Comunicarea

Referat
7/10 (1 vot)
Domeniu: Psihopedagogie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 6 în total
Cuvinte : 2572
Mărime: 11.66KB (arhivat)
Publicat de: Gheorghe C.
Puncte necesare: 6
Referatul prezinta valentele majore ale comunicarii, actul de a critica şi de a fi criticat, comportamentele non-verbale ale comunicării, sugestii pentru comunicare eficientă precum si cateva ]ntrebări pentru reflecţie

Extras din referat

Introducere

Multe dintre problemele care apar la nivelul unei organizaţii sau comunităţi se datorează unei deficienţe de comunicare. Asemenea situaţii duc invariabil la probleme şi confuzii şi pot determina eşecul unui plan care altfel este foarte bun. Comunicarea este schimbul de informaţii şi idei între două sau mai multe persoane şi înseamnă, pe scurt, transmiterea de către emiţător a unui mesaj către un receptor. Comunicarea are loc doar atunci când receptorul înţelege pe deplin informaţia sau ideea pe care emiţătorul a avut intenţia să o transmită.

Comunicarea, în grupuri funcţionale, are patru valenţe majore: deschidere, participare

deplină, încredere şi onestitate în exprimarea sentimentelor.

- Comunicare deschisă:

Deschiderea înseamnă împărtăşirea:

- informaţiilor de care este nevoie pentru a se putea îndeplini sarcinile de lucru;

- sentimentelor care apar ca urmare a interacţiunilor între membrii grupului respectiv.

De multe ori comunicarea deschisă este confundată cu confesiunile când de fapt este vorba de informaţii care permit membrilor unui grup să îşi îndeplinească în condiţii optime sarcinile şi dezvoltarea unui spirit de echipă, unor atitudini şi comportamente specifice lucrului în echipă.

- Încredere:

Comunicarea deschisă înseamnă uneori asumarea unor riscuri. Încrederea este o caracteristică importantă a comunicării interpersonale în condiţiile în care membrii grupului doresc să fie deschişi unul faţă de celălalt. Dacă aceştia manifestă încredere între ei şi nu există temerea că pot fi ridiculizaţi atunci comunicarea devine cu adevărat deschisă.

- Participarea deplină:

Grupurile funcţionale apreciază contribuţiile, opiniile şi ideile tuturor membrilor. Fiecare individ este perceput ca fiind o resursă importantă pentru atingerea scopurilor şi realizarea sarcinilor. Deoarece unele persoane sunt prin natura lor mai retrase sau timide ceilalţi trebuie să îşi asume responsabilitatea de a-i include în discuţii.

- Exprimarea sentimentelor:

Persoanele care lucrează împreună vor avea sentimente unele faţă de altele, pozitive sau negative. Sentimentele de supărare, frustrare sau jenă sunt mult mai dificil de exprimat decât cele de bucurie sau satisfacţie. Informaţiile legate de felul cum se simt membrii grupului sunt extrem de importante pentru o dinamică săsnătoasă de grup.

- Ascultarea activă

A auzi şi a asculta nu sunt acelaşi lucru. A auzi este simţul de a percepe sunete. Este un lucru involuntar şi se referă strict la receptarea unor stimuli auditivi. Ascultarea este o activitate voluntară care implică, pe lângă receptarea stimulilor, înţelegerea şi interpretarea acestora. Pe scurt, ascultarea înseamnă decodarea sunetelor şi atribuirea de înţelesuri. Un ascultător bun va avea întodeauna o anumită responsabilitate în ecuaţia comunicării, el va trebui să fie în primul rând atent şi apoi va trebui să încerce să înţeleagă ce i se spune. Succesul comunicării este condiţionat de felul în care receptorul utilizează abilităţile sale de comunicare pentru a înţelege mesajul transmis. Ascultarea se poate spune că este de două feluri: pasivă, respectiv activă.

Ascultarea pasivă este ceva mai mult decât a auzi şi apare atunci când receptorul nu este motivat îndeajuns pentru a asculta ce i se spune. Oamenii, atunci când vorbesc, emit între 100 şi 175 de cuvinte într-un interval de un minut, dar mintea noastră poate de fapt percepe până la 800 de cuvinte pe minut!!! Aşa că nu este de mirare că uneori mintea noastră începe să fie preocupată şi de altceva decât ceea ce ni se spune.

Ascultarea activă este ascultarea cu un scop. Acesta poate să fie obţinerea de informaţii sau de indicii, înţelegerea altora, rezolvarea unor probleme, exprimarea unui interes comun, demonstrarea sprijinului etc. Ascultarea activă necesită o atenţie sporită la cuvintele şi sentimentele exprimate de emiţător pentru a le putea înţelege. Ascultarea activă înseamnă un efort mai mare decât cel necesar vorbirii deoarece implică ascultarea diferitelor componente ale mesajului, înţelegerea lui şi oferirea unui răspuns (feedback).

