Evoluția Imaginii de Sine și a Percepției Sociale de la Naștere Până în Adolescență

Extras din referat Cum descarc?

Imaginea de Sine evolueaza paralel cu cea a Eului. Fiecare stadiu al dezvoltarii psihice umane inregistreaza, in ceea ce priveste constituirea si dezvoltarea imaginii de Sine anumite particularitati.
Inca de la nastere, copilul este investit cu identitatea de familie, care ulterior se dezvolta in imaginea de Sine, prin care se preia la nivel individual intreaga incarcatura de social (ridicat sau scazut) a spitei.
Extras din domeniul speculatiilor, fenomenul identificarii, legat foarte strans de constientizarea identitatii, a fost studiat mai ales prin "recunoasterea de Sine" in oglinda a copiilor mici (la 7 luni).
Copilul se descopera in oglinda, isi misca mainile, isi zambeste, observa, imprima controlul de conduita si mimica si are o explozie de energie, comprehensiune. Imaginea speculara creeaza comprehensiune si eliberare de tipul de adaptare primara necentrat Momentul (chiar si fara oglinda) se considera ca fiind de trecere spre un nivel de inteligenta instrumentala si coincide cu constituirea structurii narcisiste a Sinelui, structura ce se exprima prin tendintele de afirmare, prin dorinta de a vedea si de a fi vazut, ca si prin dorinta de a aparea intr-o lumina favorabi la.
Recunoasterea imaginii proprii in oglinda este o sursa de jubilare si punctul de spijin al identificarii. 
Recunoasterea de Sine, in oglinda, este un proces in care se pot diferentia doua serii de evenimente cognitive in actul de identificare. Primul se refera la recunoasterea faptului ca in oglinda se afla propria persoana sau imaginea ei. Al doilea eveniment se refera la faptul ca ceea ce se vede in oglinda nu este o persoana in carne si oase, concret inconjurata de lucruri concrete, ci o imagine ce se misca in spatialitatea imaginilor ce reflecta prin spatialitatea imaginilor, spatialitatea realitatii.
Aici va fi sursa identificarii secundare provenind din aceasta forma a unui Eu verbal ideal: aceasta forma situeaza instanta Eului inca dinainte de determinarea sa sociala intr-o directie de fictiune niciodata ireductibila pentru individul singur. Aceasta actiune exclusiv vizuala a unei imagini similare deschide spre identificarea homeoforma si prin efectele de mimetism catre identificarea heteroforma. Functia stadiului oglinzii este de a stabili o relatie a organismului cu realitatea sa proprie, a lumii endogene la
lumea inconjuratoare. 
Inca din aceste faze timpurii ale dezvoltarii umane sunt inca putin coezive cele trei fatete ale Sinelui: Sinele corporal material (ce se refera la constientizarea caracteristicilor proprii corporale), Sinele social (statut, rol- apartenenta la grupul social) si Sinele spiritual ce se refera la aptitudini, activitati si circularea acestora. Acesta din urma este sanctuarul dorintelor si emotiilor.
Perceptia sociala a copilului inregistreaza o evolutie constanta incepand cu diversificarea formelor de conduita ale copilului.
Intre 1-3 ani conduitele copilului devin mai coerente la solicitarile jocului, mai ales la varsta de 2 ani.
La 2 ani copilul se joaca in tovarasia altor copii, oprindu-se din cand in cand pentru a se odihni si pentru a sesiza jocul partenerilor. Momentele de observatie constituie un fel de participare la jocul altora. Apar totusi unele conduite de complezenta, cum ar ft surasul, atractia altui copil prin declaratii de asistenta.
Dupa varsta de 2 ani copilul poate sa-si astepte randul cu alti copii la diferite activitati. Relatiile pe verticala sunt mai facile. Cu copiii mai mici este mai intelegator, iar cu cei mai mari mai activ si integrat. Cu persoanele mai mari care se joaca cu el este perfect integrat.
Relatiile de joc la 2 ani se pot imparti in active ( pozitive si negative), pasive si defensive. Printre relatiile pozitive active se numara situatiile in care copilul da o jucarie, sau ii propune altuia sa faca schimb de jucarii. Relatiile active negative sunt legate de rapirea jucariei. Printre relatiile pasive pozitive se pot cita cele in care copilul accepta mangaierea, schimbul de jucarii, iar relatiile pasive negative sunt cele in care copilul incaseaza betaia, cearta de la partenerul sau.
Desi in procesul de conturare a identitatii exista numeroase laturi afective, nu putem ignora elementele cognitive ale acestuia. Aceste elemente se refera la cunoasterea caracteristicilor corporale si la recunoasterea lor. Nu exista o totala concordanta evolutiva intre aceste doua laturi ale cunoasterii de Sine.
Intre 3-6 ani identificarea copilului se realizeaza cu modelele umane cele mai apropiate, modelele parentale. Conditia de identificare parcurge patru cai. Prima se realizeaza pe seama perceperii unor similitudini de infatisare cu modelele parentale (parul, ochii), a doua pe seama perceperii unor similitudini de caracteristici psihice (este tot asa de inteligent ca tata, etc). A treia cale se realizeaza prin adoptarea unor conduite atribuite si gesturi ale modelului, iar ultima prin insusirea de conduite, gesturi si atribute pe care le identifca urmarind modelul.
Identificarea cu parintii incepe inca din perioada anteprescolara, mai ales pe ultimele doua cai. In perioada prescolara sunt mai active primele doua cai de identificare. In mod obisnuit identificarea mai activa este cu parintele de acelasi sex. Impartirea afectiunii parentale nu se face fara frustratii si tensiune.
Dupa 5 ani identificarea are tendinta de a se largi datorita contactelor sociale si culturale. Identificarea cu modelele parentale are doua efecte:
- primul consta in dezvoltarea de conduite considerate ca atribuibile sexului caruia apartine copilul in conformitate cu modelele din mediul de cultura;
- al doilea consta in formarea constiintei (a Superegou-ului). Constiinta reuneste standardele de conduite morale, valori, dorinte, dar si autocontrol privind respectarea acestora.
In contextul identificarii prezinta importanta deosebita triunghiul afectiv mamatata- copil. Copilul (baiat) descopera treptat, dupa 3 ani, ca mama de care este atat de legat e altfel decat el, iar tatal, la fel cu el, este puternic, viril, iubit si admirat de mama. Acest lucru este considerat ca o frustratie a propriului drept de a fi iubit de mama. Cu fetitele se petrec lucruri similare. Dupa 5 ani identificarea in familie este constituita.
In timp ce cunoasterea caracteristicilor psihice este dominata, pe de o parte, de acceptarea imaginii impuse de cei din jur ( Eu am ochii ca mama fiindca asa mi-a spus tata- relateaza un copil de patru ani), cunoasterea insusirilor corporale proprii se realizeaza ca imagine de Sine din suporturi peceptibile.
Interesante in acest sens sunt experimentele efectuate de Rene Zazzo. In cadrul


Fisiere in arhiva (1):

  • Evolutia Imaginii de Sine si a Perceptiei Sociale de la Nastere Pana in Adolescenta.doc

Imagini din acest referat Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un cod promo pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

ex. Andrei, Oana
ex. Popescu, Ionescu

Pe adresa de email specificată vei primi link-ul de descărcare și codul promo. Asigură-te că adresa este corectă și că poate primi e-mail-uri.

2. Alege modalitatea de plată preferată:


* La pretul afișat se adaugă 19% TVA.


Hopa sus!