Comunicarea

Extras din referat Cum descarc?

Introducere
Multe dintre problemele care apar la nivelul unei organizatii sau comunitati se datoreaza unei deficiente de comunicare. Asemenea situatii duc invariabil la probleme si confuzii si pot determina esecul unui plan care altfel este foarte bun. Comunicarea este schimbul de informatii si idei intre doua sau mai multe persoane si inseamna, pe scurt, transmiterea de catre emitator a unui mesaj catre un receptor. Comunicarea are loc doar atunci cand receptorul intelege pe deplin informatia sau ideea pe care emitatorul a avut intentia sa o transmita. 
Comunicarea, in grupuri functionale, are patru valente majore: deschidere, participare
deplina, incredere si onestitate in exprimarea sentimentelor.
- Comunicare deschisa: 
Deschiderea inseamna impartasirea: 
- informatiilor de care este nevoie pentru a se putea indeplini sarcinile de lucru;
- sentimentelor care apar ca urmare a interactiunilor intre membrii grupului respectiv. 
De multe ori comunicarea deschisa este confundata cu confesiunile cand de fapt este vorba de informatii care permit membrilor unui grup sa isi indeplineasca in conditii optime sarcinile si dezvoltarea unui spirit de echipa, unor atitudini si comportamente specifice lucrului in echipa.
- Incredere:
Comunicarea deschisa inseamna uneori asumarea unor riscuri. Increderea este o caracteristica importanta a comunicarii interpersonale in conditiile in care membrii grupului doresc sa fie deschisi unul fata de celalalt. Daca acestia manifesta incredere intre ei si nu exista temerea ca pot fi ridiculizati atunci comunicarea devine cu adevarat deschisa.
- Participarea deplina:
Grupurile functionale apreciaza contributiile, opiniile si ideile tuturor membrilor. Fiecare individ este perceput ca fiind o resursa importanta pentru atingerea scopurilor si realizarea sarcinilor. Deoarece unele persoane sunt prin natura lor mai retrase sau timide ceilalti trebuie sa isi asume responsabilitatea de a-i include in discutii.
- Exprimarea sentimentelor:
Persoanele care lucreaza impreuna vor avea sentimente unele fata de altele, pozitive sau negative. Sentimentele de suparare, frustrare sau jena sunt mult mai dificil de exprimat decat cele de bucurie sau satisfactie. Informatiile legate de felul cum se simt membrii grupului sunt extrem de importante pentru o dinamica sasnatoasa de grup.
- Ascultarea activa
A auzi si a asculta nu sunt acelasi lucru. A auzi este simtul de a percepe sunete. Este un lucru involuntar si se refera strict la receptarea unor stimuli auditivi. Ascultarea este o activitate voluntara care implica, pe langa receptarea stimulilor, intelegerea si interpretarea acestora. Pe scurt, ascultarea inseamna decodarea sunetelor si atribuirea de intelesuri. Un ascultator bun va avea intodeauna o anumita responsabilitate in ecuatia comunicarii, el va trebui sa fie in primul rand atent si apoi va trebui sa incerce sa inteleaga ce i se spune. Succesul comunicarii este conditionat de felul in care receptorul utilizeaza abilitatile sale de comunicare pentru a intelege mesajul transmis. Ascultarea se poate spune ca este de doua feluri: pasiva, respectiv activa.
Ascultarea pasiva este ceva mai mult decat a auzi si apare atunci cand receptorul nu este motivat indeajuns pentru a asculta ce i se spune. Oamenii, atunci cand vorbesc, emit intre 100 si 175 de cuvinte intr-un interval de un minut, dar mintea noastra poate de fapt percepe pana la 800 de cuvinte pe minut!!! Asa ca nu este de mirare ca uneori mintea noastra incepe sa fie preocupata si de altceva decat ceea ce ni se spune.
Ascultarea activa este ascultarea cu un scop. Acesta poate sa fie obtinerea de informatii sau de indicii, intelegerea altora, rezolvarea unor probleme, exprimarea unui interes comun, demonstrarea sprijinului etc. Ascultarea activa necesita o atentie sporita la cuvintele si sentimentele exprimate de emitator pentru a le putea intelege. Ascultarea activa inseamna un efort mai mare decat cel necesar vorbirii deoarece implica ascultarea diferitelor componente ale mesajului, intelegerea lui si oferirea unui raspuns (feedback).
Mai jos sunt oferite cateva din trasaturile care definesc un ascultator activ:
- Petrece mai mult timp ascultand decat vorbind.
- Nu are tendinta de a termina frazele in locul celor care vorbesc.
- Nu raspunde la intrebari cu alte intrebari.
- Este constient de subiectivismul propriu, dar incearca sa il controleze.
- Nu este absorbit de alte ganduri atunci cind cineva ii vorbeste.
- Permite tuturor sa vorbeasca si nu incearca sa domine conversatia.
- Planuieste un raspuns numai dupa ce interlocutorul a terminat de vorbit... niciodata inainte.
- Ofera feedback (raspuns) insa fara a intrerupe.
- Analizeaza tinand cont de toti factorii relevanti si punand intrebari adecvate. Verifica corectitudinea analizei / rezumatului facut prin solicitarea opiniei interlocutorului


Fisiere in arhiva (1):

  • Comunicarea.doc

Imagini din acest referat Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un cod promo pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

ex. Andrei, Oana
ex. Popescu, Ionescu

Pe adresa de email specificată vei primi link-ul de descărcare și codul promo. Asigură-te că adresa este corectă și că poate primi e-mail-uri.

2. Alege modalitatea de plată preferată:


* La pretul afișat se adaugă 19% TVA.


Hopa sus!