Conceptul de organizatie bazata pe cunoastere isi are originile in anii 1984-1988; cunoscuta si sub numele de organizatie "post-industriala", Huber (1984) Holsapple si Whinston (1987) definesc organizatia bazata pe cunoastere drept "o colectivitate de lucratori cu munca de conceptie, interconectati printr-o infrastructura computerizata" Drucker (1988) trateaza firma bazata pe informatii ca reprezentand modelul organizational al secolului al XXI-lea si ii preconizeaza principalele caracteristici : componenta dominata de profesionisti, numarul redus al nivelurilor intermediare de conducere ierarhica, asigurarea coordonarii prin mijloace de factura non-autoritara (standarde, norme, reguli de cooperare etc.) Caracteristici: cei "3 I" - inovare (crearea de cunostinte noi) - invatare (asimilarea de cunostinte noi) - interactivitate parteneriala referitoare la cunoastere Caracteristici ale demersului managerial in lumina paradigmelor organizationale alternative Criterii de comparatie Paradigma Organizatia bazata pe control si autoritate Organizatia bazata pe cunoastere Obiectul demersului Resurse clasice, active tangibile, activitati programate Sisteme si procese bazate prioritar pe active intangibile Logica dominanta Logica postului de lucru si a organizarii formale Logica axata pe competentele organizationale ca surse de performanta Orientarea in timp Retrospectiva (control si evidenta) Prospectiva (angajare in proiecte) Natura demersului Preponderent ameliorativa, cu accent pe continuitate in sisteme existente Preponderent constructiva, cu accent pe conceperea si pilotarea schimbarilor Modul de practicare Rutinier, impersonal ; centrare pe aspecte faptice Creativ, personalizat ; centrare pe aspecte conceptuale si strategice Modul de concretizare Interventie corectoare de abateri ; comportamente reactive Interventie transformatoare bazata pe proiecte ; comportamente proactive ORGANIZATIILE - Sunt sisteme socio-umane complexe - sunt intotdeauna conditionate de cunoastere, cel putin la nivelul comportamentelor individuale ale membrilor lor - acestia constientizeaza, intr-o masura mai mare sau mai mica, relatiile dintre scopuri, mijloace si rezultate, precum si pe cele dintre organizatie si ambientul ei - Membrii comunica pentru a putea interactiona coordonat - isi elaboreaza propriul comportament raportat la norme si valori comune Organizatiile bazate pe cunoastere - fondul de cunostinte este inteles drept principala resursa a organizatiei, decisiva pentru performanta ei strategica globala ; - procesele intelectual-intensive devin nu doar preponderente, ci si determinante pentru functionarea organizatiei; - organizatia structureaza, pentru actorii individuali si colectivi, solicitari, roluri si responsablitati noi privitoare la gestionarea cunoasterii si a proceselor legate de ea ; - cultura organizationala instituie consensual repere normative pentru perenitatea valorilor legate de creativitate, competenta, invatare, comunicare ; - aspectele referitoare la cunoastere capata un rol esential in afirmarea identitatii organizatiei, integritatii si coerentei acesteia
- Drucker, P. (1992) - The new society of organizations. Harvard Business Review - Filip, F.G., Dragomirescu, H. (2001) - Sisteme de asistare inteligenta a activitatii manageriale. In "Sistemul informational managerial al organizatiei" (O. Nicolescu - coord.), Editura Economica, Bucuresti - Le Moigne, J.L. (1993): Sur l'ingenierie de la connaissance organisationnelle, Note de Recherche 93-02, GRASCE, Universite d'Aix-Marseille III, Aix-en-Provence - Stewart, Th.A. (1998) - "Intellectual Capital. The New Wealth of Organizations", Nicholas Brealey Publishing, London - Stiglitz J. (1999) - Public Policy for a Knowledge Economy. Remarks at the Department for Trade and Industry and Center for Economic Policy Research, London, U.K., January 27, 1999 (www.worldbank.org/html/extdr/extme/jssp012799a
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).