Comunicare

Extras din referat Cum descarc?

A.MANAGEMENT SI COMUNICARE
1. Psihopedagogia comunicarii
Comunicarea educationala sau pedagogica estea cea care mijloceste realizarea fenomenului educational in ansamblul sau,indiferent de continuturile,nivelurile,formele sau partenerii implicati.Fata de aceasta,comunicarea didactica apare ca forma particulara,obligatorie in vehicularea unor continuturi determinate,specifice unui act de invatare sistematica,asistata.Din perspectiva educatiei formale,comunicarea didactica constituie baza procesului de predare-asimilare a cunostintelor,in cadrul institutionalizat al scolii si intre parteneri cu status-roluri determinate:profesori-elevi/studenti etc.
Atat comunicarea educationala,cat si cea didactica pot fi considerate forme ale fenomenului extrem de complex si dinamic al comunicarii umane.
In acceeptiunea sa cea mai profunda,comunicarea poate fi definita ca relatie bazata pe co-impartasirea unei semnificatii.Daca informatia este premisa absolut necesara unui act de comunicare,ea nu este insa si suficienta.Absenta intelegerii informatiei si a cadrului relational,care ii ghideaza si fixeaza sensul si semnificatia,anuleaza ,,starea de comunicare".
In esenta a comunica inseamna ,,a face cunoscut, a da de stire, a informa, a instiinta, a spune" sau despre oameni, comunitati sociale etc. - "a fi in legatura, in contact cu"; "a vorbi cu", "a fi in legatura cu... a duce la..".A comunica inseamna cu mult mai mult decat a stapani cuvintele;putem vorbi fara a comunica si sa ne impartasim celorlalti fara a rosti nici un cuvant.Prin natura misiunii sale,omul scolii este obligat sa constientizeze aceasta si sa actioneze ca un profesionist al comunicarii(Ollivier,B., 1992; Romano,C.s.a, 1987).Absenta intentiei comunicative nu anuleaza comunicarea.Nehotararea,nelinistea,blazarea,neputinta etc. le transmitem elevilor chiar si atunci cand nu o dorim.Ele se incorporeaza in baza relationala care,vom vedea,filtreaza mesajul didactic centrat pe continuturile disciplinei.Aceasta si face ca profesorii diferiti,cu aceiasi clasa si chiar la aceeiasi tema,sa obtina reziltate diferite.
Comunicarea,ca forma de interactiune,presupune castigarea si activarea competentei comunicationale,care este deopotriva aptitudinala si dobandita.Absenta acesteia sau prezenta ei defectuasa explica,de cele mai multe ori,esecul sau dificultatiile pe care profesori,foarte bine pregatiti in domeniul specialitatii lor,le au sistematic in munca cu generatii si generatii de elevi.A fi profesor inseamna a avea cunostiinte de specialitate temeinice)premisa necesara dar nu si suficienta=,dar si a avea capacitatea de a le ,,traduce" didactic sau,astefl spus,posibilitatea de a sti ce,cat,cum,cand,in ce fel,cu ce,cui etc.,oferi. 
a. Forme ale comunicarii umane
Faptul ca a comunica este un fenomen atat de universal, firesc, cotindian si natural ne poate face sa nu constientizam totdeauna deosebita sa complexitate.O scurta incursiune analitica poate oferi cateva repere orientative sp,mai ales,poate crea baza abordarii implicatiilor psihopedagogice ale procesului de comunicare.
In sistemul lumii vii,comunicarea atinge,in forma sa umana,un punct maxim.Se are in vedere atat complexitatea procesului,formele,continuturile si nivelurile comunicarii,cat si diversitatea codurilor,canalelor,situatiilor,modalitatilor in care ea se produce.
Fiind un fenomen atat de plurideterminat,comunicarea admite o taxonomie larga,cu o diversitate de criterii-repere,in tabelul urmator ,cu titlu de exemplificare,fiind semnalate doar cateva posibilitati:
Criterii Forme Precizari
1. Parteneri a) c. intrapersonala
- cu sine(monologul interior sau verbalizat)
b) c. interpersonala - intre doua persoane
c) c. in grup mic - in cazul unei relatii grupale de tip ,,fata in fata"
d) c. publica - auditoriul este un public larg,in relatie directa(conferinte,miting) sau indirecta(yiar,TV) cu emitatorul
2. Statutul interlocutorilor a) c. verticala - intre parteneri care au statute inegale(elev-profesor)
b) c. orinzontala - intre parteneri care au statute egale(elev-elev)
3. Codul folosit a) c. verbala -fac obiectul analiyei subcapitolului despre aceste forme ale comunicarii
b) c. paraverbala 
c) c. nonverbala 
d) c. mixta 
4. Finalitatea actului comunicativ a) c. accidentala Fac obiectul analizei subcapitolului despre aceste forme ale coomunicarii
b) c. subiectiva 
c) c. instrumentala 
5. Capacitatea autoreglarii a) c. lateralizata - fara feed-back(comunicarea prin film,radio etc.,forme care nu admit interactiunea instantanee)
b) c. nelateralizata - cu feed-back concomitent,determinat de prezenta interactiunii emitator-receptor
6. Natura continutului a) c. referentiala - vizeaza un anumit adevar(stiintific sau de alta natura) care fac obiectul expres al mesajului
b) c. operational-metodologoca - vizeaza intelegerea acelui adevar ,felul in care trebuie operat,mental sau practic,pentru ca adevarul transmis sa fie descifrat
c) c. atitudinala - valorizeaza cele transmise, situatia comunicarii su partenerul
a.1 Comunicarea verbala,paraverbala si nonverbala
o Comunicarea verbala(CV)
Informatia este codificata si transmisa prin cuvant si prin tot ce tine de acesta sub aspect fonetic,lexical,morfo-sintactic.Este cea mai studiata forma a comunicarii,este specific umana,are forma orala si/sau scrisa,iar in functie de acestea,utilizeaza canalul auditiv si/sau vizual.Permite formularea,inmagazinarea si transmiterea unor continuturi extrem de complexe.Multa vreme a fost studiata ca maniera dominant-exclusiva a comunicarii.faptul s-a recuperat si asupra modelului studierii comunicarii didactice.


Fisiere in arhiva (1):

  • Comunicare.doc

Imagini din acest referat Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).


Descarcă aceast referat cu doar 5 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un cod promo pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

ex. Andrei, Oana
ex. Popescu, Ionescu

Pe adresa de email specificată vei primi link-ul de descărcare și codul promo. Asigură-te că adresa este corectă și că poate primi e-mail-uri.

2. Alege modalitatea de plată preferată:


* La pretul afișat se adaugă 19% TVA.


Hopa sus!