii psihofizice a copilului il are interactiunea dintre urmatorii factori: - ereditate; - factorii de mediu; - educatia. Sub aspect cantitativ si calitativ, acesti factori directioneaza si conditioneaza dezvoltarea oricarei persoane, inclusiv a acelor persoane la care sunt prezente dificiente de natura organica, functionala sau de evolutie. Ereditatea reprezinta caracteristica de baza a materiei vii de a transmite, de la o generatie la alta, informatii/mesaje de specificitate care tin de specie sub forma de cod genetic, grupul de apartenenta sau individul. Aceste informatii se materializeaza in trasaturile de ordin fizic, biochimic si functional, echilibrul si mobilitatea proceselor de excitatie si inhibitie, plasticitatea sistemului nervos central, predispozitiile catre o forma sau alta de evolutie a starii de sanatate etc. In urma desfasurarii unei multitudini de cercetarii stiintifice asupra dimensiunii genetice (ereditare), putem extrage urmatoarele concluzii: - mostenirea ereditara nu este o transmitere liniara a trasaturilor antecesorilor, ci un complex de predispozitii si potentialitati; - unicitatea biologica, in calitate de premisa a unicitatii psihice, este conferit de factorul ereditar; - zestrea genetica a fiecarui individ este selectata prin hazard; - ceea ce tine de factorul ereditatii se poate manifesta in diverse etape de varsta sau poate, din contra, sa ramana in stare de latenta pe intregul parcurs al vietii; - nu intotdeauna ceea ce este ereditar coincide cu ceea este congenital (sau innascut), care include si elemente insusite in urma anumitor influente din perioada prenatala/intrauterina; - factorul ereditar nu este manifest in aceeasi masura in diverse aspecte ale vietii psihice; unele dintre acestea sunt amprentate mai puternic de factorul ereditar, altele intr-o masura mai mica; - la persoane diferite, aceeasi trasatura psihica poate fi consecinta unor factori diferiti: daca factorul ereditar poate fi decisiv pentru unele persoane, pentru altele, mediul sau educatia poate fi determinant.
Cucos, Constantin, Psihopedagogie pentru examenele de definitivare si grade didactice, Editura Polirom, Iasi, 2009. Ghergut, Alois, Sinteze de psihopedagogie speciala. Ghid pentru concursuri si examene de obtinere a gradelor didactice, Editura Polirom, Iasi, 2005. Golu, Pantelimon, Invatare si dezvoltare, Editura Stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti, 1985. Tutunaru, Mircea; Croitoru, Razvan; Loredana, Luca; Luca, Stelian; Morega, Bogdan; Morega, Tutunaru, Romulus Mihail; Enescu, Florian Dorian, Consiliere si psihopedagogie speciala, Editura Maiastra, Targu-Jiu, 2011.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).