Comunicarea în Grupul de Diagnostic

Extras din referat Cum descarc?

Jean Claude Abric defineste grupul ca fiind un ansamblu de persoane aflate in interactiune si participand la o activitate comuna.
Aceasta activitate comuna este influentata de mai multi factori care pot duce la disfunctii. Printre acestea, cel mai des intalnit este stresul, care determina reducerea performantelor prin lipsa unor coordonari adecvate a comportamentului, diminuarea reflexelor, a capacitatii receptive si a celor decizionale, reducerea rezistentei fizice si psihice, ca si consecinta crescand numarul erorilor.
Dupa Weitz, o situatie devine stresanta atunci cand solicitarile sunt atat de numeroase incat impiedica prelucrarea adecvata a informatiei, cand subiectul se simte amenintat, daca persoana se simte izolata (nu are posibilitatea mentionarii unui context social), atunci cand subiectul este impiedicat sa-si desfasoare activitatea si are sentimentul ca este frustrat, ori cand presiunea grupului se exercita de asa maniera incat trezeste teama de esec.
Tipul de activitate pe care trebuie s-o indeplineasca grupul si obiectivele asociate acesteia ne permit sa distingem doua mari categorii de situatii de grup, corespunzatoare unor metode de interventie radical diferite: situatiile de grup centrate pe grup si situatiile de grup centrate pe sarcina.
Intr-o importanta culegere de exercitii intitulata ,,Formarea in relatiile umane", G. De Angelli si J. Hebrard propun o schema care situeaza intr-un continuum principalele mijloace pedagogice utilizate, dupa cum fac mai mult sau mai putin apel la participarea activa. Si daca aceasta schema o reproduce exact pe cea pusa la punct de catre Pfeiffer si Jones, ea se indeparteaza totusi de ea: ceea ce Pfeiffer si Jones numeau ,,intensive growth groups", este tradus pur si simplu prin ,,dinamica grupurilor". Pfeiffer si Jones spuneau in acest sens: ,,Interventia cea mai implicanta (pentru persoana) este grupul de dezvoltare personala (intensive growth groups). Grupurile de dezvoltare personala exista sub diverse forme, cum ar fi consilierea, grupul T (sau de diagnostic), intalnirea si terapia. Datele care servesc instructiei provin din experiente traite si din reactii aici-si-acum ale membrilor grupului...". (1)
1. ,,Exercitii structurate si dinamica grupurilor: de ce?"
Atunci cand un anumit numar de persoane se aduna in grup si fac apel la un expert, acest lucru nu este fara un motiv: fie ca este vorba de formare, de animare, de interventie sau chiar de terapie, cert este ca oamenii vin pentru a trai, a cunoaste, a intelege ceva care are legatura cu orice proces de grup sau cu relatiile interpersonale: in toate aceste cazuri, este vorba de folosirea unui proces de schimbare si, in principal, de instruire, inteleasa in sensul cel mai larg.
Si tot atat este de sigur faptul ca practicienii grupului, indiferent ca se numesc animatori, conducatori, instructori, mediatori, formatori, psihologi, dinamicieni de grup, indiferent daca au o motivatie si o experienta profesionala suficiente/adecvate, strang date, descopera situatii inductorii, definesc acte initiatorii, creeaza instrumentele de abordare a grupurilor, nascocesc secvente pedagogice, incearca sa-si codifice demersul, stabilesc instrumente de interventie, preocupandu-se in cele din urma de obiectivare, preocupare care nu este lipsita de un caracter stiintific.
Grupul centrat pe grup a fost descoperit a fost descoperit din intamplare de catre Lewin si echipa sa. Initial, acestia l-au numit ,,Training group" si a aparut in 1947 la Bethel, in Statele unite. Consta in reunirea unui grup restrans de indivizi, in scopul ca acestia sa discute si sa reflecteze pe marginea functionarii lor ca grup, abordand in acelasi timp si problemele lor profesionale. In 1955, C. Fauchaux introduce in literatura franceza de specialitate termenul ,,grup de diagnostic", in prezent cea mai curenta denumire; se mai utilizeaza totusi si altele, cum ar fi ,,T. group" sau ,,grup de baza" (utilizat mai cu seama de discipolii lui Bion). (2)
C. Faucheux spunea: ,,Grupul de diagnostic numara 8-12 persoane, intre care un monitor. Aceste persoane nu se cunosc intre ele" (sau nu se cunosc foarte bine). ,,Sunt de varste, de sexe si profesii diferite. Se intrunesc cu scopul de a se sensibiliza pentru perceperea unor fenomene de grup si de a-si insusi mijloacele prin care un grup poate functiona eficient. Pentru aceasta, grupul are libertatea sa foloseasca asa cum doreste sedintele de care dispune (aproximativ 15 sedinte de cate doua-trei ore). Monitorul are un rol nondirectiv, marginindu-se sa impartaseasca grupului propriile sentimente si perceptii cu privire la ceea ce se petrece in grup, atunci cand considera ca acest lucru ii poate fi util". (3)


Fisiere in arhiva (1):

  • Comunicarea in Grupul de Diagnostic.doc

Imagini din acest referat Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un cod promo pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

ex. Andrei, Oana
ex. Popescu, Ionescu

Pe adresa de email specificată vei primi link-ul de descărcare și codul promo. Asigură-te că adresa este corectă și că poate primi e-mail-uri.

2. Alege modalitatea de plată preferată:


* La pretul afișat se adaugă 19% TVA.


Hopa sus!