Complexitatea procesului instructiv - educativ la nivel preșcolar

Referat
7/10 (1 vot)
Domeniu: Psihopedagogie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 7 în total
Cuvinte : 2528
Mărime: 9.38KB (arhivat)
Publicat de: Romi Baciu
Puncte necesare: 7
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Mariana Popa

Extras din referat

I.Complexitatea procesului instructiveducativ,la nivel prescolar.

In abordarea problematicii complexitatii procesului de invatamant trebuie pronit de la faptul ca el are la baza educatia,adica acel ansamblu de actiuni ce se desfasoara organizat si sstematic asupra indivizilor unei societati cu scopul trasformarii personalitatilor in conformitate cu cerintele sociale si nevoile individuale.

Educatia este deci o actiune specific umana,bipolara( individ-sociatate) ce urmareste intregarea individului in societate.Intregrarea inseamna din punct de vedere educativ o adaptare continua a individului la normele morale ale societatii,dobandirea de catre acesta a unui statut professional pe care sa fie capabil sa il exercite,sa isi insuseasca valorile morale, stiintifice si culturale ale omenirii, sa le utilizeze in activitatea sa si sa creeze noi valori,toate acestea in concordanta cu propriile interese, aspiratii si optiuni.Deci, educatia nu se face intamplator,prezenta scopului atribuindu-i acesteia caracterul finalist. Continua si rapida schimbare a societatii inseamna noi acumulari,noi cerinte si implicit readaptarea individului in concordanta cu ritmul transformarilor.Educatia,la randul sau,isi va schimba continutul si finalitatile,ea va evolua odata cu societatea,dand character continuu procesului de invatamant.

Cerintele societatii se transmit scolii, ca institutie fundamentala,in care se realizeaza procesul instructive educativ,sub forma unor comenzi sociale.La nivelul acestei institutii se analizeaza comanda,se elaboreaza prototipuri,modele educationale.Prototipul educatului care este capabil sa raspunda cel mai bine cerintelor sociale il constituie idealul educational.Acest ideal educational il vor avea in vedere toate insitutiile de invatamant indiferent de treapta ierarhica pe care se situeaza.Ierarhizarea in trepte a procesului de invatamant este conditionata de varsta individului pe de o parte si de gradul de specializare pe de alta parte.In tara noastra, sistemul de invatamant in tendinta alinerii lui la sistemul European si-a creat o structura complex ace vizeaza doua cicluri mari;si anume sistemul preuniversitar si sistemul universitar.Invatamantul preuniversitar la randul sau,este structurat pe mai multe nivele:prescolar,invatamantul scolar cu ciclu intai primar si ciclu doi gimnazial,invatamantul profesional(scolile de arta si meserii) si invatamantul liceal.Daca ciclul de invatamant preuniversitar este structurat preponderent pe creiteriul varstei si asigura o pregatire generala elevului, invatamantul universitar este orientat spre o pregatire aprofundata in domenii précis delimitate,ierarhia fiind determinate de gradul de specializare al individului cuprins in acest system,din care fac parte colegiile,facultatile,cursurile post-universitare.

Formarea deplina si armonioasa a personalitatii,in vederea integrarii cu success in societate si in conformitate cu idealul educational,vizeaza mai multe laturi care se urmaresc in procesul de invatamant;aceasta fiind latura intelectuala,latura morala,latura estetica si latura fizica.Educarea presupune pe de o parte,transmiterea de informatii,cunostinte diverse,deci,vizeaza aspectul informativ al procesului de invatamant,iar pe de alta parte, se urmareste formarea si dezvoltarea capacitatilor intelectuale de operare cu aceste cunostinte:gandirea,memoria,limbajul.procesele psiho-fizice,motricitatea,senzorialitatea sin u in ultimul rand formarea unor comportamente morale.Acest ultim scop vizeaza latura formativa a procesului de invatamant.Diverse teorii pedagogice au situat diferit aceste doua laturi,acordand prioritati cand, uneia cand alteia.Experienta a dovedit insa ca numai o unitate intre informare si formare in procesul de invatamant va asigura realizarea cu success a scopurilor si obiectivelor educative pe care scoala le urmareste.

Scopul si obiectivele in procesul de invatamant sunt finalitati ce reprezinta o anticipare in plan mintal a rezultatului ce urmeaza sa il obtinem in cadrul actului educational.Daca scopul are o zona larga de actiune,avand un character general,obietviul vizeaza un rezultat, o performanta ce poate fi identificata si masurata la incheierea actiunii.Obiectivul este ultima veriga din ansamblul finalitatilor,deci particularizeaza si nuanteaza idealul si scopul.Obiectivele sunt foarte diferite,structurarea lor facandu-se pe diverse criterii;cum ar fii latura educativa pe care o urmaresc, rezultand astfel:obiective ale educatiei intelectuale,ale educatiei morale,estetice,fizice.Un alt criteriu ar fii acel al treptei de invatamant careia i se adreseaza si astfel vom avea obiective ale gradinitei,ale ciclului liceal,s.a. La nivel prescolar in functie de gradul de generalitate,obiectivele se structureaza in obiective-cadru,obiective de referinta si obiective operationale,structurate la randul lor in functie de cele doua nivele de varsta:3-5 ani si 5-7 ani.

