Tipologia Consumatorului pe Timp de Criza

Extras din referat Cum descarc?

Consumatorul este persoana fizica care dobandeste, utilizeaza sau consuma ca destinatar final, produse de la agentii economici sau care beneficiaza de servicii prestate de acestia. Pe o piata plina de oferta, cu mult peste cerere, consumatorul trebuie cucerit de produsul sau serviciul respectiv. Ceea ce insa s-a schimbat, de la mijlocul anului 2007 , din punct de vedere al consumatorului este faptul ca acesta nu este nici capabil si nici dispus sa mai achizitioneze asa cum o facea in perioada anterioara instalarii crizei economice. Problema crizei nu este doar a agentiilor economici sau a prestatorilor de servicii ci si a consumatorului. Acesta de multe ori nu are posibilitatea sa mai cumpere tot ce i-ar trebui, si atunci isi stabileste anumite prioritati. Majoritatea reusesc sa plateasca in continuare utilitatiile, iar apoi sa se ocupe de achizitionarea produselor alimentare necesare. Exista foarte multe persoane care aveau inainte alte criterii de alegere a produselor, cum ar fi invatarea, obisnuinta sau chiar dimpotriva atractia de noutate, iar cel mai intalnit caz e acela in care consumatorii achizitioneaza un produs la recomandarea prieteniilor, familiei etc. Criza economica va avea un impact fundamental asupra comportamentului consumatorilor din intreaga lume, acestia renuntand la cumparaturile pe baza impulsului si fiind mult mai cumpatati, cred specialistii. Spre deosebire de recesiunea din anii 1930, de aceasta data oamenii isi pun "semne de carte", tin minte tot ce se intampla si ce au gresit, pentru a nu repeta greseala. Acest comportament a fost generat de prabusirea unor simboluri ale stabilitatii - cel putin pana la criza - precum Lehman Brothers, spune consultantul danez Martin Lindstrom, una dintre personaliatile prezente in Top 100 Cei Mai Influenti Oameni din Lume al revistei Time si autor al cartii "Buyology: Truth and Lies About Why We Buy" ("Stiinta cumparaturilor: Adevar si minciuni despre motivele pentru care cumparam"). "De aceasta data, daca lucrurile se vor imbunatati, oamenii nu vor mai da iama in magazine, sa cumpere de parca nici nu ar fi existat o recesiune. Pana la urma, oamenii vor dori sa cumpere ceva practic, pentru a-si imbunatati vietile intr-un mod concret", a spus Lindstrom. Potrivit teoriilor sale, fiintele umane au un mecanism de supravietuire care se activeaza si in cazul cheltuielilor. Practic, dupa ce ne-am "ars" in timpul crizei, cand aceasta se va incheia, din intuitie, vom inclina mai mult spre economisire, decat spre aruncarea banilor, dupa cum am facut pana acum, chiar daca nu ne vom da seama, la nivel constient, de acest lucru. Ce vor face companiile pentru a ne determina sa cumparam? Companiile stiu foarte bine ca oamenii au, in continuare, bani, dar nu vor sa-i cheltuie, de frica unor pierderi mari in viitor. Prin urmare, trebuie sa gaseasca punctul sensibil, prin care sa-i determine sa cumpere. Un exemplu foarte bun in acest sens este producatorul auto Hyundai, care a promis ca masina poate fi returnata intr-un an, daca persoana respectiva isi pierde serviciul, iar banii ii vor fi dati inapoi. Lindstrom este de parere ca o astfel de mentalitate si strategie de marketing va fi implementata si de companiile de lux. "Spre exemplu, Louis Vuitton va avea reclame de genul "Daca achizitionati o geanta de la noi, nu numai ca va fi cea mai trendy de pe piata, dar va avea doua dimensiuni, avand doua fete, fiind azi rosie, maine neagra. O puteti folosi atat noaptea, cat si ziua si nu veti fi nevoit sa cumparati o alta geanta timp de patru ani, datorita acestui lucru", a spus consultantul de branding. De asemenea, companiile vor face, din ce in ce mai mult referire la trecut, si nu la viitor, avand in vedere ca trecutul a reprezentat o perioada de crestere si entuziasm. Unele companii apeleaza deja la aceste strategii de marketing, publicand reclame cu vedete ce simbolizeaza anumite perioade de glorie din trecut (Louis Vuitton cu Madonna, Dior cu Alain Delon). Totusi acesti factori continua sa influenteze consumatorul, dar nu sunt determinanti, factorul primordial fiind acum necesitatea si pretul cat mai scazut. Asadar in acest caz se aplica teoria promotiilor, consumatorului lasandu-i-se impresia ca face o afacere buna achizitionand acel produs. Secventa Do Learn Like explica schema clasica a campaniilor de publicitate de tip promotii. Accentul este pus aici pe avantajele imediate determinate de achizitia produsului chiar la locul vanzarii reduceri de preturi, cadouri etc. , avantaje care conduc la cumpararea acestuia, chiar daca este necunoscut sau mai putin cunoscut. Abia dupa cumpararea si utilizarea produsului, consumatorul ia contact cu caracteristicile acestuia si invata despre ele, iar daca experienta este pozitiva poate ajunge sa ii placa si sa il prefere altor produse de pe piata. Acest mecanism este intens folosit in cazul pietelor care vizeaza consumatori cu putere scazuta de cumparare, mai putin ,,educati" din perspectiva publicitatii, sau pentru produse care patrund pentru prima oara pe o piata noua. Aceasta schema de comunicare este una activa, de incercare, cu rol de declansator al procesului de cumparare si de catalizator al viitoarei relatii de lunga durata dintre consu!mator si marca. ,,Teoria promotiilor" (dupa, Iliescu 2005) propune un model de actiune extrem de eficient: ii facem pe indivizi sa cumpere un produs (do), eventual chiar in repetate randuri; pentru ca respectivul produs nu are ,,putere" pe piata, adica nu este cunoscut sau placut sau nu are un public suficient de loial, impactul de moment al unei promotii; produsul este suficient de bun ca, o data achizitionat, consumatorul sa ajunga sa interactioneze cu el, sa-l invete (learn) si, mai ales, sa ajunga sa-l prefere (like); e necesar sa-l facem pe cumparator sa achizitioneze produsul in repetate randuri, pentru a interactiona cu el de cat mai multe ori cu putinta prin promotii succesive.


Fisiere in arhiva (1):

  • Tipologia Consumatorului pe Timp de Criza.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!