Clasa de elevi ca grup social este definita ca mediul socio - educational favorabil pentru socializare, integrare si adaptare a subiectilor umani la situatii educationale noi. Pentru a intelege complexitatea acestei probleme, sociologia educatiei s-a dezvoltat pe mai multe curente: curentul interactionist, curentul dinamist, curentul psihanalist. A. Curentul interactionist fundamentat de 2 sociologi Balles si Hommes. Abordeaza grupul ca un sistem de interactiuni a carei functionalitate se produce cand se dezvolta un echilibru al influentei factorilor externi si factorilor interni. B. Curentul dinamist reprezentat de 2 sociologi: K. Levin si Festinger. Acesta din urma este autorul teoriei consonantei si disonantei. Intr-un grup se poate manifesta consonanta afectiva sau o disonanta (puncte de vedere diferentiate). Curentul dinamist studiaza clasa ca grup social si din punct de vedere al dinamicii relatiilor la nivelul grupului precum si a diversitatii stilurilor de conducere, stiluri ce pot influenta atmosfera din grupul respectiv. C. Curentul psihanalist - tratat ca o realitate cu 2 nivele. 1. Un nivel manifest, explicit, vizibil in viata de zi cu zi a grupului. 2. Un alt nivel latent, implicit care se proiecteaza la nivelurile conduitelor subiective ascunse ce conduc uneori la refulari ale personalitatii indivizilor. In explicarea stiintifica a clasei de elevi ca grup social este imbinata teoria celor 3 curente pe componente care explica complexitatea fenomenului studiat. Sociologia educatiei identifica in categoria grupurilor sociale mai multe tipuri grupale: grupa in sine, grupul mic, grupul mare, colectivul. Grupa e definita ca ansamblul persoanelor ce intra in interactiune relativ permanent, dar nu pentru lunga durata. Grupul mic e constituit din cativa membri care realizeaza o cunoastere reciproca directa prin activitatea pe care o desfasoara cu scopuri comune (echipa de redactie, grupul de practica). Grupul mare e constituit dintr-un nr de subiecti care sa asigure functionarea organizata pe o perioada de timp indelungata, are scopuri comune, reguli de actiune definite si institutionalizate. Clasa de elevi ca grup social functioneaza prin caracterul asimetric in planul comunicarii in sensul relatiei profesor-clasa. Existenta unei clase ca grup social e determinata de constientizarea motivatiei existentei grupului, adica a scopurilor acesteia, care sunt clasificate in: - scopuri prescriptive de provenienta externa ce asigura convergenta de interese ale subiectilor si confera statutul social al institutiei scolare. - scopurile individuale implicite latente la nivelul grupului care tin de personalitatea elevilor si de capacitatea acestora de a constientiza importanta respectarii regulilor activitatii la nivelul grupului.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).