Responsabilitatea Sociala a Companiilor sau Fata Umana a Afacerilor

Extras din referat Cum descarc?

Responsabilitatea sociala corporatista (a companiilor): o sintagma destul de neprietenoaa la prima vedere. Insa, in spatele unor cuvinte care par oarecum greu de digerat fiecare in parte si, cu atat mai mult, toate laolalta, se ascunde o realitate simpla, fundamentala. Este vorba de intelegerea de catre companii a faptului ca rolul afacerilor nu se limiteaza la realizarea profitului. Este vorba de asumarea de catre companii a unei atitudini fata de societate care nu se rezuma doar la respectarea legilor. Este vorba, intr-un cuvant, de implicarea firmei in destinul comunitatii in care isi desfasoara activitatea.
Desigur, implicarea comunitara a companiei nu acopera toate aspectele conceptului de CSR (Corporate Social Responsibility). Mai este vorba aici de conduita in afaceri, de relatia cu angajatii, de siguranta si sanatatea locului de munca si, nu in ultimul rand, de relatiile cu furnizorii si clientii. Toate aceste aspecte decurg din paradigma care priveste compania ca pe un cetatean al comunitatii, avand, deci, nu doar drepturi, ci si responsabilitati. 
Responsabilitatile firmelor au devenit mai clare odata cu acutizarea problemelor legate de protectia mediului inconjurator. Insa lucrurile nu s-au oprit la latura ecologica a responsabilitatii, ci au devenit tot mai atractive posibilitatile sociale de implicare a companiilor. 
Responsabilitatea, parte din strategia de afaceri
Lucrurile incep sa se miste incet-incet si in Romania. CSR reprezinta un fenomen global, nu doar o tendita manifestata in tarile bogate. Chiar daca in Romania nu exista un Ministru al Responsabilitatii Sociale, cum gasim in Marea Britanie, totusi practica responsabilitatii sociale a companiilor din Romania se remarca prin initiative din ce in ce mai numeroase: exista fundatii corporatiste, initiative de marketing relationat cu cauza, programe de donatii, campanii sociale sustinute de companii etc.
In lipsa unor cercetari de piata cu privire la subiectul CSR, nu stim in ce masura romanii mizeaza pe companiile responsabile. De exemplu, in Marea Britanie, unul din cinci consumatori boicoteaza produsele care nu pot fi asociate cu cate o cauza buna.
Responsabilitatea sociala a companiilor poate fi definita ca fiind angajamentul continuu asumat de catre companii de a avea un comportament etic si de a contribui la dezvoltarea economica, imbunatatind in acelasi timp calitatea vietii angajatilor si a familiilor acestora, a comunitatilor locale si a societatii in general. 
Sunt de parere ca oamenii de afaceri vor ajunge la concluzia ca mentinerea unor relatii bune cu acele comunitati in cadrul carora isi desfasoara activitatea poate ajuta la contracararea unor probleme neprevazute, la evitarea conflictelor si a ostilitatilor, la crearea unui mediu mai bun pentru angajatii din afara zonei respective, la recrutarea si pastrarea angajatilor si, nu in ultimul rand, la construirea unor relatii de afaceri solide cu oamenii si companiile din zona respectiva.
In conditiile in care competitia devine tot mai puternica, caracteristicile traditionale de distingere a unei marci nu mai sunt suficiente. Companiile sunt in tot mai mare masura evaluate - dincolo de performantele lor economice sau de calitatea managementului - si in functie de asumarea de responsabilitati sociale. Activitatile de responsabilitate sociala, comunicate corespunzator, pot actiona ca o veritabila campanie de imagine 
Este importanta imaginea de companie responsabila atunci cand vorbim despre obtinerea loialitatii si a motivatiei propriilor angajati.?
Imaginea sociala conditioneaza din ce in ce mai mult si mai subtil performansele organizatiilor, raporturile dintre ele si raporturile dintre oameni si organizatii. Imaginile sociale devin, astfel, parti componente ale patrimoniului organizational. Ca urmare, promovarea unei imagini pozitive, atat in exteriorul, cat si in interiorul organizatiei, este un obiectiv important al strategiei fiecarei organizatii.
Beneficiile activitatilor responsabilitatii sociale se traduc in efecte pozitive asupra gradelor de satisfactie si de loialitate ale angajatilor. In mod deosebit, incurajarea initiativei angajatilor constituie o parghie esentiala de influentare a parerii pe care ei o au despre slujba lor si despre compania in care lucreaza. In plus, angajatii care cred ca organizatia pentru care lucreaza are rezultate bune in domeniul responsabilitatii sociale , tind sa aiba o parere mai buna despre aceasta si sa fie mai motivati. Activitatile de responsabilitate sociala fac parte din elementele de identitate ale unei organizatii si reprezinta un factor motivational-afectiv pentru angajati. Prin acest gen de activitati, valorile companiei pot fi <<traduse>>, pot deveni tangibile atat pentru audienta externa, cat si pentru cea interna".
Cu alte cuvinte, prin activitatile de responsabilitate sociala ale unei companii, angajatii asimileaza mai usor valorile companiei, credintele si convingerile sale, deoarece acestea sunt ,,coborate" din zona teoriei, a cuvintelor simbolice si a conceptelor la nivel de experienta individuala. 
Cat priveste publicul extern, companiile incearca sa transmita, prin intermediul procesului de comunicare - din care fac parte si activitatile de responsabilitate sociala - informatii despre sine, astfel incat sa castige atentia, increderea si bunavointa. Pe baza acestor informatii, se formeaza imaginea care atrage din piata resursa umana de valoare. Iar capitalul de imagine al companiei, fata de care potentialul angajat poate fi atras, nu se constituie doar din mesajele corporate, ci si din cele ale angajatilor insisi; si daca mesajul care vine din interior confirma perceptia initiala, atunci procesul de luare a deciziei - a lucra sau nu pentru compania respectiva - va inclina cu siguranta balanta spre un raspuns favorabil. Cu cat o companie isi construieste numele mai solid si mai consistent, cu atat isi creste sansele sa joace in prima liga, sa fie o companie de tip first employer of choice.


Fisiere in arhiva (1):

  • Responsabilitatea Sociala a Companiilor sau Fata Umana a Afacerilor.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!