Extras din referat
I.Complexitatea procesului instructiveducativ,la nivel prescolar.
In abordarea problematicii complexitatii procesului de invatamant trebuie pronit de la faptul ca el are la baza educatia,adica acel ansamblu de actiuni ce se desfasoara organizat si sstematic asupra indivizilor unei societati cu scopul trasformarii personalitatilor in conformitate cu cerintele sociale si nevoile individuale.
Educatia este deci o actiune specific umana,bipolara( individ-sociatate) ce urmareste intregarea individului in societate.Intregrarea inseamna din punct de vedere educativ o adaptare continua a individului la normele morale ale societatii,dobandirea de catre acesta a unui statut professional pe care sa fie capabil sa il exercite,sa isi insuseasca valorile morale, stiintifice si culturale ale omenirii, sa le utilizeze in activitatea sa si sa creeze noi valori,toate acestea in concordanta cu propriile interese, aspiratii si optiuni.Deci, educatia nu se face intamplator,prezenta scopului atribuindu-i acesteia caracterul finalist. Continua si rapida schimbare a societatii inseamna noi acumulari,noi cerinte si implicit readaptarea individului in concordanta cu ritmul transformarilor.Educatia,la randul sau,isi va schimba continutul si finalitatile,ea va evolua odata cu societatea,dand character continuu procesului de invatamant.
Cerintele societatii se transmit scolii, ca institutie fundamentala,in care se realizeaza procesul instructive educativ,sub forma unor comenzi sociale.La nivelul acestei institutii se analizeaza comanda,se elaboreaza prototipuri,modele educationale.Prototipul educatului care este capabil sa raspunda cel mai bine cerintelor sociale il constituie idealul educational.Acest ideal educational il vor avea in vedere toate insitutiile de invatamant indiferent de treapta ierarhica pe care se situeaza.Ierarhizarea in trepte a procesului de invatamant este conditionata de varsta individului pe de o parte si de gradul de specializare pe de alta parte.In tara noastra, sistemul de invatamant in tendinta alinerii lui la sistemul European si-a creat o structura complex ace vizeaza doua cicluri mari;si anume sistemul preuniversitar si sistemul universitar.Invatamantul preuniversitar la randul sau,este structurat pe mai multe nivele:prescolar,invatamantul scolar cu ciclu intai primar si ciclu doi gimnazial,invatamantul profesional(scolile de arta si meserii) si invatamantul liceal.Daca ciclul de invatamant preuniversitar este structurat preponderent pe creiteriul varstei si asigura o pregatire generala elevului, invatamantul universitar este orientat spre o pregatire aprofundata in domenii précis delimitate,ierarhia fiind determinate de gradul de specializare al individului cuprins in acest system,din care fac parte colegiile,facultatile,cursurile post-universitare.
Formarea deplina si armonioasa a personalitatii,in vederea integrarii cu success in societate si in conformitate cu idealul educational,vizeaza mai multe laturi care se urmaresc in procesul de invatamant;aceasta fiind latura intelectuala,latura morala,latura estetica si latura fizica.Educarea presupune pe de o parte,transmiterea de informatii,cunostinte diverse,deci,vizeaza aspectul informativ al procesului de invatamant,iar pe de alta parte, se urmareste formarea si dezvoltarea capacitatilor intelectuale de operare cu aceste cunostinte:gandirea,memoria,limbajul.procesele psiho-fizice,motricitatea,senzorialitatea sin u in ultimul rand formarea unor comportamente morale.Acest ultim scop vizeaza latura formativa a procesului de invatamant.Diverse teorii pedagogice au situat diferit aceste doua laturi,acordand prioritati cand, uneia cand alteia.Experienta a dovedit insa ca numai o unitate intre informare si formare in procesul de invatamant va asigura realizarea cu success a scopurilor si obiectivelor educative pe care scoala le urmareste.
Scopul si obiectivele in procesul de invatamant sunt finalitati ce reprezinta o anticipare in plan mintal a rezultatului ce urmeaza sa il obtinem in cadrul actului educational.Daca scopul are o zona larga de actiune,avand un character general,obietviul vizeaza un rezultat, o performanta ce poate fi identificata si masurata la incheierea actiunii.Obiectivul este ultima veriga din ansamblul finalitatilor,deci particularizeaza si nuanteaza idealul si scopul.Obiectivele sunt foarte diferite,structurarea lor facandu-se pe diverse criterii;cum ar fii latura educativa pe care o urmaresc, rezultand astfel:obiective ale educatiei intelectuale,ale educatiei morale,estetice,fizice.Un alt criteriu ar fii acel al treptei de invatamant careia i se adreseaza si astfel vom avea obiective ale gradinitei,ale ciclului liceal,s.a. La nivel prescolar in functie de gradul de generalitate,obiectivele se structureaza in obiective-cadru,obiective de referinta si obiective operationale,structurate la randul lor in functie de cele doua nivele de varsta:3-5 ani si 5-7 ani.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Complexitatea Procesului Instructiv - Educativ la Nivel Prescolar.doc