Terapia cognitiv-comportamentală

Referat
5.3/10 (3 voturi)
Domeniu: Psihologie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 19 în total
Cuvinte : 6683
Mărime: 26.83KB (arhivat)
Publicat de: Tiberiu Leonte
Puncte necesare: 8
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Ciorbea Iulia

Extras din referat

1. Terapia cognitiv-comportamentală – cadru general

Tearapia cognitiv-comportamentală reprezintă un ansamblu de tehnici bazate pe teoriile învăţării şi pe descoperirile psihopatologiei cognitive. Deşi, în acest domeniu, există mai multe orientări şi cadre teoretice, ele împărtăşesc câteva afirmaţii esenţiale care justifică gruparea lor sub aceeaşi etichetă. Afirmaţia de bază este că toate comportamentele, adaptative şi neadaptative, sunt rezultatul unor scheme implicite. Acestea sunt mai mult sau mai puţin conştiente şi înglobează structuri cognitive şi sisteme de prelucrare a informaţiilor. Termenul cogniţie este oarecum vag definit, dar se referă, de cele mai multe ori, la idei, semnificaţii, credinţe, gânduri, inferenţe, expectaţii, afirmaţii, atribuiri. Se afirmă că acestea mediază comportamentul în mod direct (inclusiv manifestările emoţionale) şi sunt obiectivul major al schimbării terapeutice.

2. Terapia comportamentală

2.1. Definiţie. Cadru general

Terapia comportamentală s-a dezvoltat ca formă de protest faţă de punctul de vedere psihanalitic ce consideră că în spatele tuturor tulburărilor comportamentale se află forţe subiective profunde şi inconştiente. Bazele sale teoretice cuprind ideile majore dezvoltate în cadrul cercetărilor privind condiţionarea şi învăţarea. Abia la mijlocul secolului trecut a început să se vorbeasca despre terapiile comportamentale sau behavioriste. Contribuţiile teoretice majore la dezvoltarea acestor terapii au fost aduse de Skinner (1953), Wople (1958) si Eysenck (1962), care au dezvoltat strategii teraputice care au valorificat rezultatele cercetărilor privind condiţionarea şi învăţarea realizate de I. Pavlov, J.B. Watson, E.L. Thorndike, E.C. Tolman, C.L. Hull, J. Dollard, N.E. Miller.

Behavioriştii consideră că, la naştere, fiinţa umană este un fel de tabula rasa, o “coală albă de hârtie”, iar “istoria” scrisă pe aceasta este determinată indeosebi de condiţiile mediului. Personalitatea este vazută, în primul rând, ca funcţie a stimulilor din mediul extern, a interacţiunilor şi rorurilor sociale; factorii subiectivi interni, procesele ştiinţifice din moment ce nu pot fi studiate într-o manieră sistematică şi reproductibilă.

Terapeuţii comportamentişti nu definesc psihoterapia in termenii insight-ului şi ca reorganizare a personalităţii, ci ca proces de eliminare a simptomelor şi învăţare a unor răspunsuri comportamentale mai adaptative.

Definiţia pe care L. J. Reyna o dă psihoterapiei: “Psihoterapia poate fi considerată ca un set de proceduri destinate să elimine o varietate de răspunsuri cu efecte emoţionale negative, precum şi comportamente indezirabile şi nefolositoare şi să creeze comportamente mai eficiente pentru controlul şi adaptarea la anumite sarcini cotidiene, persoane şi situaţii” (Reyna, 1964).

Terapia comportamentală este o terapie scurtă centrată pe simptom şi vizează, în general, modificarea interacţiunilor dintre persoană şi mediul sau.

Kazdin (1982,cf. S. Ionescu, 1994) afirmă că terapiile comportamentale pun accentul pe următoarele aspecte:

1) Evidenţiază determinaţii actuali mai degrabă decât determinanţii istorici ai comportamentului.

2) Prezintă schimbarea comportamentului manifest ca fiind criteriul major în evaluarea tratamentului.

