Stres organizațional

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Psihologie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 16 în total
Cuvinte : 5305
Mărime: 24.28KB (arhivat)
Publicat de: Teodor Stănescu
Puncte necesare: 8
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Mihaela Rus

Cuprins

  1. Partea I
  2. Stresul organizational.pagina 3-4
  3. Partea II
  4. Cauzele stresului organizational.pagina 5-8
  5. Partea III
  6. Plan de management al stresului.pagina 9-16
  7. Bibliografie.pagina 17

Extras din referat

STRESUL ORGANIZATIONAL

Stresul profesional a devenit una dintre cele mai importante probleme ale organizaţiilor din ţările dezvoltate. Statisticile au arătat faptul că numărul angajaţilor care se îmbolnăvesc din cauza stresorilor s-a triplat din 1996 şi până în 2000. Agenţia Europeană pentru Siguranţă şi Sănătate la locul de muncă a raportat peste 550 de milioane de zile de muncă pierdute anual în SUA din cauza absenteismului datorat stresului. Stresul profesional costă anual economia SUA peste 150 de miliarde de dolari (absenţe, scăderea productivităţii, costuri legate de sănătate). Acest aspect trebuie abordat din perspectivă multidisciplinară, deoarece stresulocupaţional are repercursiuni atât pe plan psihologic, cât şi sociologic şi fiziologic. Presiunea în sine nu este resimţită întotdeauna ca o experienţă negativă şi poate aduce beneficii motivaţionale substanţiale pentru cei care deţin resursele pentru a duce la bun sfârşit ceea ce li se cere. De aici diferenţa dintre eustres (stimulare optimă, menţine echilibrul psihologic şi fizic, efecte de antrenare şi adaptare, activare de scurtă durată) şi distres (solicitare intensă şi prelungită,supraîncărcare, efecte de încordare, tensiune, activare de lungă durată, inducerea modificărilorfizio-patologice).

Stresul profesional reprezintă “arousalul” minte-corp ce rezultă din cerinţele de ordinfizic şi psihologic asociate cu un anumit loc de muncă. Nivelul optim al stresului (eustresul) conduce la creşterea performanţei profesionale, în timp ce o cantitate prea mare de stres(distresul) determină apariţia unor probleme de ordin psihologic, fiziologic şi comportamental.

Cuvântul "eustres" are în componenţă grecescul "eu" care semnifică "bun". Selye consideră eustresul ca fiind euforie + stres sau altfel spus,"stres sănătos". Gordon Forwarddefineşte acest termen ca "provocare". Altfel spus, eustresul reprezintă o consecinţă sănătoasă,pozitivă şi constructivă a unor evenimente stresoare. Legea Yerkes Dodson descrie relaţia dintre cantitatea de stres şi nivelul performanţei. Astfel, cu cât creşte cantitatea de stres, cu atât creşte şi performanţa individului, însă acest fapt este valabil doar până la un nivel optim al stresului care dacă este depăşit, determina o scădere a performanţei. Cantitatea optimă de stres variază în funcţie de caracteristicile individului sau ale sarcinii. Caracteristicile individuale se referă la gradul de susceptibilitate la stres: oboseală, abilităţi psihice şi cognitive, capacităţi fizice.Caracteristicile sarcinii includ: complexitate, dificultate, durată şi intensitate. Interacţiunea,familiaritatea individului cu sarcina afectează de asemenea forma şi mărimea curbei Yerkes-Dodson. Aşa cum o situaţie care presupune prea puţin stres şi arousal eşuează în stimulareaperformanţei, o situaţie prea stresantă, care implică prea mult arousal poate afecta negativperformanţa, mai ales la sarcinile complexe.

Termenul de "distress" conţine prefixul latinesc “dis”, care înseamnă "rău" şi se referă la consecinţele nesănătoase, negative şi distructive ale evenimentelor stresoare, reprezentând gradulde deviere fiziologică, psihologică şi comportamentală a unui individ de la funcţionarea

sănătoasă. Distresul individual se exprimă adesea sub forma unor tulburări fiziologice: boli

cardiovasculare, tulburări psihice – depresie sau tulburări comportamentale - violenţă. Distresul individual are importante implicaţii asupra organizaţiei, putându-se manifesta intr-o serie deforme ale distresului organizaţional. Chiar dacă un accident de muncă este o consecinţă adistresului individual, acesta face parte şi din distresul organizaţional sub forma costurilormedicale, perioadă de timp nelucrată, sau costuri suplimentare provocate de înlocuireaangajatului accidentat. Distresul organizaţional se poate exprima în termeni de costuri directecum ar fi: absenteism, demisia, plata unor îngrijiri medicale, salarii compensatorii; sau în termeni de costuri indirecte: moral scăzut, satisfacţie scăzută cu munca sau relaţii de munca tensionate.

