Clasa de elevi ca grup social

Referat
8/10 (2 voturi)
Domeniu: Psihopedagogie
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 4 în total
Cuvinte : 1281
Mărime: 15.54KB (arhivat)
Publicat de: Preda A.
Puncte necesare: 7

Extras din referat

Clasa de elevi ca grup social este definită ca mediul socio – educaţional favorabil pentru socializare, integrare şi adaptare a subiecţilor umani la situaţii educaţionale noi.

Pentru a înţelege complexitatea acestei probleme, sociologia educaţiei s-a dezvoltat pe mai multe curente: curentul interacţionist, curentul dinamist, curentul psihanalist.

A. Curentul interacţionist fundamentat de 2 sociologi Balles şi Hommes.

Abordează grupul ca un sistem de interacţiuni a cărei funcţionalitate se produce când se dezvoltă un echilibru al influenţei factorilor externi şi factorilor interni.

B. Curentul dinamist reprezentat de 2 sociologi: K. Levin şi Festinger. Acesta din urmă este autorul teoriei consonanţei şi disonanţei. Într-un grup se poate manifesta consonanţă afectivă sau o disonanţă (puncte de vedere diferenţiate).

Curentul dinamist studiază clasa ca grup social şi din punct de vedere al dinamicii relaţiilor la nivelul grupului precum şi a diversităţii stilurilor de conducere, stiluri ce pot influenţa atmosfera din grupul respectiv.

C. Curentul psihanalist – tratat ca o realitate cu 2 nivele.

1. Un nivel manifest, explicit, vizibil în viaţa de zi cu zi a grupului.

2. Un alt nivel latent, implicit care se proiectează la nivelurile conduitelor subiective ascunse ce conduc uneori la refulări ale personalităţii indivizilor.

În explicarea ştiinţifică a clasei de elevi ca grup social este îmbinată teoria celor 3 curente pe componente care explică complexitatea fenomenului studiat.

Sociologia educaţiei identifică în categoria grupurilor sociale mai multe tipuri grupale: grupa în sine, grupul mic, grupul mare, colectivul.

Grupa e definită ca ansamblul persoanelor ce intră în interacţiune relativ permanent, dar nu pentru lungă durată.

Grupul mic e constituit din câţiva membri care realizează o cunoaştere reciprocă directă prin activitatea pe care o desfăşoară cu scopuri comune (echipa de redacţie, grupul de practică).

Grupul mare e constituit dintr-un nr de subiecţi care să asigure funcţionarea organizată pe o perioadă de timp îndelungată, are scopuri comune, reguli de acţiune definite şi instituţionalizate.

Clasa de elevi ca grup social funcţionează prin caracterul asimetric în planul comunicării în sensul relaţiei profesor-clasă. Existenţa unei clase ca grup social e determinată de conştientizarea motivaţiei existenţei grupului, adică a scopurilor acesteia, care sunt clasificate în:

- scopuri prescriptive de provenienţă externă ce asigură convergenţă de interese ale subiecţilor şi conferă statutul social al instituţiei şcolare.

- scopurile individuale implicite latente la nivelul grupului care ţin de personalitatea elevilor şi de capacitatea acestora de a conştientiza importanţa respectării regulilor activităţii la nivelul grupului.

Preview document

Clasa de elevi ca grup social - Pagina 1
Clasa de elevi ca grup social - Pagina 2
Clasa de elevi ca grup social - Pagina 3
Clasa de elevi ca grup social - Pagina 4

Conținut arhivă zip

  • Clasa de Elevi ca Grup Social.docx

Alții au mai descărcat și

Finalitățile Educației

ARGUMENT Educaţia este un tip particular de acţiune umană, o intervenţie sau direcţionare, o categorie fundamentală a pedagogiei. Platon definea...

Psihicul și Caracteristicile Acestuia

Dictonul socratic „nosce te ipsum” („cunoaste-te pe tine însuti”) reprezinta un punct de plecare în dezvoltarea ulterioara a stiintelor. Socrate,...

Clasificarea tulburări de limbaj

II.TULBURARILE DE LIMBAJ 2.l. LIMBAJUL 2.l.l. DEFINITII Limbajul este definit cel mai adesea ca fiind activitatea psihica de comunicare intre...

Handicapul de Limbaj

Constituirea logopediei Logopedia face parte si ea din sistemul stiintelor psihopedagogiei speciale si poate fi apreciata ca fiind un domeniu...

Te-ar putea interesa și

Gestionarea conflictelor în școală

Școala românească a traversat o perioadă de reforme menite să consolideze sistemul de învățământ, iar acum se află în faza în care ar trebui să se...

Influența metodelor și tehnicilor interactive de predare-învățare asupra coeziunii clasei de elevi

Metodele de învățământ reprezintă căile folosite de cadrul didactic pentru a-i sprijini pe elevi să descopere lumea înconjurătoare. Acestea...

Relația Profesor Elev și Inadaptarea Școlară

Argument Actualitatea cercetării evoluţiei comportamentului deviant şi a verificării experimentale a eficienţei unor măsuri psihopedagogice de...

Trăsăturile clasei de elevi ca grup social - Sintalitatea

INTRODUCERE Învăţarea eficientă are următoarele caracteristici: este întotdeauna secvenţială şi contextualizată, este un proces individual chiar...

Portofoliu Didactic

PSIHOLOGIA EDUCAŢIEI I.1. Referat . CLASA DE ELEVI CA GRUP PSIHOSOCIAL a) Natura şi caracteristicile grupurilor şcolare - în general, grupul...

Portofoliu pedagogie

CAPITOLUL I RELAȚIA PROFESOR-ȘCOALĂ 1.1. Rolul profesorului în școală și societate În România, primele așezăminte de tip școlar au apărut pe...

Natura și Caracteristicile Grupurilor Școlare

Introducere Definiţie - Grup şcolar, colectiv, organism social, totalitate de persoane reunite cu scopul desfăşurării unei activităţii....

Aspecte teoretice psihopedagogice privind socializarea

ARGUMENT Profundele transformări democratice din societatea românească sunt legate de cunoașterea înnoirii spirituale,prin dezvoltarea științei și...

Ai nevoie de altceva?