Cultura organizațională filmul Nașul

Previzualizare referat:

Extras din referat:

Dimensiunile culturii organizationale din filmul "Nasul"

Cultura organizationala reprezinta un stil de viata care insumeaza un set de valori, credinte, convingeri si aspiratii care sunt impartasite de toti membrii unei organizatii. Filmul "Nasul" inspirat de romanul lui Mario Puzo si regizat de Francis Ford Coppola ilustreaza in mod deosebit importanta culturii organizationale pentru bunastarea personala intr-o lume guvernata uneori si de legi nescrise. Filmul reda povestea grandioasa a lui Don Vito Corleone, un mafiot din Sicilia, ajuns cap al unei importante retele mafiote in America. Filmul prezinta o viziune extrem de realista a acestei lumi mai putin accesibile unde cuvantul dat si promisiunile facute au o valoare capitala, iar onoarea este la mare pret. Analiza primelor 17 minute din acest film reda una dintre cele mai importante caracteristici ale culturii organizationale prezente in randul organizatiilor mafiote si anume respectul si onoarea. Dupa cum bine stim si astazi respectul este o norma de baza a sicilienilor, mai mult chiar si in randul oamenilor simpli nu este recomandat sa te adrezi doar cu numele respectivei persoane. De obicei, atunci cand te adresezi unui cunoscut, sau chiar unui necunoscut, trebuie sa faci acest lucru mentionand inaintea numelui meseria celui apelat iar in cazul in care nu o stii trebuie sa folosesti apelativul "Don". Mai mult in semn de pretuire si de deosebita onoare ca v-ati intalnit,trebuie sa o saruti pe obraz pe persoana respectiva chiar daca aceasta este de sex masculin. Filmul Nasul ilustreaza o cultura organizationala structurata pe mai multe niveluri asemenea unei piramide. Conceptiile de baza ale acesteia constau in principiile nescrise promovate de conducerea la nivel superior. Don Vito Corleone este varful acestei "piramide mafiote" jucand un triplu rol, atat de judecator suprem ( fiind mai presus de lege) dar si de sfatuitor si binefacator. Aceste roluri care ii sunt atribuite sunt exemplificate mai bine in ziua nuntii fiicei lui cand este pregatit sa indeplineasca doleantele tuturor celor care ii cer ajutorul conform traditiei siciliene. Desi initial se gandeste sa-si refuze finul deoarece acesta nu l-a mai cautat de mult timp de teama sa nu aibe probleme, in final se razgandeste.Finul venise sa-i ceara ajutorul pentru a putea sa-si razbune fiica batjocorita de cei doi americani pentru ca politia nu facuse nimic in acest sens. Cand mana ii este sarutata si ii este adresat apelativul "nasul" Don Vito Corleone parca tresare si accepta sa fie din nou prieteni si sa ii indeplineasca dorinta finului.Totusi in indeplinirea acestei misiuni nu vrea sa implice un sicilian si ii cere aghiotantului sau sa numeasca un evreu dintr-un alt district de unde reiese o alta caracteristica a acestei culturi organizationale si anume patriotismul. Pe langa patriotism o alta caracteristica importanta a culturii organizationale identificate in acest film este dragostea nemarginita fata de familie. Dupa cum bine stim gruparea mafiota Cosa Nostra are la baza "familia" care controleaza o parte determinanta din teritoriul in care opereaza sau pe care il domina.Astfel ca pe parcursul filmului observam aceasta dragoste fata de familie nu numai la Don Vito care nu accepta sa faca poza de familie fara fiul sau Michael dar si la acesta din urma care vrea sa se asigure ca FBI-ul si paparazzi nu vor deranja nunta surorii sale. Totodata nivelul exterior al culturii organizationale din acest film este constituit de simboluri care confera esenta acesteia. Primul simbol este pisica care intruchipeaza intelepciunea iar uneori este considerata sluga iadului simbolizand intunericul si moartea. Insasi Don Corleone prin joaca cu pisica imprumuta din simbolistica acesteia intrucat este un om intelept care da sfaturi dar care uneori poate fi si un mesager al mortii. Un alt simbol este camera obscura cu obloane care simbolizeaza templul (cuibul) in care Mafia isi pune la cale si isi coordoneaza toate activitatile.Aceasta incapere este separata parca de lumea de afara de un zid inpenetrabil tocmai pentru a fi ferita de privirile indiscrete.Aici Don Vito isi primeste oaspetii si le asculta doleantele dar tot aici iau iau fiinta anumite planuri sinistre. Totusi dupa cum bine observam cultura organizationala din acest film este in conflict cu reglementarile statului de drept si ale legalitatii.Gruparea mafiota are ca scop imbogatirea rapida considerata totodata si o provocare organizationala, astfel incit evitarea barierelor legale si a platirii taxelor, competitia dura cu alte grupuri si indivizi care urmaresc aceleasi teluri, o forteaza sa se organizeze in chipuri extrem de sofisticate, ba chiar sa devina ,,criminala".

In consecinta cultura organizationala din filmul "Nasul"este prezentata ca fiind aceea care are forta de a oferi siguranta psihologica componentilor sai, oferindu-le un cadru familiar in care sa-si manifeste personalitatea ( de exemplu Michael foarte mandru scuipa pe legitimatia ofiterului FBI si distruge aparatul fotografului caruia apoi ii arunca bani pe jos asemenea unui caine vrand sa dovedeasca, ca poate ajunge oriunde cu banii si puterea detinuta).Astfel, acestia pot considera cultura organizationala ca fiind de multe ori, asemenea unui zid de aparare ce le ofera protectie, dar si posibilitati de actiona in conditii de comfort si siguranta.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Cultura organizationala filmul Nasul.docx
Alte informații:
Tipuri fișiere:
docx
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (4 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
2 pagini
Imagini extrase:
2 imagini
Nr cuvinte:
952 cuvinte
Nr caractere:
4 554 caractere
Marime:
15.45KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Referat
Domeniu:
Psihopedagogie
Tag-uri:
filmul nasul, cultura organizationala
Predat:
la facultate
Materie:
Psihopedagogie
Profesorului:
Carmen Duse
Sus!