Stereotipii de gender

Extras din referat Cum descarc?

Traim intr-un mediu complex din punct de vedere informational iar sistemul nostru psihic este unul cu resurse limitate. Pentru gestionarea inputurilor informationale, sistemul nostru psihic recurge la anumite strategii, astfel incat situatiile complexe din realitate, sunt reduse la niste modele simplificate. 
Lippmann a introdus cuvantul "stereotipii"  in stiintele sociale. Ele sunt niste imagini mentale care simplifica modul in care oamenii gandesc despre grupurile umane. Oamenii elaboreaza  aceste imagini simplificate ale realitatii, cand isi formeaza si isi exprima opiniile despre altii. De aici deriva motive de neantelegere sociala, tensiune, conflict. 
Stereotipiile oamenilor despre grupuri destorsioneaza realitate, o incetoseaza, influentand experienta imediata cu idei preconcepute. O cercetare amanuntita a acestei lucrari il lasa si pe cel mai expert cercetator sa se intrebe: ce mesaje de baza pot fi extrase din acest corp de cunostinte- Acest capitol avanseaza 2 idei principale, derivate dintr-un review al acestei literaturi:
 - in primul rand, stereotipiile sunt mai ambivalente decat oamenii recunosc in mod obisnuit; stereotipiile  contin atat atribute positive, cat si negative despre grupurile sociale, si prin urmare puterea lor e in mare parte determinata de contextual social in care iau nastere.
 - in al doilea rand, stereotipiile sunt un produs inerent al sistemului cognitiv uman, controlabil cu efort si motivare personala.
Noutatea acestui cadru consta in relevarea stereotipiilor ca si o constelatie de
credinte despre membri grupurilor sociale versus stereotipizarea ca si o maniera de gandire despre oameni si grupurile de care apartin. 
Noi sustinem ca atat psihologii sociali de stiinta, cat si novicii trebuie sa considere ambele diemensiuni, pentru a aprecia problema stereotipiilor si a cauta solutii pentru diminuarea efectelor negative.
Continutul stereotipiilor
Primele investigatii asupra stereotipiilor au vizat continutul acestora.  In cultura americana, continutul stereotipiilor descrie caracteristicile oamenilor care reprezinta minoritati entice, femei, batrani, supraponderali, homosexuali.
Stereotipiile generalizeaza excesiv, atribuie gresit, prescriu si adesea condamna comportamentul si caracteristicile personale asociate cu aceste categorii.
In contrast cu orientarea traditionala, psihologia sociala a dedicat mult mai putina cercetarea pentru studiul continutului stereotipiilor, concentrandu-se mai mult pe structuri si procese. Cu toate acestea, astudiile continutului stereotipiilor conteaza la fel de mult pentru ca ele arata "ce", in loc de "cum" si "de ce" oamenii gandesc despre altii. Unul dintre primele studii care a investigat continutul stereotipiilor a fost examinarea clasica a stereotipiilor entice a lui Katz si Braly's care au concluzionat ca stereotipiile etnice erau in mod uniform negative si impartasite consensual.  Totusi, studii ulterioare au aratat de-a lungul timpului ca atitudinile negative referitoare la minoritati au scazut, concluzionand ca aceste stereotipii slabeau. 
O examinare a cercetarii dezvaluie principii de baza care stau la baza continutului stereotipului. Aceste principii sunt:
a.) stereotipurile contin credinte ambivalente reflectand relatiile dintre grupuri;
b.) stereotipurile desemneaza perceptii negative si de comportament extrem;
c.) stereotipurile mentin divizarea intre in-group (noi) si out-group (ceilati). 
Sisteme de credinte ambivalente : competenta versus bunatate(niceness)
Continutul stereotipiilor descrise in textul lui Allport din 1945 "The Nature of Prejudice" (Natura prejudiciului) reflecta antipatia catre membrii grupurilor derogate. Cu toate acestea, noi perspective in psihologia sociala indica faptul ca stereotipiile bazate pe antipatie sunt rare. Mai degraba, stereotipiile contin credinte ambivalente,cu un amestec in mare parte cu atribute negative dar si cu cateva atribute pozitive. Amestecul acestor trasaturi reflecta intr-adevar subaprecierea generala, dar nu repulsia totala.
De exemplu, stereotipurile lui Black incluse in studiul lui Katz si Brayl (1933) au inclus: superstitia, lenea, happy-go-lucky(fericitul merge norocos) ignorant, muzical, ostentativ si religios. Deci, chiar cand susutinere explicita a stereotipiilor lui Black a fost oarecum acceptabila, corespondentii lui Katz si Brail in 1933 au raportat mai multa dezaprobare ambivalenta decat antipatie fatisa. Cu toate acestea, unele stereotipii , raman chiar astazi absolut negative, incluzand credinte despre teroristi si criminali. Dar din nou, ambivalenta este mai comuna decat antipatia in stereotipiile out-grupurilor.
Ambivalenta celor mai multe stereotipii sociale reflecta structura relatiilor intre grupuri, determinate de: 
a) statutul relativ al grupului
b) natura interdependentei dintre grupuri.
Statutul relativ prezice daca grupul tinta este perceput ca si competent sau incompetent, si interdependenta (cooperare versus competitie) prezice daca grupul tinta este perceput ca dragut sau nu (Fiske, Xu, Cuddy, &Glick, in presa). Din acest punct de vedere, competenta si bunatatea (niceness) reprezinta dimensiuni principale ale sistemelor de credinte ambivalente.
Date recente (Fiske et al., in presa) indica faptul ca oamenii cred ca urmatoarele grupuri sunt de treaba(nice) dar incompetente


Fisiere in arhiva (1):

  • Stereotipii de gender.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Descarca gratuit aceast referat (0 €)

Completezi numele, prenumele și adresa de email. După aceea primesti prin email link-ul pentru descărcare. Completeaza o adresă de email validă.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.



Hopa sus!