Distresul organizaţional se poate defini ca fiind gradul de deviere al unei organizaţii de la un nivel de funcţionare sănătos si productiv. Stresul este privit ca un răspuns la o situaţie în care indivizii sunt incapabili să îndeplinească cerinţele care li se solicită.1. Stresul ocupaţional nu trebuie privit în mod simplist - a fi sub presiune la locul de muncă, el trebuie analizat ca unfactor ce influenţează întreaga viaţă şi trebuie privit din mai multe perspective: încărcarea muncii, relaţiile la locul de muncă, structura şi climatul organizaţional, ambiguitatea de rol şiconflictul de rol, oportunităţi pentru dezvoltarea carierei, relaţia muncă-familie.2

CAUZELE STRESULUI ORGANIZATIONAL

Aceste cauze reprezinta un factor vital in elaborarea unui plan de management la stresului intr-o organizatie. Principalul punct ar fi incercarea de a se reduce, pe cat posibil, a acestor factori generatori de stres.

La baza apariţiei stresului organizaţional se află doi agenţi stresori centrali, de naiură psihologică:

• conflictul de rol. Acest stresor desemnează situaţiile în care o persoană, ce ocupă un anumit post, este supusă, în cadrul organizaţiei, unor imperative, solicitări, presiuni cu caracter contradictoriu sau chiar inacceptabile. In majoritatea cazurilor individul confruntat cu conflictul de rol se află la mijloc - între superiori şi subordonaţi -, situaţiile conflictuale căpătând diverse forme;

• ambiguitatea rolului, desemnează lipsa ori insuficienţa infor¬maţiilor clare şi oportune solicitate de rezolvarea corectă a sarcinilor. Individul confruntat cu ambiguitatea rolului nu cunoaşte exact obiectivele şi sarcinile cc-i revin, performanţele aşteptate de organizaţie, criteriile de control, evaluare şi motivare. Ambiguitatea trăită de indivizi este diferită şi marcată de trăsăturile de personalitate. Intensitatea stresului generat de ambiguitatea rolului este în strânsă relaţie cu capacitatea de a tolera în general ambiguitatea, diferită de la un individ la altul.

Preview document

Stres organizațional - Pagina 1
Stres organizațional - Pagina 2
Stres organizațional - Pagina 3
Stres organizațional - Pagina 4
Stres organizațional - Pagina 5
Stres organizațional - Pagina 6
Stres organizațional - Pagina 7
Stres organizațional - Pagina 8
Stres organizațional - Pagina 9
Stres organizațional - Pagina 10
Stres organizațional - Pagina 11
Stres organizațional - Pagina 12
Stres organizațional - Pagina 13
Stres organizațional - Pagina 14
Stres organizațional - Pagina 15
Stres organizațional - Pagina 16

Conținut arhivă zip

  • Stres Organizational.doc

Alții au mai descărcat și

Stresul în unitățile militare

Argument “Arta supremă a războiului este de a înfrânge inamicul fără lupte.” Sun Tsu Stresul, în condiţiile societăţii actuale, se conturează ca...

Stresul la Locul de Munca

CADRU GENERAL (1) Stresul legat de munca este o problema grava de sanatate si securitate la locul de munca Cu un impact nociv asupra organizatiei...

Comunicarea și cunoașterea interpersonală

Comunicarea umana imbraca doua forme- interpersonala si mediata. Comunicarea interpersonala, respective directa, se realizeaza intre doua sau mai...

Empatia

O mare varietate de definitii si metafore au fost oferite de literature de specialitate cu privire la empatie, incluzand: “Empatia este eul...

Neuropsihologia Atenției

NEUROPSIHOLOGIA ATENTIEI Exista numeroase puncte de vedere care ar putea fundamenta o teorie moderna a procesului atentiei. În decursul istoriei...

Comportamentul Social

Pentru o mai buna intelegere a subiectului propus vom face mai intai cateva precizari necesare pentru constructia interioara a lucrarii. In primul...

Te-ar putea interesa și

Studiu privind Creșterea Eficienței Utilizării Resurselor Umane în Cadrul Organizatiilor

INTRODUCERE „Managementul resurselor umane reprezintă un complex de măsuri concepute interdisciplinar, cu privire la recrutarea personalului,...

Stresul Organizațional

INTRODUCERE Lucrarea de faţă îşi propune să prezinte succint una dintre cele mai importante probleme cu care se confruntă organizaţiile în...

Stresul organizațional

CAPITOLUL I PROBLEME GENERALE PRIVIND STRESUL. D E ORIGINE ENGLEZĂ, cuvântul stres circumscrie o serie de substantive înrudite ca înţeles, dar...

Analiza stresului organizațional și impactul acestuia asupra activității angajaților din cadrul ANFP-ului

Introducere În această cercetare, vom studia modul în care stresul afectează angajații dintr-o organizație, cât și rezultatele globale, obținute...

Stresul la Locul de Munca

INTRODUCERE De origine engleză, cuvântul "stress" circumscrie o serie de substantive înrudite ca înţeles, dar cu nuanţe uşor diferite: presiune,...

Stresul organizațional

I. Definire şi scurt istoric al conceptului de stres Ultimele cinci decenii au fost marcate de preocuparea ştiinţelor umaniste pentru definirea,...

Comportament organizațional - stresul organizațional

1 STRESUL 1.1 Stresul in general Stresul poate fi definit atat din perspectiva cauzei cat si din cea a efectului. In fizica, stresul este acea...

Stresul Organizațional

1. Conceptul general de stres Adaptarea la mediu este un imperativ general al existenţei. De la plante şi animale la om şi organizaţie, a trăi...

Ai nevoie de altceva?