Evaluarea Scolara

Extras din referat Cum descarc?

Prin procesul de evaluare ne pronuntam asupra starii unui fapt, proces la un anumit moment, din perspectiva informatiilor pe care le culegem cu ajutorul unui instrument care ne permite sa masuram in raport cu o anumita norma la care ne raportam. 
1. Evaluare si notare 
Schimbarile complexe in ceea ce priveste utilizarea unor strategii 
moderne ale invatarii presupun si metode de evaluare adecvate. 
Evaluarea trebuie sa fie coerenta cu noile stiluri si metode de predare - invatare si sa fie gandita ca un instrument pentru imbunatatirea activitatii, nu ca o ,,proba" a ceea ce stiu sau nu stiu?! elevii la un moment dat. Organizarea unei activitati interesante, in care elevii (si profesorii) se simt bine in timpul invatarii nu este un scop in sine. Trebuie sa inregistram mereu progresele pe care le fac elevii in procesul de invatare. De aceea, evaluarea este menita sa ne sprijine pentru a imbunatati invatarea, nu sa probeze ca elevii au invatat ceva anume (si cat anume) ca si informatie. 
Din aceste motive profesorii trebuie sa foloseasca atat evaluarea formativa (pentru procesul de predare - invatare) cat si evaluarea sumativa (pentru ,,produsele" care rezulta in urma invatarii). 
Pentru a evalua procesul, profesorii pot utiliza ,,cartonase de iesire", care sa contina trei intrebari:
- Care au fost cele mai importante concepte invatate in aceasta lectie?
- Ce este inca neclar?
- Ce v-a placut cel mai mult in aceasta lectie?
sau chestionare de evaluare la sfarsitul fiecarui capitol sau chiar la sfarsitul unor lectii. In acest mod profesorii primesc feed - back de la elevi si pot sa faca schimbari in procesul de invatare pentru a imbunatati pasii urmatori. Pe de alta parte, profesorii vor evalua si ,,produsul" invatarii, masurand insa ceea ce elevii au realizat in raport cu obiectivele lectiei nu ce anume sau cat nu stiu. 
In ceea ce priveste evaluarea sumativa, profesorii pot folosi pe langa testele scrise sau examinarea orala si alte ,,probe" de evaluare, care pun accentul pe ,,interactivitatea" dintre elev si profesor. Profesorii trebuie sa aiba in vedere utilizarea acestora si pentru faptul ca presupun munca in grup, unde fiecare elev actioneaza ca membru al grupului respectiv (metode utilizate cu precadere de predarea - invatarea interactiva). Deci ei trebuie sa evalueze si activitatea grupului ca un tot, dar si felul in care fiecare elev lucreaza in grupul respectiv. Se poate apela si la autoevaluare; elevii trebuie incurajati sa reflecteze asupra propriei activitati si trebuie sa invete sa-si aprecieze (cu note!) propria invatare. 
2. Metode traditionale de evaluare. 
Metodele traditionale de evaluare au capatat aceasta denumire 
datorita consacrarii lor in timp ca fiind cele mai des utilizate. Din aceasta categorie fac parte: 
- Probele orale;
- Probele scrise;
- Probele practice. 
Probele orale 
Probele orale reprezinta metoda de evaluare cea mai des utilizata la clasa. 
Avantajele utilizarii probelor orale vizeaza:
- Flexibilitatea si adecvarea individuala a modului de evaluare prin posibilitatea de a alterna tipul intrebarilor si gradului lor de dificultate in functie de calitatea raspunsurilor oferite de catre elev;
- Posibilitatea de a clarifica si corecta imediat eventualele erori sau neintelegeri ale elevului in raport de un continut specific;
- Formularea raspunsurilor urmarind logica si dinamica unui discurs oral, ceea ce ofera mai multa libertate de manifestare a originalitatii elevului, a capacitatii sale de argumentare etc.;
- Tipul de interactiune directa creata intre evaluator si evaluat (profesor si elev), de natura sa stimuleze modul de structurare a raspunsurilor de catre elev, incurajand si manifestari care permit evaluarea comportamentului afectiv - atitudinal. 
Limitele acestor probe:
- Diverse circumstante care pot influenta obiectivitatea evaluarii atat din perspectiva profesorului, cat si cea a elevului. De exemplu, gradul diferit de dificultate al intrebarilor de la un elev la altul, variatia comportamentului evaluatorului etc., genereaza o puternica varietate interindividuala si intraindividuala intre evaluatori sau la acelasi evaluator in momente diferite, la fel cum starea emotionala a elevului in momentul raspunsului influenteaza performanta acestuia din punct de vedere al calitatii prestatiei sale; nivelul scazut de validitate si fidelitate;
- Consumul mare de timp, avand in vedere ca elevii sunt evaluati individual. 
Probele scrise
Probele scrise sunt practicate, si uneori chiar preferate, datorita unora dintre avantajele lor imposibil de ignorat in conditiile in care se doreste eficientizarea procesului de instruire si cresterea gradului de obiectivitate in apreciere. Dintre acestea mentionam:
- Economia de timp pe care o realizeaza in cadrul bugetului alocat relatiei predare - invatare - evaluare. Probele scrise permit evaluarea unui numar mare de elevi intr-un timp relativ scurt.


Fisiere in arhiva (1):

  • Evaluarea Scolara.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!