Sisteme Mnezice

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Psihologie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 12 în total
Cuvinte : 3656
Mărime: 19.45KB (arhivat)
Publicat de: Agnos Dobre
Puncte necesare: 6

Extras din referat

I. Memoria senzorială (MS)

Noţiunea de MS denotă persistenţa reprezentării senzoriale a stimulului timp de câteva sutimi de secundă după ce acesta a încetat să acţioneze asupra receptorilor.

Acest tip de memorie este specific fiecărei modalităţi senzoriale. Astfel, avem: memorie senzorială vizuală sau iconică, memorie senzorială auditivă sau ecoică, memorie tactilă etc.

MS a stimulului este automată – nu reclamă efort din partea subiectului şi este preatenţională – procesele implicate în MS preced iniţierea celor implicate în atenţie.

a) Memoria iconică

(În 1960, Anne Treisman a desfăşurat un experiment privitor la volumul memoriei senzoriale vizuale. A prezentat unor subiecţi la tahistoscop şiruri de litere fără sens câteva miimi de secunde: AXH; LWR; BFM. A cerut ulterior subiecţilor să reactualizeze şirurile. Au fost capabili să recunoască 3,4 itemi.

În varianta a doua a experimentului, realizată de Sperling, şirurile de litere erau urmate de un sunet înalt, respectiv un sunet mediu şi un sunet jos. Subiecţii au reţinut 3 itemi din fiecare rând).

Volumul memoriei iconice este în principiu nelimitat, iar durata de retenţie este de până la 100 ms. Ea se realizează preatenţional, automat şi are în principiu o capacitate nelimitată.

Rolul memoriei iconice este de menţinere a reprezentării senzoriale până la extragerea contururilor şi activarea detectorilor de trăsături.

b) Memoria ecoică

Rezultatele cercetărilor asupra memoriei ecoice sunt mai puţin clare, tranşante. De exemplu, durata ei s-a stabilit a fi cuprinsă într-o plajă de valori situată între 200 ms şi 2 secunde. Ca şi în cazul memoriei iconice, se presupune că acest interval este reclamat de detectorii de trăsături pentru a extrage trăsăturile fizice ale stimulilor acustici. (PLOMP, 1964: dacă durata dintre 2 sunete este mai mică de 200 ms, subiecţii percep un singur sunet, dacă distanţa dintre ele este mai mare de 200 ms, ei le percep pe ambele).

Persistenţa mai îndelungată a stimulilor auditivi decât cei vizuali este explicată prin anatomia analizatorului auditiv care permite o recepţionare mai lentă a stimulului corespunzător (Allport).

Stimulii auditivi suferă o deteriorare lentă în reţinerea lor atunci când intervalul de timp dintre prezentarea stimulilor auditivi şi respectiv a fasciculelor luminoase este de până la 2 secunde, un interval mai mare ducând la scăderea bruscă a performanţelor (Treisman → experiment).

Volumul memoriei ecoice este nelimitat.

În ceea ce priveşte MS se pot extrage câteva concluzii:

- MS constă în prelungirea stimulului după încetarea acţiunii sale asupra receptorului, pentru a permite activarea detectorilor de trăsături;

- MS este specifică pentru fiecare tip de senzaţii;

- MS, indiferent de tipul ei, operează cu informaţie precategorială, fiind preatenţională şi neînsoţită de senzaţia de efort (de exemplu, nu reţinem semnificaţia unui cuvânt scris pentru a-l putea categoriza, ci doar contururile lui, nuanţele şi alte caracteristici de natură fizică (mişcare, înclinaţie, dimensiuni).

