Educatia Adultilor

Extras din referat Cum descarc?

In capitolul ,,Suportabila realitate" din vasta lucrare in sase volume inchinata ,,Metodei", Edgar Morin descrie situatia omului prin urmatoarele cuvinte: 
,,Realitatea este cruda pentru fiinta umana, aruncata pe Terra, ignorandu-si destinul, supusa mortii, neputand scapa de dolii fatale, de hazardul sortii, durerilor, servitutii, rautatii de origine propriu-zis umana, ea este cu atat mai cruda cu cat e mai plenar constienta si sensibila. 
Extrema sa emotivitate, excitabilitate, iritabilitate il fac vulnerabil la toate loviturile sortii. Aptitudinea sa de a suferii e pe masura aptitudinii sale de a se bucura, aptitudinea sa pentru nenorocire e inseparabila de aptitudinea sa pentru fericire, iar fiecare pierdere a fericirii determina nefericirea. El secreta fara incetare dorinte care se sparg in fata realitatii. El traieste inconjurat de amenintari naturale si umane; zeii, demonii, monstrii care personifica temerile sale ii inspira o teroare permanenta. Este jucaria razboaielor, opresiunii si, din timpuri istorice, el este aservit aproape tot timpul si tot locul. El este ceea ce nu sunt animalele, rau, distrugator si cruzimea sa face parte din cruzimea lumii. Un numar incalculabil de suferinte vin din incomprehensiunea si neintelegerea cu ceilalti, mai ales apropiati. Constiinta mortii il acompaniaza din copilarie ca si constiinta a distrugerii absolute a unicei si pretioasei sale comori, Eul sau si nu mai putin teribil, moartea celor iubiti care fac parte din fiinta lui. Asadar realitatea are caractere oribile. Fiinta umana este delivrata cruzimii lumii." (E. Morin, La methode, 5. L'humanite de l'humanite , L'identite humaine, 2001, pp. 165-166) 
Una dintre temele interogatiei noastre asupra existentei umane ar putea fi formularea lui Morin: ,,In ce joc suntem? Suntem in mai multe jocuri, jucati, jucarii, dar in acelasi timp jucatori. Intreaga existenta umana este jucatoare si jucata; fiecare individ este o marioneta manipulata de anterior, interior si de exterior si in acelasi timp, o fiinta care se auto-afirma in calitatea sa de subiect." (Morin, op. cit., p. 330). Desigur ca ne putem aminti aici extraordinara poveste a lui Carlo Goldoni ,,Pinochio", papusa de lemn fara sfori care isi dorea sa ajunga un copil adevarat. Pentru a primi insa un dar atat de mare era nevoie de un sacrificiu al egoismului, doar in momentul in care Pinochio se jertfeste pentru a-si salva tatal, papusa de lemn moare si, in locul ei apare o fiinta vie, in carne si oase. Povestea lui Goldoni poate fi inteleasa ca parabola pentru propria noastra situatie existentiala: si fiinta umana vrea sa devina ,,adevarata", eliberata de constrangerile egocentrismului, capabila de auto-realizare si auto-implinire. De aici insa nevoia de sacrificare a constrangerilor date de diversele naratiuni falsificatoare, de conceptiile modeste despre lume si viata cu care am crescut, pe care le-am invatat la scoala sau pe care le-am colportat din cultura lumii. 
MODELUL EVOLUTIV AL V. SATIR
Asistent social la origine si membru al scolii de la Palo Alto pentru cativa ani, V. Satir, dupa o indelungata practica psihoterapeutica a propus un model antropologic de esenta umanista pentru a circumscrie personalitatea umana din perspectiva sistemica. Model ei pune accentul pe:
- capacitatea de integrare;
- creativitate;
- valoare personala;
- comunicare deschisa intre parteneri.
Conceptul de homeostazie (caracteristic sistemicii) primeste la autoarea americana urmatoarea forma: tendinta organismelor de a cauta un echilibru dinamic in conditiile date de relatii instabile cuprinse intr-un proces de transformare continua.
Homeostazia in familii defineste:
- un comportament complementar al membrilor familiei;
- o comunicare circulara, previzibila si recurenta.
