Tulburari ale Limbajului Oral si ale Limbajului Scris

Extras din referat Cum descarc?

Handicapurile de limbaj pot aparea atat pe fondul intelectului normal, cat si la deficientii mintal sau senzorial cand, de obicei, sunt mai profunde si mai frecvente. In cazul unor asemenea asocieri, handicapul de limbaj este o forma secundara a unui sindrom complex, dar prin existenta lui accentueaza dificultatile de recuperare si adaptare. De aici necesitatea de a cunoaste principalele categorii ale handicapurilor de limbaj ce se intalnesc la varsta prescolara si scolara.
Obligatia umanitara a socitatii nu este sa-i scoata afara din scoala pe cei care invata mai greu, ci sa gaseasca mijloacele potrivite pentru a-i ajuta pe toti copiii sa-si insuseasca cunostintele corespunzatoare.
Activitatea de prevenire si corectare a tulburarilor de vorbire, de pronuntie, trebuie sa se aplice de timpuriu, incepand de la varsta prescolara. Prin activitatea corectiva se inlatura una din cauzele frecvente ale insuccesului si inadaptarii scolare, cat si a tulburarilor de personalitate.
Criteriile de evaluare a limbajului prezinta diferente semnificative si in functie de exigentele mediului social in care se vorbeste. Ceea ceintr-un mediu social este considerat normal, intr-altul poate fi apreciat ca defect de vorbire. Limbajul si tulburarile sale sunt nu numai procese biologice ci si manifestari sociale. Aspectul social se manifesta mai predominant in limbaj, iar tulburarile sale sunt conditionate in numeroase cazuri de factori de mediu social (neglijente si greseli educative).
Limbajul si tulburarile sale se apreciaza in functie de capacitatea individului de a intelege si de a fi inteles pe baza de comunicare verbala.
Prin ,,tulburari de limbaj", la copiii prescolari, intelegem toate abaterile de la limbajul normal, standardizat, de la manifestarile tipizate, unanim acceptate in limba uzuala, atat sub aspectul reproducerii, cat si al perceperii, incepand de la dereglarea diferitelor componente ale cuvantului si pana la imposibilitatea totala de comunicare orala.
Notiunea de ,,defect" este mai delimitata si se refera la efectul acustic al vorbirii, pe cand termenul de ,,tulburare" este mai cuprinzator, indicand pe langa efectul acustic si conditiile care l-au produs.
I). Tulburarile de articulatie sau de pronuntie
Frecventa cea mai mare a tulburarilor de acest fel o intalnim in special la copiii prescolari si scolari mici. Prin existenta tulburarilor respective se creeaza dificultati in emiterea cuvintelor, propozitiilor si in intelegerea lor. Adeseori, ele se transpun si in limbajul scris-citit, ceea ce ingreuneaza formarea deprinderilor grafo-lexice. Dintre aceste tulburari, semnificative sunt dislaliile, rinolaliile si disartriile.
1).Dislalia- este o tulburare de articulatie-pronuntie ce se manifesta prin deformarea, omiterea, substituirea, inlocuirea si inversarea sunetelor. Cand deficientele de articulatie se delimiteaza numai la nivelul unor sunete izolate si se manifesta printr-o stare usoara, aceasta forma se numeste dislalie simpla sau monomorfa. Atunci cand tulburarile respective se intind asupra majoritatii sunetelor si a unor grupe de silabe, ea poarta denumirea de dislalie polimorfa, iar prin afectarea tuturor sunetelor si a majoritatii cuvintelor se ajunge la dislalie generala sau totala. Daca sunetul omis se inlocuieste cu altul, se foloseste termenul de paralelie (para-in loc de...).
In dislalie, sunetele nu sunt la fel de afectate. Sunetele ce sunt mai frecvent afectate sunt cele care apar mai tarziu in vorbirea copiilor : vibranta ,,r", africatele: ,,c, g, t", siflantele: ,,s, z" si suieratoarele ,,s, j", iar vocalele si in primul rand ,,a, e, u", consoanele ,,b, d, t, m, n" care apar de timpuriu in vorbire sunt mai rar tulburate.
Dislalia este provocata de o serie de factori printre care: imitare unor persoane cu o pronuntie deficitara, existenta mediului educativ nefavorabil, care nu faciliteaza stimularea vorbirii, incurajarea copilului prescolar de catre adult in pronuntarea peltica (pentru amuzament), ceea ce duce la stabilizarea deprinderii gresite, implantarea defectuoasa a dintilor, diferitele anomalii ale aparatului bucal, cum sunt: despicaturile de buza si val, despicaturile maxilo-valo-palatine (cunoscute si sub numele de buza de iepure si gura de lup), deficiente cerebrale, insuficienta dezvoltarii psihice, deficiente ale auzului, nedezvoltarea auzului fonematic s.a. In formele grave de dislalie, unii autori sunt de parere ca ereditatea poate constitui un factor important pentru explicarea handicapului.
Dintre cele mai frecvente dislalii, grupa sigmatismelor si parasigmatismelor ocupa un loc central. Acestea apar atunci cand au loc deformari, substituiri, omisiuni ale sunetelor siflante si suieratoare ,,s, s, j, z, ce, ci, ge, gi". La copiii prescolari, cel mai des sunt intalnite omisiunile si deformarile.


Fisiere in arhiva (1):

  • Tulburari ale Limbajului Oral si ale Limbajului Scris.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești.
După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare.
Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!