Referate pentru domeniul Psihopedagogie pagina 1 din 31

doc

Profilul psihologic al vârstei școlare mici

Din din punct de vedere intelectual asistam la un real salt in procesul gandirii, concretizat in aparitia operatiilor logice. In stadiul senzoriomotor modalitatea principala de adaptare este actiunea obiectuala, copilul dobandind informatii prin simturi si actiuni sau miscari motorii ale corpului. Aceasta modalitate imbraca forma actional-obiectuala. In stadiul urmator, preoperational, reprezentarea sau imaginea devine modalitate principala de receptionare si prelucrare a informatiei, ea luand forma gandiri in imaginiv (gandire reprezentativa, gandire intuitive). Incepand cu acest stadiu pr... vezi detalii

doc

Inconstent și Impulsiuni

In psihologie, termenul de inconstient se aplica faptelor psihice care scapa constiintei subiectului. El desemneaza, deci, ansamblul acelor parti ale proceselor psihice care scapa sintezei constiente. Freud distinge trei instante ale personalitatii: inconstient, preconstient, constient pe care in 1923 le denumeste inconstient, Eul si Supra-Eul. In cadrul acestui sistem al personalitatii, inconstientul este instanta psihica cea mai primitiva si este constituita din pulsiunile instinctive care sunt veritabile forte biologice ce tind in mod permanent sa se descarce in sfera constientului. A ... vezi detalii

doc

Recenzie Carte

Timp de peste patru decenii (1951-1993), dr. Ioan Bontas a fost profesor de pedagogie la Universitatea Politehnica din Bucuresti, unde s-a remarcat ca un distins pedagog, educator, cercetator si manager educational. A desfasurat o bogata activitate de cercetare stiintifica, aducandu-si o contributie originala importanta la dezvoltarea pedagogiei. Este autor a peste 90 lucrari publicate - cursuri, manuale, indrumare, diverse lucrari, articole si studii pedagogice, a peste 60 de comunicari stiintifice si a numeroase referate si conferinte pedagogice. Printre lucrarile si studiile publicate... vezi detalii

doc

Finalitațile educației

Actiunea educationala este produsul actiunii oamenilor, astfel ca poate fi explicata si abordata numai prin prisma intentiilor urmarite si a rezultatelor obtinute, ea reprezentand o activitate desfasurata in vederea realizarii unor finalitati clare si precise. Finalitatile educatiei reprezinta orientarile asumate la nivel de politica a educatiei in vederea realizarii activitatii de formare-devoltare a personalitatii umane conform anumitor valori vizate in proiectarea sistemului si a procesului de invatamant. Finalitatile circumscriu modelul de personalitate pe care educatia urmeaza sa-l f... vezi detalii

doc

Tulburările de pronunție sau de articulare

TULBURARILE DE PRONUNTIE SAU DE ARTICULARE La copii apar, relativ frecvent tulburari de pronuntie (articulatie) DISLALIA este o tulburare de pronuntie cu cea mai mare frecventa intre handicapurile de limbaj, atat la normali, cat si la cei cu deficiente. DISLALIA este o tulburare de articulatie, pronuntie, ce se manifesta prin deformarea, omiterea, substituirea, inlocuirea si inversarea sunetelor. La copilul anteprescolar, este de natura fiziologica, ca urmare a nedezvoltarii suficiente a aparatului fonoarticulator si a sistemelor cerebrale implicate in actul vorbirii. Frecventa: Datele... vezi detalii

doc

Evoluția Imaginii de Sine și a Percepției Sociale de la Naștere Până în Adolescență

Imaginea de Sine evolueaza paralel cu cea a Eului. Fiecare stadiu al dezvoltarii psihice umane inregistreaza, in ceea ce priveste constituirea si dezvoltarea imaginii de Sine anumite particularitati. Inca de la nastere, copilul este investit cu identitatea de familie, care ulterior se dezvolta in imaginea de Sine, prin care se preia la nivel individual intreaga incarcatura de social (ridicat sau scazut) a spitei. Extras din domeniul speculatiilor, fenomenul identificarii, legat foarte strans de constientizarea identitatii, a fost studiat mai ales prin "recunoasterea de Sine" in oglinda a ... vezi detalii

doc

Portofoliu phisologia educației

1. In ce consta specificul dezvoltarii copiilor in planul social?Cum poate influenta dezvoltarea in planul social activitatea psihica a unei persoane? Dezvoltarea in planul social vizeaza evolutia raporturilor copilului cu mediul social in care traieste si procesul prin care el ajunge sa se manifeste ca membru al unei societati. In procesul dezvoltarii sale ca fiinta sociala,copilului ii revin 3 mari categorii de sarcini: a)sa stabileasca relatii satisfacatoare si productive(atat pentru el cat si pentru altii) cu alte persoane semnificative din reteaua sociala in care patrunde b)sa part... vezi detalii