- memoriile senzoriale au o locaţie anatomo-fiziologică precisă (s-a constatat că stimularea anumitor puncte cerebrale cu anumiţi biocurenţi duce la apariţia în câmpul conştiinţei a unor senzaţii specifice - Penfield

Preview document

Sisteme Mnezice - Pagina 1
Sisteme Mnezice - Pagina 2
Sisteme Mnezice - Pagina 3
Sisteme Mnezice - Pagina 4
Sisteme Mnezice - Pagina 5
Sisteme Mnezice - Pagina 6
Sisteme Mnezice - Pagina 7
Sisteme Mnezice - Pagina 8
Sisteme Mnezice - Pagina 9
Sisteme Mnezice - Pagina 10
Sisteme Mnezice - Pagina 11
Sisteme Mnezice - Pagina 12

Conținut arhivă zip

  • Sisteme Mnezice.doc

Alții au mai descărcat și

Terapia cognitiv-comportamentală

1. Terapia cognitiv-comportamentală – cadru general Tearapia cognitiv-comportamentală reprezintă un ansamblu de tehnici bazate pe teoriile...

Paralimbajul

Unul dintre termenii cheie ai deceniului în care trăim este “comunicarea nonverbală”. Toată lumea pare interesată de comunicarea nonverbală - de...

Memoria

Memoria este procesul psihic de întipărire, păstrare şi reactualizare (recunoaştere şi reproducere) a experienţei anterioare (cognitive, afective,...

Analiza comparativă între două procese psihice - senzația și percepția

Obiectul de studiu al psihologiei generale este realitatea subiectivă. S-au descoperit anumite legi ale comportamentului uman, legi ce ne ajută să...

Gândirea și rezolvarea de probleme

Gandirea reprezinta nivelul cel mai inalt de prelucrare si integrare a informatiei despre lumea externa si despre propriul nostru Eu. Prin ea se...

Psihologia educației - conceptul de memorie

Conceptul de memorie Unul dintre cele mai studiate şi cercetate procese psihice este memoria. Psihologii o studiază de aproape o sută de ani. Ea...

Memoria

Pe baza proceselor senzoriale de cunoaştere, omul are posibilitatea să trăiască mai ales în prezent, să reflecte acele însuşiri ale obiectelor care...

Imaginația - mecanism de prelucrare secundară a informației

Psihicul reprezinta o organizare sistemica, structural eterogena si complexa. Procesele psihice particulare nu sunt entitati izolate, cu existenta...

Te-ar putea interesa și

Memorie, inteligență și performanță școlară - studiu asupra relațiilor dintre ele

INTRODUCERE Conceptul de inteligențǎ, natura, funcția ei și modurile de manifestare ale comportamentului inteligent determinǎ polemici și...

Elemente de Psihodiagnostic

CURSUL 1 INTRODUCERE IN EVALUAREA PSIHOLOGICA OBIECTIVE: Scurta trecere in revista a istoriei testarii psihologice, o prezentare a tipurilor de...

Neuropsihologie și psihologie cognitivă

În sec. V î.e.n., Hippocrat descrie primele noţiuni privind dificultăţile de limbaj, pe care le-a denumit aphonie. Neuropsihologia este o...

Fundamentele Psihologiei II

Gândirea este mecanism psihic intelectual de prelucrare logică a informaţiilor. Psihologia gândirii, ca orice altă problemă psihologică, a generat...

Psihologie sinteze anul II

Psihologia personalităţii, ca disciplină ştiinţifică fundamentală în cadrul psihologiei, îşi propune să furnizeze studenţilor cunoştinţele de bază...

Psihologie

Ipostazele psihicului: constient, subconstient, inconstient. Psihicul nu este omogen, nediferentiat, el exista si se manifesta în diverse forme,...

Psihologie Cognitivă

Cursul 1 Istoricul ştiinţelor cognitive Repere biografice Psihologia cognitivă şi ştiinţele cognitive Repere biografice Psihologia cognitivă...

Psihodiagnoză

PSIHOLOGIE COGNITIVĂ Curs 1 Prof. Violeta Rotărescu Cursul este săptămânal. Seminarul – la 2 săptămâni. Bibliografie: Mircea Miclea –...

Ai nevoie de altceva?