Educatie Integrata

Extras din referat Cum descarc?

Modalitati de integrare scolara a copiilor cu dizabilitati (in raport cu tipul si gravitatea deficientii sau a tulburarilor)
Integrarea scolara a unui elev cu un anumit grad de dizabilitate inseamna a-i asigura accesul la educatii in conformitate cu principiul egalizarii sanselor.
Deci, integrarea scolara a copiilor cu cerinte educative speciale presupune:
- intelegerea din partea cadrelor didactice a cerintelor educationale speciale individuale
- o adaptare a materialelor si mijloacelor de invatare.
- programe scolare adaptate la particularitatile fiecarui elev.
- un management al clasei care sa permita forme flexibile de instruire.
- forme de evaluare care evidentiaza progresul individual.
Din categoria copiilor cu dizabilitati fac parte atat copii cu deficiente propriu - zise, la care cerintele speciale sunt multiple, inclusiv educative, cat si copii cu deficiente, dar care prezinta manifestari stabile de inadaptare la exigentele scolare. Deci din aceasta clasa fac parte:
- copii cu deficiente senzoriale: vizuale, auditive, locomotorii
- copii cu deficiente mentale, intelectuale, tulburari de invatare si dificultati cognitive
- copii cu tulburari afective (emotionale)
Integrarea unor asemenea copii se poate face:
- total, adica isi petrec timpul in totalitate la scoala obisnuita, cu exceptia eventualelor programe terapeutice care se pot desfasura in spatiul aceleiasi scoli sau in cabinete specializate.
- partial, caz in care copiii cu cerinte speciale isi petrec doar o parte din timpul sau in scoala obisnuita iar restul programului se desfasoara intr-o unitate scolara specializata.
- ocazional, caracterizeaza situatiile cand elevii cu dizabilitati participa la activitati comune cu colegii lor din scoala obisnuita.
Un rol foarte important in sprijinirea copiilor cu deficiente de orice natura il au parintii respectiv familia; parintii joaca rol de mediator intre copil si persoanele straine.
Formele de integrare scolara a copiilor cu deficiente pot fi: clase diferentiate, integrate in structurile scolii obisnuite, grupe de cate 2-3 copii cu deficiente inclusi in clase obisnuite sau integrarea individuala in clase obisnuite.
Integrarea scolara exprima atitudinea elevului fata de scoala pe care o urmeaza, conditia psihica in care actiunile instructiv - educative devin accesibile copilului consolidarea unei motivatii puternice care sustine efortul copilului in munca de invatare, situatii in care copilul poate fi considerat un colaborator la actiunile desfasurate pentru educatia sa; corespondenta total intre solicitarile formulate de scoala si posibilitatile copilului de a le rezolva; existenta unor randamente la invatatura si in plan comportamental considerate normale prin raportarea la posibilitatile copilului sau la cerintele scolare.
Cand se pune problema integrarii copiilor cu deficiente mentale, accentul trebuie pus pe masurile anticipative, centrate pe problemele ce caracterizata fiecare copil si care pot sprijini integrarea lor organica in fluxul normal din scoala obisnuita. Motivul acestei anticipari este faptul ca multi copii cu esec scolar repetat ajung sa fie suspectati si ulterior declarati ca fiind deficienti mentali.
Deci, este necesara luarea unor masuri ameliorate, de sprijinire sau de protejare, astfel:
- prin stimularea generala si terapie specializata pe plan senzorial, psihomotor, de limbaj in perioada varstei prescolare.
- prin acordarea unei atentii deosebite debutului scolar pentru toti copii si in sens restrans pentru cei care prezinta dificultati in comunicare si relationare, in orientare.
O problema deosebita este generata de copii cu deficiente mentale din clasele V - VIII sau aflati la finalul procesului de scolarizare cand acestia nu pot fi asimilati in functie de pregatirea lor de piata muncii. Aceasta problema isi gaseste rezolvarea prin infiintarea unor ateliere de microproductii in incinta scolilor urmata de comercializarea respectivelor produse sau prin infiintarea unor asociatii de tip familial (acolo unde e posibil, chiar prin asocierea familiilor absolventilor in cauza). Astfel, absolventii respectivi, fara experienta si fara abilitate in planul relatiilor sociale si antreprenoriale, pot beneficia de supravegherea si indrumarea din partea parintilor, a tutorilor sau a altor persoane investite de comunitatea locala cu responsabilitati in sprijinirea si ajutorarea lor.
O situatie speciala este generata de integrarea elevilor din spectrul autist si a celor cu sindromul Asperger. Persoanele care au in comun o serie de dificultati ce afecteaza comunicarea, relatiile si imaginatia sunt cu tulburari din spectrul autist.
Pentru integrarea acestor elevi se vor organiza activitati prin care sa se reduca anxietatea, sa stimuleze comunicarea, desfasurarea sarcinilor propuse sa se realizeze intr-o anumita succesiune de etape pentru a valorifica cat mai rapid o serie de elemente sau stimuli de care e atras elevul autist. Elevii cu sindrom Asperger prefera rutina si devin anxiosi daca aceasta se schimba. Pentru integrarea lor se recomanda pregatirea pentru schimbari cu mult inainte ca acestea sa se produca, elaborarea unui program de activitati zilnice, bine organizate, clare, precise, folosirea povestirilor si jocurilor de rol pentru a-i invata abilitati sociale.


Fisiere in arhiva (1):

  • Educatie Integrata.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!