Mai jos sunt oferite câteva din trăsăturile care definesc un ascultător activ:

- Petrece mai mult timp ascultând decât vorbind.

- Nu are tendinţa de a termina frazele în locul celor care vorbesc.

- Nu răspunde la întrebări cu alte întrebări.

- Este conştient de subiectivismul propriu, dar încearcă să îl controleze.

- Nu este absorbit de alte gânduri atunci cînd cineva îi vorbeşte.

- Permite tuturor să vorbească şi nu încearcă să domine conversaţia.

- Plănuieşte un răspuns numai după ce interlocutorul a terminat de vorbit... niciodată înainte.

- Oferă feedback (răspuns) însă fără a întrerupe.

- Analizează ţinând cont de toţi factorii relevanţi şi punând întrebări adecvate. Verifică corectitudinea analizei / rezumatului făcut prin solicitarea opiniei interlocutorului

Preview document

Comunicarea - Pagina 1
Comunicarea - Pagina 2
Comunicarea - Pagina 3
Comunicarea - Pagina 4
Comunicarea - Pagina 5
Comunicarea - Pagina 6

Conținut arhivă zip

  • Comunicarea.doc

Alții au mai descărcat și

Robert Cialdini, Psihologia Persuasiunii - Recenzie

Pornind de la ideea ca oamenii sunt condusi de o serie de modele comportamentale preprogramate, ce genereaza actiuni umane automate, de cele mai...

Modelarea Caracterului Creștin în Adolescență

“A educa înseamna a cultiva curatenia sufleteasca si buna cuviinta a copiilor si tinerilor, a-l creste pe copil moral si în evlavie, a-l creste pe...

Centru de zi pentru copii aflați în posibil abandon școlar

1. Descriere 1.1 Titlul proiectului : Centru de zi pentru elevii aflati in situatie de posibil abandon scolar 1.2 Locul de desfasurare si durata...

Violența în școală

Violenta umana este o tema a prezentului in multe tari, violenta sociala, ca si cea interpersonala reprezinta argumente solide pentru dezvoltarea...

Rolul Metodelor și Tehnicilor Interactive de Grup în Dezvoltarea unor Trăsături de Caracter Deziderabile la Școlarul Mic

Pornind de la maxima ca Nimic nu este usor în aceasta lume si fiecare lucru îsi are importanta lui,în misiunea de învatator avem în vedere...

Vulnerabilitate psihică

Vulnerabilitatea trebuie privita ca un raspuns adaptativ neadecvat si uneori insuficient al persoanei la solicitarile psihice sau fizice obisnuite,...

Probleme Psihologice Tipice ale Vârstei Preadolescenței și Adolescenței

Pubertatea ca şi adolescenţa - specifice pentru a doua decadă a vieţii omului - se caracterizează prin trecerea spre maturizare şi integrare în...

Jocul cu părinții

Ce inseamna pentru copil un tata contabil, avocat, vanzator? Nimic. Este un individ care iese din casa dimineata si se intoarce oboist seara. Si...

Te-ar putea interesa și

Marketing și Comunicare on-line

Introducere Lucrarea de faţă este o încercare de analiză a desfăşurării şi importanţei activităţii de marketing şi comunicare în domeniul on-line....

Comunicarea non-verbală

1. Comunicarea „În general, se vorbeşte de comunicare de fiecare dată cand un sistem respectiv o sursă influenteaya un alt sistem, in speta un...

Tehnici de Comunicare

1. INTRODUCERE Atmosfera sau conditiile in care se realizeaza schimbul de informatii, idei si sentimente intr-un colectiv determina masura in care...

Comunicare Organizațională

CAP. I. GENERALITĂŢI Organizaţia este un sistem deschis, adaptiv, ţinând seama de faptul că este o componentă a unor sisteme mai mari cu care are...

Comunicarea în Campania Electorală

Argument Sfârşitul anului 2009 a fost marcat de alegerile prezidenţiale din România. Acestea au fost primele alegeri prezidenţiale din România...

Comunicarea în Situații de Criză

INTRODUCERE Omul este prin esenta o fiinta bio-psiho-sociala.Aflat mereu în cautarea unor raspunsuri ,supus mereu îndoielilor, omul a încercat...

Tehnici de Comunicare Audivizuala - Marketing Audioviziual

INTRODUCERE Astăzi, când suntem martorii unor transformări extraordinare care au loc în societatea românească, este important pentru dezvoltarea...

Un Model de Comunicare Interna?

Introducere Una dintre cele mai importante activitati din zilele noastre este comunicarea. Ea este însa cu atât mai importanta pentru oranizatii....

Ai nevoie de altceva?