Preview document

Complexitatea procesului instructiv - educativ la nivel preșcolar - Pagina 1
Complexitatea procesului instructiv - educativ la nivel preșcolar - Pagina 2
Complexitatea procesului instructiv - educativ la nivel preșcolar - Pagina 3
Complexitatea procesului instructiv - educativ la nivel preșcolar - Pagina 4
Complexitatea procesului instructiv - educativ la nivel preșcolar - Pagina 5
Complexitatea procesului instructiv - educativ la nivel preșcolar - Pagina 6
Complexitatea procesului instructiv - educativ la nivel preșcolar - Pagina 7

Conținut arhivă zip

  • Complexitatea Procesului Instructiv - Educativ la Nivel Prescolar.doc

Alții au mai descărcat și

Strategii educative pentru copiii supradotați

Cap1: Conceptul de „copil supradotat” Pentru a putea vorbi de strategii de educatie pentru copii supradotati trebuie, in primul rand, sa cunoastem...

Dezvoltarea creativității elevilor prin activități extracuriculare

Ca expresie a modernizarii procesului de invatamant, didactica contemporana promoveaza concepte si atitudini educationale noi, o flexibilizare...

Cum organizează educatoarea activitatea de grup pentru a învăța copilul să lucreze eficient cu ceilalți

Grupul reprezinta un număr de persoane care comunica între ele, destul de des, într-o perioadă de timp .Numărul lor este mic astfel încât să poată...

Învățarea prin cooperare și învățarea (inter)activ-creativă. metode și tehnici interactive de grup

„Învatarea prin cooperare, în acceptiunea noastra, este termenul generic oferit pentru setul de metode si tehnici ce detaliaza diferitele...

Parteneriat educațional grădiniță-familie, mijloc de relaționare

Ce este parteneriatul? „Parteneriatul reprezintă procesul de colaborare dintre două sau mai multe părţi care acţionează împreună pentru realizarea...

Psihicul și Caracteristicile Acestuia

Dictonul socratic „nosce te ipsum” („cunoaste-te pe tine însuti”) reprezinta un punct de plecare în dezvoltarea ulterioara a stiintelor. Socrate,...

Modalități de eficientizare a strategiilor de evaluare în cadrul activităților integrate din grădiniță

Motto: „Adevăratul dascăl-practician devine și dascăl cercetător. Numai printr-un asemenea salt el poate fi un creator în domeniul său de...

Handicapul de Limbaj

Constituirea logopediei Logopedia face parte si ea din sistemul stiintelor psihopedagogiei speciale si poate fi apreciata ca fiind un domeniu...

Te-ar putea interesa și

Metode de Pregătire a Prescolarului pentru Adaptarea la Regimul Vietii de Scolaritate

INTRODUCERE Consideraţii generale ‘‘Cât se poate privi în zare, peste timp, nu există decât cerere de oameni pregătiTi Si mai ales bine echipaTi...

Proiectarea curriculară a complexelor de dezvoltare fizică la grupa mică și mijlocie

1.1. Importanţa exerciţiilor fizice în formarea personalităţii preşcolarului Din cele mai vechi timpuri sănătatea, instruirea, educaţia au stat în...

Rolul activităților liber alese în socializarea copiilor din grădiniță

ARGUMENT Educaţia se realizează în instituţii formative, grădiniţe şi şcoli. De mici, copiii pornesc în viaţă cu un bagaj de cunoştinţe asimilate...

Metodologia organizării și desfășurării jocului didactic matematic în învățământul preșcolar

MOTIVAŢIA ALEGERII TEMEI Am ales această temă având în vedere ca, prin studiul efectuat pentru pregătirea ei şi colaborat cu experienţa la clasă,...

Educația preșcolară - premisă a dezvoltării psiho-fizice a copilului

ARGUMENT Ca primă etapă a sistemului de învăţământ, grădiniţa de copii are o importanţă covârşitoare în formarea personalităţii tinerei generaţii...

Modalități concrete de realizare a activităților liber alese

ARGUMENT " Jocul este munca, este binele, este datoria, este idealul vieții . Jocul este singura atmosferă în care ființa poate să respire și, în...

Rolul, Locul și Metodologia Jocului Didactic Matematic

Modele de proiecte didactice propuse pentru evaluarea sumativa I. MOTIVATIA ALEGERII TEMEI Am optat în alegerea temei pentru jocul didactic...

Managementul Clasei de Elevi

Analiza şcolii în perspectivă socio-organizaţională ar putea fi considerată, la o primă vedere, un demers mai puţin obişnuit, având în vedere...

Ai nevoie de altceva?