Obiectivul terapiei: prin noi cunostinte si experiente sa le dam oamenilor sansa de a vedea si intelege lumea altfel. Rezultatul acestor interrelatii sunt ,,noile achizitii" ca baza a evolutiilor viitoare. Nu trebuie sa demolam ,,vechile achizitii" (intelese ca sistemul de credinte, valori, aspiratii, conceptii etc., acumulate de-a lungul timpului in urma presiunilor educative, auto-educative, culturale sau sociale), acestea, nemaifiind eficace se demodeaza si se demoleaza cu incetul, atrofiindu-se. 
Un alt concept satirian este cel al ,,schemelor" respectiv al tiparelor dupa care tindem sa judecam oamenii de o maniera ultra-simplista, dar deosebit de avantajoasa pentru mintea noastra. In jurul fiecaruia se ,,construiesc scheme" care cuprind caracteristici personale pregnante (tata este betiv si scandalagiu, Gigel e silitor si cuminte etc.). Aceste scheme tind sa devina imuabile si ajung in prim plan - omul nu mai este vazut decat prin prisma lor. Satir este interesata de cum sunt construite si intretinute schemele, de procesul care a constituit problema si nu de continutul explicit al discutiilor. Aceste scheme sunt cu alte cuvinte ,,etichetele" prin care ii desemnam pe ceilalti intr-o parcimonioasa economie a gandirii. Doar surprinderea schemelor creeaza premisele eludarii lor inspre o privire si intelegere mai complexa a fenomenului uman atat de inepuizabil in manifestarile lui. 
SCHIMBARE SI INVATARE
,,Schimbarea este un alt mod de a vorbi despre viata" spune Satir; procesul de schimbare si respectiv de adaptare este natural, el favorizand atat cresterea cat si dezvoltarea relatiilor functionale adecvate situatiilor. Speranta autoarei este ca indivizii se pot schimba invatand noi moduri de gandire si actiune materializate in noi achizitii care sa transforme in desuetudine pe cele vechi, simpliste, redundante si reductioniste. Tendinta spre schimbare presupune o deschidere spre o invatare continua de noi abordari, conceptii si comportamente. Se vede de aici ca procesul invatarii este conceput mult mai profund si mai complex decat asa cum l-am inteles din scoala. Aceasta invatare nu se multumeste cu acumularea unor cunostinte folositoare de larga cultura generala, ci mai degraba tinde spre transformari atitudinale si comportamentale ce duc la schimbarea structurilor personalitatii in ansamblul ei. In urma acestor invatari/schimbari omul isi poate redimensiona pozitionarea sa fata de sine, ceilalti si lumea inconjuratoare. 
CONSTRUCTIA DE BAZA
Eul ca centru al personalitatii este inconjurat de opt aspecte pentru a forma o mandala (inseamna cerc in limba sanscrita). Cele opt aspecte sunt urmatoarele:
- fizic si nutritional;
- intelectual si emotional;
- interactional si contextual;
- senzitiv si spiritual.
1. FIZIC: Atitudinea individului fata de propriul corp care influenteaza sensul eului; tot
ce tine de igiena, miscare, odihna sau relaxare pentru a asigura o buna ,,functionare". Tinand cont de fizic luam in seama complicata ,,masinarie" care este corpul nostru, baza a activitatilor mundane efectuate zilnic. O importanta dimensiune a aspectului fizic este si acordul (sau dezacordul) cu corpul nostru; de aici pot aparea o serie de probleme, complexe, nesigurante sau timiditati ce restrang manifestarea plenara si libera a individului.
2. NUTRITIONAL: Absorbtia si asimilarea alimentelor pentru a reface energia fara de 
care sistemul tinde sa functioneze haotic sa se dezechilibreze sau sa colabeze. Efectele nefaste ale unor comportamente nesanatoase precum: consum excesiv de alimente, alcool, cafea, etc., pot complica inutil viata. Alimentatia potrivita varstei, profesiei, anotimpului sau perioadei din zi; cantitatea si calitatea, excesul, insuficienta sau unilateralitatea sunt indicatori ai starilor noastre de sanatate fizica, emotionala sau intelectuala, dar si a problemelor pe care le putem avea cu noi insine (sa ne gandim doar la extremele: bulimie sau anorexie).


Fisiere in arhiva (1):

  • Educatia Adultilor.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!