Rolul comunicarii in dezvoltarea personala

Extras din referat Cum descarc?

In lucrarea de fata imi propun sa analizez doua din instrumentele si conceptele cheie, respectiv " Fereastra lui Johari" si " Interviul", care joaca un rol esential atat in Comunicare , Dezvoltarea personala si Arta exprimarii cat si in dinamica unei situatii " fata in fata" si varietatea comportamentelor conversationale.Pentru o mai buna intelegere a subiectului care l-am abordat, am inceput prin a prezenta anumite aspecte teoretice ale acestor concepte, maniera in care sunt intelese si definite si am evidentiat zonele de interrelatie si influente reciproce.
I.FEREASTRA LUI JOHARI este un instrument psihologic, un concept descris prin 1955 de doi psihologi americani, Joseph Luft si Harry Ingham, in cadrul activitatii lor privind procesele de grup.Este un instrument util in cunoasterea stilului interpersonal de relationare si comunicare.
Instrumentul ne da posibilitatea de a ne cunoaste din 2 perspective: perspectiva personala si perspectiva celorlalti.Foarte des cele doua perspective nu coincid, adica ceea ce stim noi ca lasam sa se "vada" despre noi inafara, este cu totul altceva decat ceea ce percep ceilalti despre noi.
Fereastra lui Johari presupune existenta a doua axe:
- Eu - ceilalalti
- Cunoscut - necunoscut 
Aceasta schema este formata din doua coloane si doua linii, care, intersectandu-se, alcatuiesc patru patrate.Din cauza acestui mod de a schimba informatii intre " eu" si " ceilalti"rezulta cel putin patru ferestre. Intersectia celor doua axe lasandu- ne sa construim patru cadrane( ferestre) cu ajutorul carora ne putem descrie:
- Cadranul 1: Eu stiu/ ceilalti stiu ( fata transparenta)
- Cadranul 2: Eu stiu/ ceilalti nu stiu ( fata ascunsa)
- Cadranul 3: Eu nu stiu/ ceilalti stiu ( fata oarba)
- Cadranul 4: Eu nu stiu/ ceilalti nu stiu ( zona inconstienta) 
Starile sunt dinamice, fereastra devine, astfel, un proces.
1. Fata transparenta - Aceasta zona mai este denumita si Arena, sau scena contine acele caracteristici personale pe care le cunoastem si le lasam sa se vada inafara, deci ceilalti au posibilitatea sa le vada si sa le constientizeze.
- public, sincer, de incredere, zona in care are loc un schimb foarte frecvent de informatii intre mine si grup.
2. Fata ascunsa - fata intima, secrete, culpabilitati, cauta sa se protejeze fata de grup.
Aceste caracteristici fac parte din "Fatada" deoarece persoana este capabila sa le arate sau nu, in diferite situatii/relatii. Fatada va contine caracteristicile pe care doar persoana evaluata le va marca si nu vor aparea si la ceilalti (ceilalti nu sunt constienti de acele caractersitici ale persoanei).
3 Fata oarba - dinamica mentala, stil de viata, motivatie subiectiva.
Caracterisiticile care nu sunt marcate de persoana evaluata in schimb sunt marcate de ceilalti evaluatori fac parte din asa numita "Pata oarba" sau "Blind spot". Ele reprezinta informatii de care persoana evaluata nu este constienta insa ceilalti sunt. Aceste informatii raman la latitudinea evaluatorilor daca si cum anume pot fi transmise persoanei evaluate, pentru ca aceasta sa devina constienta de ele.
4 Zona inconstienta.Cuprinde lucrurile pe care nici eu, nici grupul nu le stim despre mine insumi; este partea nevazuta a aisbergului, ceea ce e dincolo de constiinta.E, poate, propia mea motivatie interna, dinamica mea personala, de care nu pot fi constient: experientele afective pe care le-am avut in copilarie sau potentialitati pe care nu le-am descoperit inca.


Fisiere in arhiva (1):

  • Rolul comunicarii in dezvoltarea personala.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

Andre de Peretti, Jean-Andre Legrand, Jean Boniface, Tehnici decomunicare, Ed.Polirom, 2001
Mihai M.Puiu, Smart management,Ed.Univ.T.Maiorescu, 2008


Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!