- Psihodiagnoza si prognoza au o serie de caracteristici specifice in psihopedagogia speciala, ca urmare a diferentelor psihoindividuale ale deficientilor de diferite categorii;
- Pe baza diagnozei si prognozei se construiesc programe recuperativ-compensatorii si se adopta o metodologie adecvata procesului instructiv-educativ;
- Calitatea adaptarii la mediu si socio-profesionala denota valoarea si eficienta acestor programe si metodologii si corectitudinea psihodiagnozei si prognozei.
- Psihodiagnoza are o valoare relativa, deoarece subiectul handicapat prezinta variatii notabile de la o perioada la alta, de la o varsta la alta, ca urmare atat a acumularilor prin programele recuperatorii, cat si dezvoltarii functiilor compensatorii ce se modifica in permanenta sub influenta educatiei si activitatii.
- Recuperarea si compensarea sunt deosebit de active pe toate palierele dezvoltarii la handicapatii de vedere, auz, psihomotori si de limbaj, dar exista perioada de stagnare la deficientii de intelect.
- Pentru a spori gradul de incredere in valoarea psihodiagnozei, examinarea -reexaminarea se efectueaza la un interval de timp ca trebuie apreciat in raport cu capacitatea ce se masoara, cu ritmul achizitiilor subiectului.
- Functia de predictie ce transpare inca din actiunea de psihodiagnoza este limitata in timp, fapt ce presupune trecerea periodica a subiectului printr-o astfel de examinare.
- Conditii pentru o psihodiagnoza solida:a) diferentierea tulburarilor organice de cele functionale in producerea handicapului; b)stabilirea rolului factorilor sociali si familiali; c)depistarea factorilor etiologici; d)estimarea nivelului de handicapare; e) evaluarea prognozei, ca si a sanselor mai bune de influenta corectiva, prin stabilirea unui tip specific de metodologie compensativ-recuperativa.
- Prognoza se refera la dezvoltarea probabila a cazului si este cu atat mai valida, cu cat este mai corect diagnosticul diferential si etiologic.
- In defectologie, testele ce se folosesc cu scopul de diagnoza psihica pot fi intrebuintate cu rezultate semnificative si in cercetare si in procesul de invatare-dezvoltare a unor cunostinte, deprinderi.
- Prin recuperare se stimuleaza motivatia si trairile emotional-afective ce contribuie la crearea unor stari tensionale care sa mobilizeze, sa orienteze si sa stimuleze pulsiunile.
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.