Invatamantul apare ca o etapa importanta in pregatirea individului. Desi copilul porneste la drum cu un pachet educational relativ ,,sarac", pe parcurs el isi imbogateste cunostiintele si isi dezvolta o personalitate. ,,Omul nu poate deveni om decat prin educatie", spune Kant , ceea ce arata ca educatia este o dimensiune constitutiva a fiintei umane. Problema educatiei tinde sa devina o problema prioritara si toti cei care vad limpede evolutia fiintei umane, a fiintei rationle si a umanitatii, in ansamblul ei, situeaza in centru educatia. Educatia este procesul prin care se transmit cunostinte, se formeaza deprinderi si se dezvolta priceperi in vederea formarii si dezvoltarii personalitatii unui subiect. Educatia este un proces continuu si se realizeaza in conformitate cu particularitatiile de varsta si individuale ale elevilor. Ea poate fi de trei tipuri: formala, nonformala, informala. In Dictionarul international al educatiei intalnim cele trei notiuni corelate: educatie formala - ,,1. educatie in care rolurile de profesor si elev sunt bine definite si in care o latura accepta responsabilitatea celeilalte; 2. educatia primita in scoala, opusa celi acumulate independent sau in cursul serviciului"; educatie informala- ,, educatie in care nu se pot distinge doua laturi (de exemplu: profesor si student); de asemenea educatia dobandita de unul singur prin citit, experienta de viata, etc."; educatie nonformala - ,,1. educatia primita in afara scolii sau in afara anilor afectati prin statutul scolaritatii, de exemplu, educatia adultilor; 2. educatia are loc in afara scolii-de exemplu, prin influenta mediului familial, a grupelor de prieteni si a mediului de viata." Sintetizand aceste definitii, putem afirma faptul ca educatia formala este educatia institutionalazata, educatia nonformala este educatia extrascolara, iar educatia informala este educatia difuza. In continuare voi incerca sa evidentiez caracteristicile fiecarei forme, cat si modul lor de interactiune pe parcursul vietii indivizilor. EDUCATIA FORMALA Notiunea moderna de educatie formala nu se deosebeste prea mult de sensul amintit, daca admitem ca are ca obiectiv fundamental formarea persoanei educatului. Totusi sensul actual al acestei notiuni a suferit o importanta deplasare de accent, de la semnificatia de scop, la aceea de organizare, dobandind in mod ferm intelesul de educatie formalizata, in sens de institutionalizata. Unii autori pun in evidenta faptul ca educatia scolara (adica formala) constituie o perioada de activitate intensiva, urmarind cu precadere formarea persoanei Sa nu uitam insa ca ea dureaza 15-20 de ani si nu reprezinta mai mult decat o introducere in sfera culturii si a pregatirii initiale pentru educatia permanenta, care se va extinde de-a lungul vietii. Educatia formala nu poate fi de intensiva, de concentrare maxima deoarece ea se adreseaza, in primul rand, copilului, persoana aflata in dezvoltare, la care invatarea trebuie sa alterneze cu perioade de repaus sau de vacante. Realizarea educatiei in mod competent presupune totdeauna prezenta si actiunea unui personal anume pregatit , personalul didactic.O caracteristica nu mai putin importanta a educatei formale o constituie actiunea de evaluare, care se realizeaza in forme, moduri si etape anume stabilite pentru a facilita reusita sscolara, succesul formarii elevilor.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).