doc

Particularitățile dezvoltării psihice și fizice a copiilor din casele de copii

Problema invatarii si educarii copiilor orfani si copiilor, care au ramas fara tutela parintilor, este strans legata de problemele ocrotirii sanatatii lor, maririi posibilitatilor functionale si de adaptare. Cercetarile unui sir de autori au aratat, ca starea sanatatii copiilor la momentul intrarii in casa de copii este caracterizata prin retinere in dezvoltare fizica la 23 - 24%, si numai 17% de copii au o dezvoltare fizica armonioasa, ceilalti -dizarmonioasa. Majoritatea copiilor sufera de retinere in dezvoltarea psihica; de nedezvoltare generala a vorbirii si alte dereglari. Conform ... vezi detalii

doc

Deficiențe psihomotorii

Aceasta categorie a deficientelor fizice include o varietate mare de afectiuni care sunt de doua feluri: - afectiuni morfologice - pierderi de substanta organica, malformatii, deformari; - afectiuni functionale - activitate, fiziologia unui organ sau a functiei motorii. Definitie: Deficientele fizice reprezinta individualitati corporale ce slabesc puterea si mobilitatea organismului, prin modificari patologice externe sau interne, localizate la nivelul intregului corp, ori numai la nivelul unor segmente ale sale. Categoria cuprinde atat persoanele cu infirmitate motorie (locomotorie si ... vezi detalii

doc

Comunicarea în Grupul de Diagnostic

Jean Claude Abric defineste grupul ca fiind un ansamblu de persoane aflate in interactiune si participand la o activitate comuna. Aceasta activitate comuna este influentata de mai multi factori care pot duce la disfunctii. Printre acestea, cel mai des intalnit este stresul, care determina reducerea performantelor prin lipsa unor coordonari adecvate a comportamentului, diminuarea reflexelor, a capacitatii receptive si a celor decizionale, reducerea rezistentei fizice si psihice, ca si consecinta crescand numarul erorilor. Dupa Weitz, o situatie devine stresanta atunci cand solicitarile sun... vezi detalii

doc

Comunicare

A.MANAGEMENT SI COMUNICARE 1. Psihopedagogia comunicarii Comunicarea educationala sau pedagogica estea cea care mijloceste realizarea fenomenului educational in ansamblul sau,indiferent de continuturile,nivelurile,formele sau partenerii implicati.Fata de aceasta,comunicarea didactica apare ca forma particulara,obligatorie in vehicularea unor continuturi determinate,specifice unui act de invatare sistematica,asistata.Din perspectiva educatiei formale,comunicarea didactica constituie baza procesului de predare-asimilare a cunostintelor,in cadrul institutionalizat al scolii si intre partener... vezi detalii

doc

Integrarea copiilor cu cerințe educative în învățământul de masă

Ce este si cum a aparut conceptul de educatie integrata? In anul 1988, UNESCO a elaborat si lansat o noua teza care a stat la baza directivelor de actiune ale Conferintei de la Salamanca din anul 1944: Educatia integrata (incluziva) si reabilitarea pe baza resurselor comunitare reprezinta abordari complementare care se sprijina reciproc in favoarea acordarii de servicii pentru persoanele cu cerinte speciale (UNESCO,1988), prin care se arata ca reabilitarea in comunitate a persoanelor cu deficiente este parte componenta a dezvoltarii unei comunitati si vizeaza implicarea persoanelor defic... vezi detalii

doc

Atitudinea și Schimbarea Atitudinii

Atitudinea si schimbarea atitudinii Atitudinea este unul dintre cele mai studiate concepte din psihologia sociala. Conceptul de atitudine apare la inceputul secolului XX in lucrarile de psihologie experimentala germane, dar cu un sens diferit de cel al simtului comun, si anume cu cel de postura. In acest caz atitudinea ar avea un rol de explicare a relatiilor care exista intre stimuli si raspunsul subiectului. Acest concept trimite intr-o maniera schematica la influenta dispozitiilor mentale ale subiectilor asupra comportamentelor acestora. In acelasi timp in Statele Unite, notiunea de... vezi detalii

docx

Învățământul în era digitală

1.Rezumat Invatamantul reprezinta o activitate progresiva, planificata, sistematica, metodica si intesiva de acces la cunoastere si actiune, pusa sub controlul personalului didactic, bazata pe selectionarea stricta a continuturilor si pe efortul personal al elevului. Invatamantul in era digitala reprezinta un process educativ care este foarte complex si se desfasoara in mod sistematic si educativ de carte profesori si elevi/studenti care conduce la inzestrarea elevilor/studentilor cu un sistem de cunostiinte, deprinderi, capacitati si competente pe baza carora ei dobandesc cunoasterea stii... vezi detalii

doc

Activitatea Integrată

"Exista un singur obiect de studiu pentru educatie, si acela este Viata, in toate manifestarile sale". (Alfred North Whitehead, 1929) "Cand mergi pe-afara, natura nu te pune fata in fata pentru trei sferturi de ora numai cu flori si in urmatoarele trei sferturi numai cu animale". (Jacobs H.H., 1989) 2. Conceptul de integrare in context educational si legatura cu holismul - Actiunea de a face sa interrelationeze diverse elemente pentru a constitui un tot armonios, de nivel superior, a aduce parti separate intr-un intreg unitar, functional, armonios. - Sinonime pentru integrare: fuziune... vezi detalii

Hopa sus!