Definitie, tipuri, forme ..2 Clasificare 3 Cauzele deficientei vizuale ...5 Diagnosticare ..6 Tablou clinic/psihopedagogic .7 Directii de interventie si recuperare ..10 Nevoile persoanelor cu deficiente vizuale 11 Bibliografie .13
I. Definitie, tipuri, forme Deficienta reprezinta pierderea de substanta sau alterarea unei strcturi sau a unei functii psihologice, fiziologice sau anatomice. Apare nu numai in urma unei boli, a unui traumatism accidental ci si ca rezultat al unei perturbari normale in evolutie (batranetea). In viziunea Ancai Rozorea, prin deficienta se intelege orice anomalies au pierdere a structurii sau a functiei fiziologice, psihice sau anatomice. Deficienta de verede este inclusa, cum este si firesc in cadrul deficientelor senzoriale datorate afectarii organelor de simt fiind studiata prioritar de tifopedagogie. De-a lungul dezvoltarii stiintelor psiho-medicale pedagogice si defectologice, preocuparile privind deficienta de vedere au inclus si cautari de clarificari conceptuale. Astfel, Dimitrie Rusticeanu, in anul 1912 defineste: ,,orb -in sensul stiintific - e un ochi care nu simteste lumina deloc, deci nu e in stare sa observe ziua si noaptea. Orb, in sens practic, e un individ a carui putere de a vedere la ambii ochi e vatamata pe totdeauna si nu e curabila, asa ca nu se poate duce singur pe drumuri straine. Deci, e orb acela care la o distanta de un metru nu e in stare sa numere degetele de la mana miscatoare." (Dimitrie Rusticeanu, 1912) Conform lui Adrian Rosan " dizabilitatea vizuala reprezinta pierderea de un anumit grad al vederii unei persoane fapt ce conduce la limitarea capacitatii si performantelor vizuale, pierdere ce poate aparea in urma unor boli, traumatisme, conditii congenitale sau degerative care nu pot fi corectate prin mijloace conventionale, tratament medicamentos sau interventia chirurgicala" (Adrian Rosan, 2015). Sub diagnosticul deficiente de vedere sunt cuprinse o serie de boli foarte diferite care conduc spre slabirea sau pierderea fuctiei analizatorului vizual. Importanta vederii nu se reduce doar la simpla diferentiere a luminozitatii, a formei si culorii obiectelor, deoarece simtul vazului detine un rol important in orientarea in spatiu si mentinerea echilibrului general, in aprecierea marimii, a miscarii spatiale si distantei, fiind considerat pe buna dreptate "dirijorul" tuturor simturilor. Vazul este cel mai complex dintre simturi, creierul foloseste pentru vedere o parte mult mai mare decat pentru celelalte simturi. Ochii sunt globi de consistenta tare, cu diametru de circa 2,5 cm plini cu lichid, compusi din sclerotic, este partea alba (numita si albul ochiului). Ea este ca o manta dura care pastreaza forma sferica a ochiului si-l protejeaza. Cornea este o membrana transparenta, ce lasa lumina sa intre in ochi si ajuta la focalizarea privirii. In spatele corneei se afla o zona lichida numita umoarea apoasa. In spatele corneei se gaseste irisul, un disc colorat (diferit la fiecare persoana) in culori precum verde, albastru, caprui. Irisul se gaseste in fata cristalinului, el comportandu-se ca o diafragma ce regleaza cantitatea de lumina ce intra in interiorul ochiului. Irisul este perforat in centru de un orificiu de culoare neagra, denumit pupila. In lumina puternica irisul micsoreaza pupila, astfel incat in ochi sa nu intre prea multa lumina, care ar putea dauna celulelor din interior. In lumina slaba irisul mareste pupila pentru a lasa sa intre mai multa lumina. Cristalinul este o lentila biconvexa care va forma o imagine reala, rasturnata si mai mica decat obiectul pe care il privim, in spatele cristalinului, ochiul este umplut cu o substanta transparenta, gelatinoasa, numita umoare sticloasa. Retina este o membrana subtire ce acopera doar partea din spate a globului ocular. Nervii ochiului raspanditi in interiorul retinei, transforma retina intr-un ecran sensibil la lumina care o ajuta sa formeze imagini. Pleoapele si genele protejeaza ochii. II. Clasificare Sintagma deficiente vizuale semnifica o serie de aspecte limitative ale vederii, dintre cele mai cunoscute sunt cecitatea (orbirea) si ambliopia (pierderea partiala a vederii). Deficientele vizuale sunt clasificate in functie de mai multe criterii. Cea mai intalnita clasificare a deficientelor se face in functie de indicii functionali ai vederii afectate si cuprinde: - Acuitatea vizuala este principalul indicator, repezinta ,,puterea,, de vedere a ochiului care se refera la marimea obiectelor si distanta la care ochiul le poate percepe. Ea reprezinta posibilitatea ochiului de a aprecia configuratia, forma, conturul si detaliile obiectelor si imaginiilor. Examinarea acuitatii vizuale se face cu ajutorul unor tabele cuprinzand litere, cifre sau diverse semne, se masoara optotipii si se stabileste numarul de dioptrii. O clasificare in functie de acuitatea vizuala, frecvent intalnita in literatura de specialitate este urmatoarea: a. cecitate totala - vederea intre 0%-0,5% dintr-o vedere normala. Acesti copii sunt scolarizati la scolile pentru nevazatori. b. cecitate practica - vederea intre 0,5% - 2% dintr-o vedere normala. Si acestia sunt scolarizati la scolile pentru nevazatori. c. ambliopie grava - vederea intre 2% - 5% dintr-o vedere normala. Pot fi scolarizati la scoliile pentru nevazatori sau pentru ambliopi. d. ambliopie medie - vederea intre 5%- 20% dintr-o vedere normala. Sunt scolarizati la scoli pentru ambliopi sau pot fi integrati in invatamantul de masa. e. ambliopie usoara-vederea peste 20% din vederea normala. Pot fi integrati in invatamantul de masa. (Rozorea, 1998).
- Damaschin, D. ,,Defectologie. Teoria si practica compensatiei-nevazatori ambliopi, orbi, surdo-muti",Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1973; - Ghergut, A. ,,Sinteze de psihopedagogie speciala, Ghid pentru concursuri si examene de obtinere a gradelor didactice", Editura Polirom, Iasi, 2007; - Preda, Vasile-,,Elemente de psihopedagogie speciala", Editura Eikon, Cluj-Napoca,2007 - Rosan, A. Psihopedagogie speciala, Editura Polirom, Bucuresti, 2015; - Rozorea, Anca- "Deficienta de vedere din perspectiva psihosociala si psihoterapeutica", Editura Pro Humanitate, Bucuresti,2003; - Stefan ,Mircea- ,,Psihopedagogia copiilor cu handicap de vedere", Bucuresti, Editura Pro- Humanitate, 1999;
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).