3) Valorifică cercetarea fundamentală în psihologie pentru formularea ipotezelor cu privire la tratament şi la tehnicile specifice.

4) Defineşte tratamentul în termini operaţionali şi obiectivi pentru ca metodele aplicate să poată fi reproduce.

5) Subliniază, într-o manieră foarte precisă, comportamentul vizat şi tehnicile de evaluare.

2.2. De la terapia comportamentală la terapia cognitiv-comportamentală (TCC)

În anii ’60-’70, tot mai mulţi cercetători în domeniul psihoterapiei comportamentale şi modificării comportamentului au simţit nevoia de a depăşi “noţiunile mecaniciste ale practicii terapiei comportamentale” (Lazarus, 1971), considerând că majoritatea tratamentelor comportamentale nu mai pot fi conceptualizate doar în termenii teoriei învăţării. Această atitudine a condus la adoptarea unui demers eclectic care a favorizat adăugarea la tehnicile comportamentale existente a unor comportamente cognitive şi a deschis calea dezvoltării şi aplicării sistematice a tehnicilor cognitive.

O ilustrare a acestei tendinţe este apariţia demersului celor “trei sisteme”, conceptualizat de Lang si Rachman. Aceştia consideră că orice problemă psihologică poate fi descrisă în termenii răspunsurilor manifestate în trei sisteme de răpuns interdependente: comportamental, cognitiv/afectiv, fiziologic.; prin considerarea separată a raspunsurilor cognitive şi afective, cele trei sisteme au devenit patru.

Terapia cognitivă este, după cum considera A. Beck, o sinteză a unor aspect ale psihanalizei şi terapiei comportamentale. Influenţa psihanalizei se exprimă prin accentul pus pe identificarea temelor importante şi latente ale gândirii pacientului (“schemele cognitive”), precum şi prin evidenţierea interrelaţiilor subtile dintre gândire, sentiment si comportament. Influenţa terapiei comportamentale se regăseşte în structurarea sistematică a interviului teraputic, în definirea scopurilor şi a proceselor care permit atingerea acestora, în operaţionalizarea tehnicilor terapeutice şi a evaluării.

Precursorul cel mai apropiat de terapiile cognitive actuale este A. Ellis, autorul terapiei raţional-emotive (RET) ale carei începuturi se găsesc în anii ’50. Astăzi, A. Ellis işi numeste sistemul terapeutic dezvoltat de el terapie raţional-emotiv comportamentală, fapt ce consfinţeşte integrarea abordărilor comportamentale şi cognitive în domeniul psihoterapiei.

Terapia cognitivă s-a dezvoltat îndeosebi datorită cercetărilor asupra depresiei realizate de A. Beck începand din 1959. În prezent, terapia cognitivă este indicată într-o multitudine de stări psihopatologice: anxietate, atacuri de panică, obsesii, tulburări alimentare (anorexie şi bulimie), alcoolism etc.

Preview document

Terapia cognitiv-comportamentală - Pagina 1
Terapia cognitiv-comportamentală - Pagina 2
Terapia cognitiv-comportamentală - Pagina 3
Terapia cognitiv-comportamentală - Pagina 4
Terapia cognitiv-comportamentală - Pagina 5
Terapia cognitiv-comportamentală - Pagina 6
Terapia cognitiv-comportamentală - Pagina 7
Terapia cognitiv-comportamentală - Pagina 8
Terapia cognitiv-comportamentală - Pagina 9
Terapia cognitiv-comportamentală - Pagina 10
Terapia cognitiv-comportamentală - Pagina 11
Terapia cognitiv-comportamentală - Pagina 12
Terapia cognitiv-comportamentală - Pagina 13
Terapia cognitiv-comportamentală - Pagina 14
Terapia cognitiv-comportamentală - Pagina 15
Terapia cognitiv-comportamentală - Pagina 16
Terapia cognitiv-comportamentală - Pagina 17
Terapia cognitiv-comportamentală - Pagina 18
Terapia cognitiv-comportamentală - Pagina 19

Conținut arhivă zip

  • Terapia Cognitiv-Comportamentala.doc

Alții au mai descărcat și

Depresia

Cap.1 Rezumat Am ales lucrarea cu titlul “Depresia”, unde am si exemplificat cu ajutorul studiilor de caz, depresia in cazul dependentilor de...

