Tulburările de limbaj scris - citit și influența lor asupra personalității

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Psihologie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 7 în total
Cuvinte : 3350
Mărime: 17.90KB (arhivat)
Publicat de: Visarion Vișan
Puncte necesare: 7
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Andreea Danu

Extras din referat

Tulburarile lexico-graflce sunt incapacitati paradoxale totale in invatarea si formarea deprinderilor de scris-citit, cunoscute sub denumirea de alexie-agrafie, sau incapacitati partiale denumite dislexie-disgrafie ce apar ca urmare a existentei unor factori psiho-pedagogici necorespunzatori sau neadecvati la structura psihica a individului, a insuficientelor in dezvoltarea psihica si a personalitatii, a modificarilor morfo-functionale de la nivelul sistemului nervos central, a deficientelor spatio-temporale si psihomotricitatii, a nedezvoltarii vorbirii care se manifesta prin aparitia de confuzii fi-ecvente intre grafemele si literele asemanatoare, inversiuni, adaugiri, substituiri de cuvinte, sintagme, deformari de litere, neintelegerea completa a celor citite sau scrise.

Tulburarile de scris-citit se clasifica in: partiale (disgrafia, dislexia) si totale (agrafia, alexia).

Tulburarile de limbaj scris-citit partiale reprezinta incapacitatea unui subiect (capacitate redusa) de a invata sa scrie si sa citeasca, chiar daca are parte de toata educatia posibila, chiar daca are o inteligenta corespunzatoare, chiar daca conditiile familiale, sociale, sunt mai mult decat favorabile.

Tulburarile de scris-citit deregleaza integrarea sociala, prin manifestarea, in multe cazuri, a unor comportamente antisociale, datorita unor esecuri si conflicte permanente, cat si instalarii unor trasaturi caracteriale negative: negativism, descurajare, inertia, nepasarea, teama de insucces, izolarea.

Dislexia este dificultatea de a citi, manifestata prin tulburari la nivelul perceptiei auditive, optice si kinestezice, mai general spus toate tulburarile ce intervin in achizitia cititului, in mecanismele acestuia.

Disgrafia, consta in incapacitatea copilului dezvoltat normal din punctul de vedere al limbajului, auzului si intelectului, de a invata corect si de utiliza scrisul in conditii normale.

In aceste tulburari de limbaj se manifesta tulburari in lexia (citirea) si grafia (scrierea) vocalelor si consoanelor, in despartirea cuvintelor in silabe, tulburari in lexia si grafia cifrelor si a numerelor naturale simple si a celor cu mai multe cifre.

Exista confuzii intre consoanele surde si cele sonore (p-b, t-d, c-g, f-v), inversiuni la nivelul silabelor, fonemelor si grafemelor, omisiuni sau salturi de cuvinte/randuri in lexie si in grafice, omisiuni de prepozitii sau conjunctii, ritm lent al copierii si partial al citirii.

Manifestari ale disgrafiei:

-confuzii constante si repetate intre fonemele asemanatoare acustic, intre litere si grafismul lor;

-inversiuni, adaugiri, omisiuni de litere si grafeme, cuvinte sau chiar propozitii;

greutati in combinarea cuvintelor in unitati mai mari de limbaj;

- tulburari ale lizibilitatii, ale laturii semantice;

-grafemele sunt plasate defectuos in spatiul paginii, inegale ca marime si forma si au o asezare dezordonata;

-textul este scurt, lacunar, fara unitate logica;

- apar omisiuni de litere si silabe, cuvinte propozitii, sintagme;

- contopiri de cuvinte, substituiri de grafeme, adaugiri de cuvinte, grafeme;

- disortografii;

- randuri libere sau suprapuse;

-nerespectarea spatiului paginii, redarea inegala a unor grafeme;

-scrisul servil ca si cel in oglinda.

Manifestari ale dislexiei:

-neputinta de a identifica si citi cuvinte ca un intreg cu o anumita semnificatie si sens;

- cuvintele cu o lungime mai mare sunt realizate ca un intreg, dupa mai multe poticniri;

- intreaga atentie se centreaza pe realizarea citirii cuvintelor ca un intreg si pe forma, care sa duca la o lectura cursiva, ceea ce impiedica intelegerea cursiva a textului;

- sunt intelese si mai greu sintagmele, propozitiile, frazele, iar din cauza concentrarii asupra unitatilor disparate, contextul si subcontextul nu mai indeplinesc rolul de suplinire si intregire a unor informatii

-greutati in citirea cuvintelor cu un grad mai mare de dificultate;

-greutati in diferentierea cuvintelor si literelor asemanatoare, din punct de vedere auditiv;

- greutati in trecerea de pe randul citit pe urmatorul si tendinta de a-1 sari;

-dificultati in intelegerea celor citite si in reproducerea lor;

- omiterea unor foneme sau chiar a unor cuvinte;

- plasarea incorecta a accentului, mai ales pe cuvintele polisilabice;

- dificultati in pastrarea formei date a textului.

