Educabilitate

Extras din referat Cum descarc?

Educabilitatea reprezinta capacitatea fiintei umane de a beneficia de actiune educativa si de a realiza acumulari progresive in plan comportamental. Prin urmare, educabilitatea priveste omul ca fiinta educabila, care se modeleaza structural si informational sub actiunea conjugata si interdependenta au unui complex de factori interni si externi.
1.1Caracteristicile individuale care definesc educabilitatea.
Aceste caracteristici faciliteaza activitatea de invatare planificata, eficienta si continua ele pot fi grupate in doua categorii principale: 
a)caracteristici cognitive: din perspectiva educabilitatii, o importanta deosebita pentru dezvoltarea personalitatii omului au urmatoarele caracteristici individuale cognitive: 
-abilitate individului de a folosi diverse strategii de invatare (studiul individual, munca in grup, munca independenta etc);
-Competenta individului in deprinderile de baza ale invatarii(citirea cu scop, observarea, intelegere, comunicarea etc)
-Existenta unor deprinderi intelectuale dezvoltate(Rationamentul, gandirea critica, organizarea si aplicarea cunostintelor etc)
-Abilitatea individului de a folosi diverse mijloace de invatare (manuale, lucrarile de referinta, mijloacele programate etc)
-Abilitatile individului de a-si organiza propriile experiente de invatare(identificarea nevoilor de invatare, planificarea si indeplinirii activitatilor de invatare, evaluare propriilor rezultatele invatarii etc)(R.H.Dave, 1973, p. 90).
Elementul cheie al educabilitatii il constituie capacitatea individului de auto dirijare in actul invatarii. Aceasta variabila este data de abilitatea individului de a-si organiza propriile experiente de invatare si de a-si evalua corect progresele realizate. Pe langa faptul ca omul poate fi educat sau ca poate invata, educabilitatea contine si ideea fundamentala dupa care el " este capabil sa aleaga invatarea, timpul, modul, locul si continutul acesteia"(Gh. Tomsa, 1989).
b)caracteristici individuale non-cognitive: aceste caracteristici pot suplini, compensa sau completa caracteristicile individuale cognitive, facilitand astfel dezvoltarea personalitatii si adaptarea omului la conditiile de mediu. Este vorba aici de anumite aspecte emotionale, motivationale si atitudinale, cum ar fi: motivele invatarii, atitudinea pozitiva fata de invatarea continua, increderea in propria capacitate de invatare si in fortele proprii(A.J. Cropley, R.H.Dave, 1978,p.119).
Aceste aspecte non-cognitive ale educabilitatii nu trebuie neglijate de catre educator in procesul educatiei, intrucat ele constituie premise si, totodata, conditii importante ale invatarii.
1.2. Tipuri de educabilitate: manifesta si latenta sunt strans legate intre ele insa, prezinta unele particularitati specifice. a) Educabilitatea manifesta se refera la ceea ce poate realiza individual in contextul limitelor impuse de educatie institutionalizata prin intermediul examenelor de selectie. Aceste examene sunt folosite pentru a separa ceea ce este mai capabil de ceea ce este mai putin capabili. In scoala actuala principala functie a examenelor consta in evaluare a volumului de cunostinte si in Testarea capacitatii individului de a le manipula. Dupa opinia noastra, este neglijata sau chiar eludata evaluarea capacitatii individului "de a invata cum sa faca fata unor situatii concrete"(Gh.Tomsa,1989). b) Educabilitatea latenta se refera la potentialul de invatare al individului, la capacitatea sa de a invata cum sa faca fata nu situatii concrete. Din perspectiva acestui tip de educabilitate, majoritatea psihologilor si pedagogilor resping ideea dupa care "capacitate manifesta este un test real al capacitatii latente de invatare si nu mai considera ca esenta educatiei consta in achizitionarea de continuturi"(J.B. Ingrarh, 1979, p.19). In acest fel educatia este un proces de intensificare sau de crestere a educabilitatii, de accelerare a caracteristicilor individuale care o definesc pe aceasta. Acest lucru are numeroase implicatii pentru participantii la actiunea de instruire. Pentru elev, procesul de invatare devine mai important decat continutul propriu-zis, el invata cum sa invete prin continut, adica structura, deprinderile si competentele inerente Continutului invatarii devin mijloace sau instrumente ale dezvoltarii personalitatii. Astfel, rolul educatorului nu se mai reduce la simpla sarcina de a-l vedea pe elev prin prisma examenelor, ci presupune si pe cea de a-l ajuta pe acesta de a-si gasi drumul in viata. Intrucat educatorul este integrat in comunitatea de invatare a clasei, el devine factorul care faciliteaza invatarea si care Raspunde pentru modul in care invatarea este abordata de catre elevi. Prin urmare, din perspectiva educabilitatii latente, cei doi participanti la actiunea de instruire (educatorul si elevul) nu mai pot ramane doar simple unitati intr-un sistem, ci trebuie sa devina persoane intr-o relatie.


Fisiere in arhiva (1):

  • Educabilitate.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

1. Nicola, Ioan, 1996, Tratatul de pedagogie scolara, Bucuresti, Editura Didactica si Pedagogica.
2. Tomsa, Gh.,(coord.)(2005), Psihopedagogie prescolara si scolara - definitivat si gradul II didactic, Bucuresti, Ministerul Educatiei si Cercetarii.
3. Tomsa, Gh.,1989, Educabilitate si invatare in Revista de pedagogie, nr.7, Bucuresti


Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!