Stres Organizational

Cuprins referat Cum descarc?

Partea I
Stresul organizational.pagina 3-4
Partea II
Cauzele stresului organizational.pagina 5-8
Partea III
Plan de management al stresului.pagina 9-16
Bibliografie.pagina 17


Extras din referat Cum descarc?

STRESUL ORGANIZATIONAL
Stresul profesional a devenit una dintre cele mai importante probleme ale organizatiilor din tarile dezvoltate. Statisticile au aratat faptul ca numarul angajatilor care se imbolnavesc din cauza stresorilor s-a triplat din 1996 si pana in 2000. Agentia Europeana pentru Siguranta si Sanatate la locul de munca a raportat peste 550 de milioane de zile de munca pierdute anual in SUA din cauza absenteismului datorat stresului. Stresul profesional costa anual economia SUA peste 150 de miliarde de dolari (absente, scaderea productivitatii, costuri legate de sanatate). Acest aspect trebuie abordat din perspectiva multidisciplinara, deoarece stresulocupational are repercursiuni atat pe plan psihologic, cat si sociologic si fiziologic. Presiunea in sine nu este resimtita intotdeauna ca o experienta negativa si poate aduce beneficii motivationale substantiale pentru cei care detin resursele pentru a duce la bun sfarsit ceea ce li se cere. De aici diferenta dintre eustres (stimulare optima, mentine echilibrul psihologic si fizic, efecte de antrenare si adaptare, activare de scurta durata) si distres (solicitare intensa si prelungita,supraincarcare, efecte de incordare, tensiune, activare de lunga durata, inducerea modificarilorfizio-patologice).
Stresul profesional reprezinta "arousalul" minte-corp ce rezulta din cerintele de ordinfizic si psihologic asociate cu un anumit loc de munca. Nivelul optim al stresului (eustresul) conduce la cresterea performantei profesionale, in timp ce o cantitate prea mare de stres(distresul) determina aparitia unor probleme de ordin psihologic, fiziologic si comportamental.
Cuvantul "eustres" are in componenta grecescul "eu" care semnifica "bun". Selye considera eustresul ca fiind euforie + stres sau altfel spus,"stres sanatos". Gordon Forwarddefineste acest termen ca "provocare". Altfel spus, eustresul reprezinta o consecinta sanatoasa,pozitiva si constructiva a unor evenimente stresoare. Legea Yerkes Dodson descrie relatia dintre cantitatea de stres si nivelul performantei. Astfel, cu cat creste cantitatea de stres, cu atat creste si performanta individului, insa acest fapt este valabil doar pana la un nivel optim al stresului care daca este depasit, determina o scadere a performantei. Cantitatea optima de stres variaza in functie de caracteristicile individului sau ale sarcinii. Caracteristicile individuale se refera la gradul de susceptibilitate la stres: oboseala, abilitati psihice si cognitive, capacitati fizice.Caracteristicile sarcinii includ: complexitate, dificultate, durata si intensitate. Interactiunea,familiaritatea individului cu sarcina afecteaza de asemenea forma si marimea curbei Yerkes-Dodson. Asa cum o situatie care presupune prea putin stres si arousal esueaza in stimulareaperformantei, o situatie prea stresanta, care implica prea mult arousal poate afecta negativperformanta, mai ales la sarcinile complexe.
Termenul de "distress" contine prefixul latinesc "dis", care inseamna "rau" si se refera la consecintele nesanatoase, negative si distructive ale evenimentelor stresoare, reprezentand gradulde deviere fiziologica, psihologica si comportamentala a unui individ de la functionarea
sanatoasa. Distresul individual se exprima adesea sub forma unor tulburari fiziologice: boli
cardiovasculare, tulburari psihice - depresie sau tulburari comportamentale - violenta. Distresul individual are importante implicatii asupra organizatiei, putandu-se manifesta intr-o serie deforme ale distresului organizational. Chiar daca un accident de munca este o consecinta adistresului individual, acesta face parte si din distresul organizational sub forma costurilormedicale, perioada de timp nelucrata, sau costuri suplimentare provocate de inlocuireaangajatului accidentat. Distresul organizational se poate exprima in termeni de costuri directecum ar fi: absenteism, demisia, plata unor ingrijiri medicale, salarii compensatorii; sau in termeni de costuri indirecte: moral scazut, satisfactie scazuta cu munca sau relatii de munca tensionate.
Distresul organizational se poate defini ca fiind gradul de deviere al unei organizatii de la un nivel de functionare sanatos si productiv. Stresul este privit ca un raspuns la o situatie in care indivizii sunt incapabili sa indeplineasca cerintele care li se solicita.1. Stresul ocupational nu trebuie privit in mod simplist - a fi sub presiune la locul de munca, el trebuie analizat ca unfactor ce influenteaza intreaga viata si trebuie privit din mai multe perspective: incarcarea muncii, relatiile la locul de munca, structura si climatul organizational, ambiguitatea de rol siconflictul de rol, oportunitati pentru dezvoltarea carierei, relatia munca-familie.2
CAUZELE STRESULUI ORGANIZATIONAL
Aceste cauze reprezinta un factor vital in elaborarea unui plan de management la stresului intr-o organizatie. Principalul punct ar fi incercarea de a se reduce, pe cat posibil, a acestor factori generatori de stres.
La baza aparitiei stresului organizational se afla doi agenti stresori centrali, de naiura psihologica:
o conflictul de rol. Acest stresor desemneaza situatiile in care o persoana, ce ocupa un anumit post, este supusa, in cadrul organizatiei, unor imperative, solicitari, presiuni cu caracter contradictoriu sau chiar inacceptabile. In majoritatea cazurilor individul confruntat cu conflictul de rol se afla la mijloc - intre superiori si subordonati -, situatiile conflictuale capatand diverse forme;
o ambiguitatea rolului, desemneaza lipsa ori insuficienta infor!matiilor clare si oportune solicitate de rezolvarea corecta a sarcinilor. Individul confruntat cu ambiguitatea rolului nu cunoaste exact obiectivele si sarcinile cc-i revin, performantele asteptate de organizatie, criteriile de control, evaluare si motivare. Ambiguitatea traita de indivizi este diferita si marcata de trasaturile de personalitate. Intensitatea stresului generat de ambiguitatea rolului este in stransa relatie cu capacitatea de a tolera in general ambiguitatea, diferita de la un individ la altul.


Fisiere in arhiva (1):

  • Stres Organizational.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!