E. Verza stabileste doua tipuri de factori care pot produce tulburari ale limbajului scris-citit: factori ce apartin subiectului si factori ce apartin mediului. Dintre factorii ce apartin subiectului putem enumera: deficienta de ordin senzorial, gradul dezvoltarii intelectuale, slaba dezvoltare psihomotorie, starea sanatatii, reactiile nevrotice, conditiile motivationale. Factorii de mediu sunt slaba integrare in colectiv si in activitatea scolara, nivelul scazut socio-cultural al familiei, metode si procedee necorespunzatoare.

Dificultatile in deprinderea scris-cititului se pot datora unor cauze organice (leziune cerebrala) sau unor cauze functionale, cum ar fi blocajul emotiv. in neuropsihiatrie, termenii de dislexie-disgrafie sunt rezervati pentru acele tulburari in deprinderea scris-cititului care au un substrat organic si, ca atare, o etiologie, o simptomatologie si o evolutie specifice.

Deficientele dislexo-disgrafice pot fi consecinte ale dificultatilor de articulatie, care se transpun in limbajul scris-citit. Cand lipsesc deficientele de pronuntie, tulburarile se datoreaza handicapului de la nivelul auzului fonematic.

Alte cauze ale acestor tulburari pot fi: sarcinile purtate dificil, nasterile grele, conditiile materiale si culturale scazute ale familiei, locul ocupat in raport cu ceilalti frati. O alta cauza este slaba dezvoltare a motricitatii sau a deficientelor din planul motric.Mai pot determina asemenea tulburari incidentele survenite:

Preview document

Tulburările de limbaj scris - citit și influența lor asupra personalității - Pagina 1
Tulburările de limbaj scris - citit și influența lor asupra personalității - Pagina 2
Tulburările de limbaj scris - citit și influența lor asupra personalității - Pagina 3
Tulburările de limbaj scris - citit și influența lor asupra personalității - Pagina 4
Tulburările de limbaj scris - citit și influența lor asupra personalității - Pagina 5
Tulburările de limbaj scris - citit și influența lor asupra personalității - Pagina 6
Tulburările de limbaj scris - citit și influența lor asupra personalității - Pagina 7

Conținut arhivă zip

  • Tulburarile de Limbaj Scris - Citit si Influenta lor Asupra Personalitatii.doc

Alții au mai descărcat și

Modalități Atitudinale în Bâlbâiala Școlarilor

Argument Întrucât limbajul detine rolul primordial în stabilirea relatiilor sociale, se impune necesitatea investigãrii si cunoasterii...

Personalitatea și Comportamentul

Personalitate şi comportament: ipoteze de lucru Fiecare om are trei caractere: cel pe care îl are, cel pe care îl arată şi cel pe care crede că...

Studiu de Caz - Consiliere

Dat fiind faptul că lucrez ca si psiholog scolar într-o scoală din judetul Bihor, am să prezint un studiu de caz chiar din activitatea desfăsurată...

Tipuri de Teste în diagnoza deficiențelor de limbaj

1. Introducere. Clasificarea tulburarilor de limbaj Cu ajutorul limbajului se formeaza si se organizeaza sisteme in care sunt integrate...

Psihologie Socială

Funamentare teoretica Conform definitiei lui Cherrington unui grup îi sunt atribuite urmatoarele caracteristici: interactiunea dintre membri;...

Tulburările de Comportament

Comportamentul copilului este oglinda dezvoltării lui psihice. Este reacţia personalităţii lui în formare faţă de lumea din afară şi faţă de...

Dinamica relației dintre valori, atitudini și comportament

1. Valorile şi dinamica lor 1.1 Conceptul de valoare şi noţiuni conexe Conform Dicţionarului explicativ al limbii române, noţiunea de valoare are...

ADHD

ADHD - Definitie ADHD: De la tulburare comportamentală la tulburare neurobiologica Privire generală asupra zonelor cerebrale implicate în ADHD...

Te-ar putea interesa și

Limbajul și Metodica Dezvoltării Vorbirii

INTRODUCERE Tulburarea de limbaj poate constitui un factor stresant, atunci când subiectul nu găseşte înţelegerea necesară faţă de dificultatea sa...

Aspecte ale interventiei pentru corectarea tulburărilor de limbaj la copiii cu deficiență mintală

Limbajul și gândirea se dezvoltă în tandem cu formarea și aprofundarea tuturor proceselor psihice și cu lărgirea volumului de cunoștințe, sub...

Logopedie

LOGOPEDIE Copilul, acest candidat la umanitate, a carui reusita depinde de zestrea ereditara cu care vine pe lume, dar si de lumea în care vine,...

Logopedie

I. OBIECTUL, SCOPUL ŞI SARCINILE LOGOPEDIEI Logopedia, ştiinţă.relativ tânără în cadrul ştiinţelor psihopedagogice, se ocupă de problematica...

Logopedie

Capitolul I LOGOPEDIA - ŞTIINŢĂ INTERDISCIPLINARĂ Ca oricare ştiinţă, logopedia s-a constituit pe baza necesităţilor practice şi teoretice de a...

Logopedie

1. OBIECTUL LOGOPEDIEI 1.1. CONSTITUIREA LOGOPEDIEI CA ŞTIINŢĂ =CE ESTE LOGOPEDIA?= Logopedia este o ştiinţă care a apărut din nevoia de a...

Ai nevoie de altceva?