Abordări psihoterapeutice de scurtă durată în tratamentul depresiei reactive

INTRODUCERE Se întâmplă poate să ne atragă atenţia o serie de anunţuri care ne prezintă cursuri, conferinţe sau sesiuni dedicate comunicării,...

Atacul de panică și tulburările anxioase

INTRODUCERE „Psihoterapia este un proces interacţinal conştient şi planificat ce-şi propune să influenţeze tulburările de comportament şi stările...

Psihoterapie - psihoterapia centrată pe client

Orientarea psihoterapeutica centrata pe persoana a fost fundamentata de Carl Ransom Rogers (1902-1987) sub numele de terapie non-directiva,...

Proiect Preventiv pentru Tulburarea de Personalitate de Tip Schizotipal

1. Rezumat Prin intermediul proiectului de faţă ne propunem să prezentăm, pe de o parte, aspectele generale şi specifice ale tulburării de...

Psihoterapia Cognitiv-Comportamentala

1.REPERE ISTORICE IN EVOLUTIA PSIHOTERAPIEI COGNITIV- COMPORTAMENTALE Aceste terapii, în mod deosebit cele comportamentale îşi au originea în...

Psihanaliza lui Sigmund Freud

1.INTRODUCERE Orientarea analitică (dinamică) este prima propunere de intervenţie psihoterapeutică sistematică, ce se dezvolta la începutul...

Memoria

Memoria este procesul psihic de întipărire, păstrare şi reactualizare (recunoaştere şi reproducere) a experienţei anterioare (cognitive, afective,...

Te-ar putea interesa și

Aportul psihoterapiei cognitiv-comportamentală la ameliorarea și îmbunătățirea stării de sănătate a pacienților cu tulburări depresive

INTRODUCERE În societatea contemporană, omul este martorul unor schimbări socioculturale intense. Astăzi, mai mult ca oricând, suntem expuşi unor...

Reducerea anxietății prin terapie cognitiv-comportamentală

Introducere Dorinţa de a privi la lume diferit de esenţa sa, de a trăi într-un mod oarecum laconic, însă a cărei senzaţie este de nedescris, în...

Terapia cognitiv-comportamentală în Depresia Postpartum

ARGUMENT În viziunea contemporană, sarcina rămâne un eveniment medical care a suferit o mică schimbare de-a lungul timpului, de la „doctorul știe...

Rolul Terapiei cognitiv-comportamentale în Ameliorarea Anxietății la Toxicomani

Capitolul I Introducere Fascinaţia oamenilor pentru droguri nu este un fenomen nou, substanţele psihoactive fiind cunoscute şi utilizate în...

Corelația anxietate - toxicomanie

I. Introducere Uzul drogurilor nu este ceva de actualitate, întrucât substanţele psihoactive sunt cunoscute şi utilizate de-a lungul istoriei....

Studiu de caz ca și metodă de cercetare științifică

ASPECTE TEORETICE: Tulburarea anxioasa Tulburarile anxioase reprezinta o suita de tulburari psihice cu o pondere importanta in randul populatiei...

Tulburarea de personalitate - dependența

1. ISTORICUL TULBURĂRII În ciuda încercărilor repetate de a dezvolta un concept de personalitate antisocială fără implicaţiile unei „nebunii...

Proiect Preventiv pentru Tulburarea de Personalitate de Tip Schizotipal

1. Rezumat Prin intermediul proiectului de faţă ne propunem să prezentăm, pe de o parte, aspectele generale şi specifice ale tulburării de...

Ai nevoie de altceva?